روزی که در جای جای صحنة قیامت انسان را نگه می دارند و از هر جا و هر چیز می پرسند: «وقفوهم إنّهم مسئُولون» صافّات/24؛ [و آنان در برابر خدا نگه داشته می شوند]: «و لو تری إذ وُقِفوا علی ربّهم قال ألیس هذا بالحقّ» انعام/30؛ [و اگر بنگری هنگامی که در برابر پروردگارشان باز داشته می شوند، خدا می فرماید: آیا این حق نیست ؟] همچنین آنان را نزدیک دوزخ نگه می دارند: «و لو تری إذ وُقِفوا علی النّار فقالوا یا لیتنا نردّ …» انعام/27 ؛ [و ای کاش منکران را هنگامی که بر آتش عرضه می شوند، می دیدی که می گویند: «کاش بازگردانده می شدیم و دیگر آیات پروردگارمان را تکذیب نمی کردیم و از مؤمنان می شدیم»].پیامبر اکرم(ص) فرمود: «و عزّة ربّی إنّ جمیع أمّتی لموقوفون یوم القیامة و مسؤولون عن ولایته. و ذلک قول الله عزّوجلّ: «وقفوهم إنّهم مسئولون»» (نور الثقلین 4/401) ؛ [سوگند به عزّت پروردگارم که تمام امّت من روز قیامت نگه داشته می شوند و از ولایت علی(ع) سؤال کرده می شوند، و این قول خدای عزیز و جلیل است که فرمود: … ].
تذکّر: کسی که بر اثر کوری، آثار گسترده خدا را در خود و خارج از خود نمی دید و تا زنده بود، هرگز «خدایا» نمی گفت، وقتی به شعله دوزخ گرفتار آمده مستغیثانه می گوید: «ربّنا أبصرنا و سَمِعْنا» سجده/12؛ [خدایا! دیدیم و شنیدیم].
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
تذکّر: کسی که بر اثر کوری، آثار گسترده خدا را در خود و خارج از خود نمی دید و تا زنده بود، هرگز «خدایا» نمی گفت، وقتی به شعله دوزخ گرفتار آمده مستغیثانه می گوید: «ربّنا أبصرنا و سَمِعْنا» سجده/12؛ [خدایا! دیدیم و شنیدیم].
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)