خانه » همه » مذهبی » منظور از «مثال لمثال» در کلام امام علی (ع) چیست؟

منظور از «مثال لمثال» در کلام امام علی (ع) چیست؟

این حدیث در بیان این حقیقت است که انسان نباید در لذت های دنیایی افراط کند و آخرتش را به خاطر آن از دست بدهد. از این رو در تفاسیر در ذیل قول خدای متعال آمده است: “اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ”، بدانید که زندگانى دنیا بازى کودکان است و لهو و بطر جوانان است و زینت زنان است و تفاخر اقران است و تکاثر توانگران است، یعنى به این ماند. و گفتند: «ما» زیادت است، و گفتند: کافّه است. “و تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ”، و فخر آوردن است میان شما و مفاخرت و مباهات است در بسیارى مالها و فرزندان، و بعضى اهل اشارت گفتند: لعب کلعب الصّبیان، و لهو کلهو الفتیان، و زینة کزینة النّسوان، و تفاخر کتفاخر الاقران، و تکاثر کتکاثر الدّهقان. و حضرت امیر المؤمنین على- صلوات اللَّه و سلامه علیه- عمّار یاسر را گفت: یا عمّار! بر دنیا اندوه مخور که جمله لذّات دنیا شش است: مطعوم است و مشروب و مشموم و ملبوس و منکوح و مرکوب. امّا شریفترین طعام او انگبین است و آن لعاب مگسى است، و معظم شراب او آب است و همه حیوانات در او یکى‏اند، و شریفترین مشموم او مشک است و او خون آهویى است، و نبیلترین مرکوبش اسب است و مردان را بر پشت او هلاک رسد، و نیکوترین ملبوس او دیباست و آن بافته کرمى است، و معظم منکوح او زنانند و آن‏ مبال فی مبال‏”.[1]

منظور امام (ع) از این بیان بی ارزشی دنیا است و مثال اوّل به معنای تمثیل است و مثال دوم به معنای امثله ای که حضرت بیان کرده است؛ یعنی ارزش دنیا بیشتر از این شش چیز نیست و دنیا به این شش چیز شبیه است.



[1] روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج ‏19، ص 32.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد