اما شرایط:
متحیّر و مردّد بودن در کار؛ یعنى، آن که اگر آدمى با تعقل و مشورت به ترجیح یکى از دو طرف رسید، دیگر جایى براى استخاره باقى نمى ماند؛ ولى اگر با وجود اندیشه و مشورت به نتیجه اى نرسید، در این صورت مى تواند استخاره کند. در مورد عمل به استخاره، عمل به مقتضاى استخاره واجب نیست، ولى بهتر است با آن مخالفت نشود. رجوع به قرآن در مواردى جهت تفأل یا راه یابى استخاره درست است. لیکن این نباید به صورت یک عادت و روش دائمى و جایگزین فکر اندیشه تحقیق و مشورت گردد. از سوى دیگر برداشت و الهام گیرى از آیات قرآن در بسیارى از موارد کار آسانى نیست و نیازمند یکسرى آگاهى ها و دانش هاى تخصصى و علوم دینى مانند: تفسیر ادبیات و … مى باشد. در استخاره با قرآن باید به تفسیر و معانى آیات تسلّط داشته باشید و به خوب و بدى که بالاى صفحات قرآن نوشته شده اعتمادى نیست. استخاره داراى اقسامى است که براى آگاهى بیشتر به حاشیه مفاتیح الجنان مرحوم حاج شیخ عباس قمى(ره) رجوع کنید. براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1- بحارالانوار، ج 91، ص 233 2- کند و کاوى درباره استخاره طریقه دار در استخاره با تسبیح ـ که براى همه مقدور است ـ مشهور آن است که: بعد از نیّت حداقل سه بار صلوات و یک بار حمد و سه مرتبه سوره اخلاص و چند مرتبه استخیر الله برحمته؛ از رحمت خدا طلب خیر مى کنم » را بگویید و بعد یک قبضه از دانه هاى تسبیح را به دستگرفته و دوتا دوتا بشمارید. اگر یک عدد باقى ماند، خوب و اگر دو تا ماند، بد است.