قرآن مجيد عوامل زيادي را براي دوزخي شدن انسان برشمرده که به مهمترين آنها اشاره ميشود.
1. گناه: معصيت و گناه يكي از مهمترين اسباب ورود به جهنم است. همه عوامل دخول جهنم تحت واژه گناه قرار ميگيرد ليكن قرآن تنها به اين عنوان بسنده نكرده بلكه اسباب ديگري را نيز تذكر داده است روزي كه گناه كاران و مجرمان را با حال تشنگي به سوي دوزخ ميرانيم.[1] بيگمان گنه كاران در عذاب دوزخ ماندگارند.از عذاب آنان كاسته نميشود و آنها در آنجا نا اميدند.[2]2. كفر و نفاق: شاخصترين گروه دوزخيان كافران و منافقان هستند، زيرا قرآن آيات زيادي را به كافران و منافقان اختصاص داده مانند:
خداوند همة منافقان و كافران را در دوزخ جمع ميكند.[3]خداوند به مردان و زنان منافق و دوچهره و كافران، آتش جهنم را وعيد داده است. در آن جاودانهاند.[4]3. منحرف كردن از راه خدا: «پس برخي از آنان به وي ايمان آوردند و برخي روي برتافتند و براي آنان دوزخ پر شراره كافي است.»[5]اين آيه هشداري است به آنان كه مردم را از ارزشهاي والاي الهي و اسلامي مانع ميشوند و از رسيدن به سعادت جلوگيري مينمايند…
4. قتل عمد: «هر كس عمداً مؤمني را بكشد، كيفرش دوزخ است كه در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم ميگيرد و لعنتش ميكند و جزايي بزرگ برايش آماده ساخته است.»[6]5. پيروي از شيطان: «خدا به شيطان گفت: از منزلت بيرون شو كه تو راندة درگاه مايي هر كه از فرزندان آدم تو را پيروي كند جهنم را از تو و آنان به يقين پر ميكنم.»[7]6. دشمني و مخالفت با خدا و رسول ـ صلّي اللّه عليه و آله و سلم ـ : «آيا ندانستهاند هر كس با خدا و رسولش به دشمني و مخالفت برخيزد آتش دوزخ پاداش هميشگي اوست و اين در حقيقت خواري بزرگ است.»[8]7. شرك و بت پرستي: «و با خداي يگانه معبودي ديگر قرار مده و گرنه حسرت زده و مطرود در دوزخ افكنده خواهي شد.»[9]8. ظلم و ستم: «كساني كه كفر ورزيدند و ستم كردند، خدا بر آن نيست كه آنان را بيامرزد و به راهي هدايت كند، مگر راه جهنم كه همواره در آن جاودانند.»[10]9. تكذيب آيات الهي: «به راستي آنان كه آيات ما را دروغ شمردند و از پذيرفتن آنها تكبّر ورزيدند، درهاي آسمان بر ايشان گشوده نشده و وارد بهشت نميشوند، مگر آن كه طناب بسيار ضخيم در سوراخ سوزن در آيد و بدين سان بزهكاران را كيفر ميدهيم…»[11]10. غفلت زدگي: «و در حقيقت بسياري از جنّ و آدميان را براي دوزخ واگذاريم زيرا دلهايي دارند كه با آن حقايق را دريافت نميكنند و چشماني دارند كه با آنها نميبينند و گوشهايي دارند كه با آنها نميشنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراهترند، آنها همان غافل ماندگانند.»[12]11. فرار و تخلّف از جهاد: «بازماندگان از جهاد از مخالفت با رسول خدا خوشحال شدند، و كراهت داشتند كه با اموال و جانهاي خود در راه خدا جهاد كنند و گفتند در اين گرما به سوي ميدان حركت نكنيد. بگو: اگر درست دريابند آتش جهنم سوزانتر است.»[13]12. پنهان سازي حق و دين فروشي: «كساني كه كتمان ميكنند آنچه را خدا از كتاب نازل كرده و آن را به بهاي كمي ميفروشند آنها جز آتش چيزي نميخورند و هدايا و اموالي كه از اين رهگذر به دست ميآورند در حقيقت آتش سوزان است و خداوند روز قيامت با آنها سخن نميگويد…»[14].
13. تكيه بر ستمگران: بر ستمكاران ميل و تكيه نكنيد كه آتش دوزخ به شما مي رسد و در برابر خدا براي شما سرپرستان و دوستاني نخواهد بود و سرانجام ياري نخواهيد شد.
14. ترك نماز: «چه چيز شما را در آتش در آورد گويند از نمازگزاران نبوديم و بينوايان را غذا نميداديم…»[15].
15. تصرف در مال يتيم: «به راستي آنان كه اموال و دارايي يتيمان را به ستم ميخورند جز اين نيست كه آتشي در شكم خود فرو ميبرند، و به زودي در آتشي فروزان در آيند.
16. رباخواري: كساني كه ربا ميخورند از گور بر نميخيزند مگر مانند برخاستن كسي كه شيطان بر اثر تماس؛ آشفته سرش كرده و او خرد خود را از دست داده است.[16]17. كم فروشي: ويل للمطفّفين واي بر كم فروشان…[17]18. عيب جويي: واي بر هر بدگوي عيب جويي كه مالي گردآورده و آن را بر شمارد[18] … در آتش خرد كننده فرو افكنده خواهد شد.
موارد زيادي در اين رابطه در منابع ما آمده است ولي ما بخاطر اختصار به همين اندازه اكتفا مي کنيم.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. معاد در قرآن تفسير موضوعي قرآن كريم، آية الله جوادي آملي، قم، نشر اسراء، جلد 5، ص 375 و بعد از آن.
2. گناهان کبيره، شهيد آيت الله دستغيب.
پي نوشت ها:
[1] . مريم/ 86.
[2] . زخرف/ 74 ـ 75.
[3] . نساء/ 140.
[4] . آل عمران/ 12.
[5] . نساء/ 55.
[6] . نساء/ 93.
[7] . اعراف/ 18.
[8] . توبه/ 63.
[9] . اسراء/ 39.
[10] . نساء/ 168.
[11] . اعراف/ 40 ـ 41.
[12] . اعراف/ 179.
[13] . توبة/ 81.
[14] . بقره/ 174.
[15] . مدثر/ 40.
[16] . بقره/ 275.
[17]. مطففين/ 1.
[18] . همزه/ 1 و 2.