خانه » همه » مذهبی » نظم در عالم

نظم در عالم

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - نظم در عالم

متکلّمان الهى با طرح برهان نظم در صدد آن اند تا اثبات نمایند که نظم جهان طبیعت حاکى از دخالت عقل و شعور در پدید آمدن آن است و هرگز این نظم را نمى توان به عامل ناآگاه منسوب ساخت امّا این که عامل دانا وتوانا چه کسى است ، واجب الوجود است یا ممکن الوجود، فناپذیر است یا فناناپذیر، این برهان از پاسخ گفتن به آن ناتوان است. این برهان با اثبات نظم حاکم بر جهان ، ناظمی آگاه و حکیم را اثبات می کند که خالق این نظم است .

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - نظم در عالم

متکلّمان الهى با طرح برهان نظم در صدد آن اند تا اثبات نمایند که نظم جهان طبیعت حاکى از دخالت عقل و شعور در پدید آمدن آن است و هرگز این نظم را نمى توان به عامل ناآگاه منسوب ساخت امّا این که عامل دانا وتوانا چه کسى است ، واجب الوجود است یا ممکن الوجود، فناپذیر است یا فناناپذیر، این برهان از پاسخ گفتن به آن ناتوان است. این برهان با اثبات نظم حاکم بر جهان ، ناظمی آگاه و حکیم را اثبات می کند که خالق این نظم است . هر برهانى پیامى ویژه ای دارد و چه بسا یک برهان، بخشى از مدّعا را ثابت کند، نه همه آن را.
پس از آن که از برهان وجوب و امکان و دیگر براهین عقلى، منتهى گشتن سلسله هستى هاى امکانى به واجب الوجود بالذات را اثبات کردند و روشن شد که نظم حاکم برطبیعت، فعل و کار اوست، آن گاه از برهان نظم براى اثبات صفات کمال او، مانند علم وقدرت و حیات و حکمت، بهره مى گیریم. از این رو حکیم الهى، خواجه نصیرالدین طوسى نخست ازطریق برهان وجوب و امکان، وجود واجب بالذات را اثبات کرده و سپس در اثبات صفات کمال او، اتقان و نظم حاکم بر جهان طبیعت را گواه گرفته است.
به هر حال، نباید از کاربرد این برهان، که به روشنى دخالت عقل و شعور را در آفرینش نظم ثابت مى کند، غفلت کرد؛ زیرا نتیجه مزبور در ابطال عقیده مادّیگرایان کافى است واین خود یکى از اهداف بلند حکیمان الهى است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد