نیابت فقیه از امام عصر(ع) مبنای نظری انقلاب اسلامی
۱۳۹۲/۱۱/۱۳
–
۶۹ بازدید
نیابت فقیه از امام عصر(ع) مبنای نظری انقلاب اسلامی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم نیابت فقیه از امام عصر(ع) را مبنای نظری انقلاب دانست و گفت: حکومت ولایی باید جامعه را اداره کند و مردم ازسوی امام نقش برعهده گیرند. اینجاست که مفهوم ولایت عامه فقیه مشخص می شود.
دکتر غلامرضا بهروز لک، مولف کتاب “جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران” در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه سازی ظهور، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر اساس آرمانی صورت گرفت که بازگشت اسلام اصیل و احیای نقش دین در عرصه زندگی سیاسی بود.
نیابت فقیه از امام عصر(ع) مبنای نظری انقلاب اسلامی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم نیابت فقیه از امام عصر(ع) را مبنای نظری انقلاب دانست و گفت: حکومت ولایی باید جامعه را اداره کند و مردم ازسوی امام نقش برعهده گیرند. اینجاست که مفهوم ولایت عامه فقیه مشخص می شود.
دکتر غلامرضا بهروز لک، مولف کتاب “جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران” در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه سازی ظهور، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر اساس آرمانی صورت گرفت که بازگشت اسلام اصیل و احیای نقش دین در عرصه زندگی سیاسی بود.
وی ادامه داد: با چنین نگاهی باید دنبال این بود که ایدئولوژی و آرمان اصلی زندگی سیاسی چگونه است، بنابراین چون انقلاب اسلامی بر اساس مبانی شیعی و مکتب اهل بیت شکل گرفت ایدئولوژی مبتنی بر نظام امامت را سرلوحه اعمال خود قرار داد.
حجت الاسلام بهروزلک با بیان اینکه در عصر غیبت شعار بنیادی و اساسی نظام امامت نیابت عامه از جانب امام معصوم است، خاطرنشان کرد: بنابراین انقلاب اسلامی نیابت از نظام مهدوی است که در غیاب امام به تصدی امور اجتماعی و سیاسی جامعه پرداخته و به نیابت از امام عصر حکومت را تشکیل داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم نیابت فقیه از امام معصوم(ع) را مبنای نظری انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: این مبنا چند اقتضا دارد اول این که حکومت ولایت فقیه حکومتی فی نفسه و برای خودش نیست حکومت ولایی به خودش دعوت نمی کند و خود را مشروع نمی داند بلکه حکومت مشروع به امام تعلق دارد که در غیاب او نایب او و فقیه است که حکومت را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به دومین وظیفه دینی حکومت ولایی به نیابت حکومت مهدوی اظهار داشت: لازم است حکومت نیابت فقیه نام و یاد امام را زنده نگه دارد و در راه امر حضرت تلاش کند بنابراین احیای نام و یاد امام امری ضروری برای حکومت ولایی در عصر غیبت است.
دکتر بهروزلک تصریح کرد: حکومت ولایی به نیابت از نظام مهدوی باید به اداره جامعه در عصر غیبت بپردازد چراکه نیابت معصوم اقتضا می کند که کارهای اجتماعی مردم را از طرف امام به عهده بگیرد اینجاست که مفهوم ولایت عامه فقیه مشخص می شود.
این استاد مرکز تخصصی مهدویت در تعریفی از ولایت عامه فقیه ادامه داد: ولایت عامه فقیه به این معناست که همه اختیارات و وظایف عمومی به عهده نایب است این در حالی است که برخی از فقها ولایت مقیده را مطرح می کردند به این معنی که تنها بخش ضروری وظایف امام را فقیه انجام دهد اما انقلاب اسلامی ولایت عامه و مطلقه فقیه را مطرح کرد به این معنا که تمامی وظایف امام را فقیه به نیابت از او به عهده می گیرد.
وی با اشاره به دیگر وظیفه حکومت ولایی در عصر غیبت افزود: حکومت ولایی وظیفه زمینه سازی عام را برای حکومت امام بر عهده دارد، زمینه سازی دو نوع دارد زمینه سازی مستقیم و خاص به این معنا که حکومت ولایی اقداماتی کند که منجر به ظهور شود که این نادرست است.
حجت الاسلام بهروزلک ادامه داد: زمینه سازی عام به معنای تبلیغ نام حضرت است که حکومت زمینه ساز وظیفه خود را در جهت ظهور امام انجام دهد.
این پژوهشگر مهدوی وظیفه دیگر حکومت ولایی را الگوگیری از جامعه مهدوی برای اداره زندگی در دوره غیبت دانست و بیان داشت: جامعه مهدوی الگوی آرمانی را مطرح کرده اما ما باید به تناسب نیازها و ظرفیت های خود در عصر غیبت از الگوی آرمانی حکومت مهدوی استفاده کنیم.
وی با اشاره به فرازی از دعای افتتاح گفت: در بخشی از این دعا می خوانیم که خدایا به سمت دولت کریمه رغبت داریم یعنی تلاش می کنیم به سمت حکومت مهدوی پیش برویم، خود را شبیه حکومت مهدوی کنیم و الگوی حکومت مهدوی را به کار بگیریم.
حجت الاسلام بهروزلک تاکید کرد: زمانی که توانستیم شبیه حکومت مهدوی شویم می توانیم نقش الگو در جامعه امروز را دریابیم و برای تمام مناسبات جامعه خود از الگوی حکومت مهدوی استفاده کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم نیابت فقیه از امام عصر(ع) را مبنای نظری انقلاب دانست و گفت: حکومت ولایی باید جامعه را اداره کند و مردم ازسوی امام نقش برعهده گیرند. اینجاست که مفهوم ولایت عامه فقیه مشخص می شود.
دکتر غلامرضا بهروز لک، مولف کتاب “جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران” در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه سازی ظهور، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر اساس آرمانی صورت گرفت که بازگشت اسلام اصیل و احیای نقش دین در عرصه زندگی سیاسی بود.
وی ادامه داد: با چنین نگاهی باید دنبال این بود که ایدئولوژی و آرمان اصلی زندگی سیاسی چگونه است، بنابراین چون انقلاب اسلامی بر اساس مبانی شیعی و مکتب اهل بیت شکل گرفت ایدئولوژی مبتنی بر نظام امامت را سرلوحه اعمال خود قرار داد.
حجت الاسلام بهروزلک با بیان اینکه در عصر غیبت شعار بنیادی و اساسی نظام امامت نیابت عامه از جانب امام معصوم است، خاطرنشان کرد: بنابراین انقلاب اسلامی نیابت از نظام مهدوی است که در غیاب امام به تصدی امور اجتماعی و سیاسی جامعه پرداخته و به نیابت از امام عصر حکومت را تشکیل داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم نیابت فقیه از امام معصوم(ع) را مبنای نظری انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: این مبنا چند اقتضا دارد اول این که حکومت ولایت فقیه حکومتی فی نفسه و برای خودش نیست حکومت ولایی به خودش دعوت نمی کند و خود را مشروع نمی داند بلکه حکومت مشروع به امام تعلق دارد که در غیاب او نایب او و فقیه است که حکومت را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به دومین وظیفه دینی حکومت ولایی به نیابت حکومت مهدوی اظهار داشت: لازم است حکومت نیابت فقیه نام و یاد امام را زنده نگه دارد و در راه امر حضرت تلاش کند بنابراین احیای نام و یاد امام امری ضروری برای حکومت ولایی در عصر غیبت است.
دکتر بهروزلک تصریح کرد: حکومت ولایی به نیابت از نظام مهدوی باید به اداره جامعه در عصر غیبت بپردازد چراکه نیابت معصوم اقتضا می کند که کارهای اجتماعی مردم را از طرف امام به عهده بگیرد اینجاست که مفهوم ولایت عامه فقیه مشخص می شود.
این استاد مرکز تخصصی مهدویت در تعریفی از ولایت عامه فقیه ادامه داد: ولایت عامه فقیه به این معناست که همه اختیارات و وظایف عمومی به عهده نایب است این در حالی است که برخی از فقها ولایت مقیده را مطرح می کردند به این معنی که تنها بخش ضروری وظایف امام را فقیه انجام دهد اما انقلاب اسلامی ولایت عامه و مطلقه فقیه را مطرح کرد به این معنا که تمامی وظایف امام را فقیه به نیابت از او به عهده می گیرد.
وی با اشاره به دیگر وظیفه حکومت ولایی در عصر غیبت افزود: حکومت ولایی وظیفه زمینه سازی عام را برای حکومت امام بر عهده دارد، زمینه سازی دو نوع دارد زمینه سازی مستقیم و خاص به این معنا که حکومت ولایی اقداماتی کند که منجر به ظهور شود که این نادرست است.
حجت الاسلام بهروزلک ادامه داد: زمینه سازی عام به معنای تبلیغ نام حضرت است که حکومت زمینه ساز وظیفه خود را در جهت ظهور امام انجام دهد.
این پژوهشگر مهدوی وظیفه دیگر حکومت ولایی را الگوگیری از جامعه مهدوی برای اداره زندگی در دوره غیبت دانست و بیان داشت: جامعه مهدوی الگوی آرمانی را مطرح کرده اما ما باید به تناسب نیازها و ظرفیت های خود در عصر غیبت از الگوی آرمانی حکومت مهدوی استفاده کنیم.
وی با اشاره به فرازی از دعای افتتاح گفت: در بخشی از این دعا می خوانیم که خدایا به سمت دولت کریمه رغبت داریم یعنی تلاش می کنیم به سمت حکومت مهدوی پیش برویم، خود را شبیه حکومت مهدوی کنیم و الگوی حکومت مهدوی را به کار بگیریم.
حجت الاسلام بهروزلک تاکید کرد: زمانی که توانستیم شبیه حکومت مهدوی شویم می توانیم نقش الگو در جامعه امروز را دریابیم و برای تمام مناسبات جامعه خود از الگوی حکومت مهدوی استفاده کنیم.
پایان پیام/