آيات و روايات به صورت مستقيم به اين موضوع نپرداخته اند اما اگر بخواهيم با توجه به كليات آيات و روايات پاسخ را استظهار كنيم بايد بگوييم كه در قيامت زلزله هاي مهيب و وحشتناكي رخ مي دهد كه تمام كوه ها را مانند غباري در هوا مي پراكند. پس هيچ چيز باقي نخواهد ماند. مقداري از اوصاف قيامت در قرآن اين گونه بيان شده است:
إِذَا السَّمَاءُ انفَطَرَتْ* وَ إِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثرَتْ* وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ؛[انفطار، آيات 1 الي3] آن گاه كه آسمان بشكافد،* و آن گاه كه ستارگان پراكنده شوند،* و آن گاه كه درياها به هم بپيوندند.
إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ* وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ* وَ إِذَا الجْبَالُ سُيرِّتْ؛[تكوير، آيات 1 الي3] چون خورشيد بىفروغ شود،* و چون ستارگان فرو ريزند،* و چون كوهها از جاى خود بشوند.
وَ تَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ؛[قارعه/5] كوهها چون پشم رنگارنگ حلاجى شده مىگردد.
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالهَا(1) وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا؛[زلزله آيات 1و2] آن گاه كه زمين لرزانده شود به سختترين لرزههايش،* و زمين بارهاى سنگينش را بيرون ريزد.
اما يك احتمال ديگر نيز مي توان درباره كعبه داد. و آن اينكه از زمين بالا رود، همانگونه كه اين مطلب درباره زمين كربلا بيان شده است:
حضرت على بن الحسين عليهما السّلام فرمودند: خداوند متعال بيست و چهار هزار سال قبل از اينكه زمين كعبه را خلق كند و آن را حرم قرار دهد زمين كربلاء را آفريد و آن را حرم امن و مبارك گرداند، و هر گاه حق تعالى بخواهد كره زمين را لرزانده و حركتش دهد (كنايه از قيامت باشد) زمين كربلاء را همراه تربتش در حالى كه نورانى و شفّاف هست بالا برده و آن را در برترين باغهاى بهشت قرار داده و بهترين مسكن در آنجا مىگردانش و ساكن نمىشود در آن مگر انبياء و مرسلين اين زمين بين باغهاى بهشت مىدرخشد همان طورى كه ستاره درخشنده بين ستارگان نورفشانى مىنمايد.[1]
اما شايد روز قيامت، پايان تاريخ كعبه باشد، همان گونه كه در بعضي از روايات، سنت هاي كعبه تا روز قيامت مستمر معرفي شده است:
خداوند عزّ و جلّ دوست داشت كه ساير بندگان و عبادت كنندگان، مانند ملائكه عبادت كنند، لذا در آسمان چهارم محاذى عرش خانهاى قرار داد كه بدان ضراح مىگفتند، سپس در آسمان دنيا خانهاى بنا نهاد كه آن را بيت المعمور مىگفتند و آن محاذى ضراح بود، آنگاه خانه كعبه را وضع نمود در برابر بيت المعمور و محاذى آن، و آدم ابو البشر را دستور داد تا بگرد آن طواف كند، و خداى عزّ و جلّ بر آدم گناهش را ببخشود و اين امر در اولاد آدم تا روز قيامت جارى گشت.[2]
از امام ششم عليه السّلام روايت شده است كه: خدا آفريدهاى بيش از فرشتهها نيافريده، و البته هر روزى 70 هزار فرشته فرو شوند، و بگرد بيت المعمور بگردند، از آن پس فرو شوند و گرد كعبه گردند، از آن پس بزيارت قبر پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله آيند و بر او سلام دهند، سپس بيرون روند، و مانند آنها پيوسته تا روز قيامت فرو شوند.(3)
منابع:
[1]. كامل الزيارات، ص: 268.
[2]. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 91.
[3]. بحار الأنوار ، ج56، ص: 17.