خانه » همه » مذهبی » مي خواهم بدانم، يك دختر جوان كه 29 سال دارد، آيا براي نيازهاي جنسي مي تواند ازدواج موقّت بكند؟

مي خواهم بدانم، يك دختر جوان كه 29 سال دارد، آيا براي نيازهاي جنسي مي تواند ازدواج موقّت بكند؟

مقدمه:
نياز جنسي يكي از نيازها و خواسته هاي طبيعي و غريزي انسان است، كه از صاحب خود تمناي ارضاء و اشباع آن را دارد. اين نياز كه از غريزه جنسي انسان نشات مي گيرد، يكي از نيرومند ترين، حساس ترين و زندگي ساز ترين تمايلات و كشش هاي انسان است، كه در حيات رواني و جسماني او تاثيرات بسزايي دارد. اين امانت الهي در وجود انسان، همچون لبه ي تيز چاقو است كه هم مي تواند وسيله ارتقاء و تعالي انسان باشد و هم مي تواند تنزل و فرومايگي او را فراهم سازد. لذا اگر پرورش صحيح و عاقلانه داشته باشد، و ارضاء آن بر مبناي اعتدال و تعاليم الهي و در مجراي فطرت باشد، زندگي را قرين خوشي و آسايش مي گرداند. از اين رو، دين مقدس اسلام، دستور به كنترل و تعديل اين اميال و غرايز داده و براي ارضاء صحيح و مناسب ميل جنسي، ازدواج و در صورت نبودن شرايط آن به عفّت و خويشتن داري توصيه مي كند.
اهداف ازدواج:
اساس برنامه ي حيات اسلامي آن است كه ازدواج به صورت دائم صورت پذيرد، و اين چنين نهادي است كه موجب آرامش، آسايش و تعادل روحي و رواني مي شود. چرا كه ازدواج تنها براي لذت جسمي و جنسي نيست، بلكه نوعي امنيت روحي و رواني را با خود به ارمغان مي آورد. هر مرد و زني در درون خود نه تنها خلاء جسمي، بلكه خلاء روحي نيز دارد، كه جز با طرف ديگر پر نمي شود و لذاست كه خداوند متعال آن را مايه آرامش معرفي مي نمايد. «و مِنْ آياتِه ان خَلَقَ لكم من انْفُسِكُم‎‎ْ ازواجا لِتَسْكُنُوا اليها… و از آيات و نشانه هاي حكيمانه خداوند اين است كه براي شما از جنس خودتان همسراني قرار داد، تا در كنار آنان آرامش يابيد.»[1] اما اگر به هر دليلي شرايط اين نوع ازدواج فراهم نباشد، و فرد در اثر فشارهاي جنسي و ترس از‌ آلوده شدن به گناه و منكرات، دچار استرس و اضطراب و بي ثباتي روحي و رواني شديد شد، دين فطري و انسان ساز اسلام راه حل ديگري كه مناسب و شرعي است، يعني ازدواج موقت را قرار داده است، تا فرد ثبات و آرامش خود را به دست آورد و به دام گناه و فحشا نيافتد.
حكم فقهي و قانوني ازدواج موقت:
از نظر مراجع عظام مطرح كنوني، ازدواج موقت، با رعايت شرايط و احكام آن براي زنان و دختران رشيد و بالغ كه به رشد جسمي و عقلي لازم رسيده اند و منافع و مصالح خود را تشخيص مي دهند جايز است؛ اما اگر دختر باكره باشد، بايد با اجازه و صلاح ديد ولي (پدر يا پدربزرگ) صورت پذيرد.[2] اين حكم از نظر قانون مدني جمهوري اسلامي با رعايت مراتب قانوني آن جايز و بلا مانع است.
موانع ازدواج موقت:
متاسفانه شرايط فرهنگي و رسومات رايج در بين مردم، و ايجاد ديد منفي نسبت به آن به علل هاي مختلف همچون، شايع شدن تحريم آن، به علت آن كه اهل سنت آن را حرام مي دانند، شبهه افكني برخي افراد كج انديش، تصورات غلط مردم به اينكه اين نوع ازدواج با معنويت و عفاف و پاكدامني ناسازگار است و… باعث شده است كه عمل به اين قانون الهي كاهش يافته و اجراي آزادانه و علني آن با مشكلات زيادي مواجه شود. چون هر قانوني كه بخشي از عرف و فرهنگ عمومي نشود، ناشناخته و نامانوس مي ماند و به مرور به امر ناهنجار و غير قابل قبول تبديل مي شود.
مشكلات ازدواج موقت زنان جوان:
شرايط اجتماعي نامناسب و عدم پذيرش اين نوع ازدواج در بين عرف مردم به عنوان يك راه حل واقعي، نبود مقرراتي مناسب در بين مردم و بي مسئوليتي برخي افراد و عدم پذيرش بعضي آثار آن (بارداري و… ) و سودجويي هاي برخي از افراد، مشكلات زيادي را به خصوص براي زنان و دختران جوان ايجاد كرده است. لذا برخي از علما روي آوري اينگونه افراد را به ازدواج موقت مناسب ندانسته و توصيه مي كنند كه، آنها در پي احساسات يا نيازهاي زودگذر نروند، زيرا برقرار كردن يك رابطه زودگذر، بدون مصلحت انديشي، بر آينده آنان و روحيه و وضع اجتماعي آنان اثر منفي مي گذارد. بنابراين، زن بايد ازدواج موقت را به گونه اي، كاملا واقع بينانه كرده و به دنبال آن برود. ولي اگر فشار و نيازهاي جنسي به اندازه اي باشد كه تحمل آن دشوار است، و مي ترسد كه به گناه بيافتد، آن موقع با كمال احتياط و مراقبت هاي ويژه به ازدواج موقت تن در دهد.[3]ازدواج موقّت دختر باكره؛ آري يا نه؟
در اين ميان، دختران باكره، در برابر اين مشكلات آسيب پذيرترين  قشر جامعه هستند. و اين كار آبرو و آينده آنها را در يك ازدواج پايدار و دائم تهديد مي كند. لذا آنها بيش از هر چيزي بايد، درباره اين سختي ها بينديشند و تلاش كنند، كه در برابر هر گونه عكس العمل جنبي زودگذر مقاومت كنند. علامه سيد محمد حسين فضل الله مي گويد: «ما به ويژه به دختران باكره توصيه نمي كنيم كه به تجربه ازدواج موقت دست بزنند، حتي اگر به آن نياز داشته باشند. زيرا در آينده به دليل عادت به آن، يا برخي حالات پيش بيني نشده، يا حساسيت هاي اجتماعي كه براي آبروي آنان زيانبار است، آثار منفي فراواني بر روحيه آنان خواهد گذاشت و ديدگاه جامعه را نسبت به آنها و فرصت هاي ازدواج را براي آنها دستخوش تغيير مي سازد. زيرا جوانان معمولا ميل ندارند با دختري ازدواج كنند كه قبلا با جوان ديگري تجربه جنسي، هر چند غير كامل. داشته است. ما شاهد بوده ايم كه ازدواج هايي بر اثر پي بردن شوهر به ارتباط همسرش با فرد ديگر پيش از او، بر هم خورده است.»
رابطه جنسي طبيعي بين زن و شوهر از عوامل مهم استحكام و دوام زندگي زناشوئي و مايه ايجاد روابط احساسي و عاطفي بين آنها است و دختر جواني كه فعلا به نوعي اين نياز جنسي را ارضاء مي كند، امكان دارد كه بعدها كه ازدواج دائم كرد، دچار اختلال رواني ـ جنسي شده و نتواند به خوبي همسرش را ارضاء و اشباع كند.[4] و اين را همه مي دانند كه اولين آغوش دلپذيرترين نوع رابطه هاست و چشم هر مرد و زني هميشه به دنبال آن است.
هر چند ازدواج موقت حلال است، اما به دليل مشكلات زياد آن حتي الامكان دختران جوان دنبال آن نباشند، و به توصيه اكيد اسلام، يعني عفت جنسي و حفظ پاكدامني و كنترل ميل جنسي، (از طريق تقوا و ازدواج دائم و… ) عمل كنند. تا اينكه به سعادت و كاميابي و خوشبختي واقعي نايل آيند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، چ بيستم، تهران، صدرا، 1374.
2. قائمي، علي، تشكيل خانواده در اسلام، تهران، اميري، چ هشتم، 1372.
3. صحتي، احمد، در مسير زندگي با ازدواج دائم يا موقت، چ اول، قم، مولف، 1370.
4. تحليلي بر روان شناسي زن در ازدواج موقت طلعت رافعي، نشر دائره.
5. قاسمي، حميد محمد. اخلاق جنسي در ديدگاه اسلام، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، چ اول، 1373.

پي نوشت ها:
[1] . روم/ 21.
[2] . بني هاشمي خميني، توضيح المسائل مراجع،  مساله 2376، دفتر انتشارات اسلامي، 1378، ج2، ص387،.
[3] . فضل الله، سيد محمد حسين، دنياي زن، ترجمه واحد ترجمه دفتر پژوهشي و نشر سهروردي، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي، 1383، ص387.
[4] . عسگري فر، حسين، نقش بهداشت روان در ازدواج، تهران. گفتگو، 1380،ص161.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد