طلسمات

خانه » همه » مذهبی » وجه تسمیه حدیث ثقلین

وجه تسمیه حدیث ثقلین

این حدیث را از آن جهت حدیث ثقلین نامیده اند که پیامبر اسلام (ص) در آن فرمود: «اِنی تارِکُ فیکُمُ الثِّقْلَینِ…..» (واژة «ثقْلَیْن» دو گونه خوانده شده ، گاه بر وزن «حَرَمَین» که مفرد آن «ثَقَل» (بر وزن حَرَم) است به معنی چیز گرانمایه و پرارزش و به معنی متاع مسافر نیز آمده است ، و گاه «تِقْلَیْن» (بر وزن سِبْطَین) خوانده شده که آن هم به معنی شییء سنگین وزن است ، نویسندة کتاب «التحقیق» معتقد است که اولی به معنی گرانمایه معنوی است، (و دومی اعم است) ضمنا باید توجه داشت که «ثَقَل» (به وزن حرم) صفت مشبهه ، و «ثِقْل» (بر وزن سبط) اسم مصدر است). این حدیث به طور بسیار گسترده از پیامبر اکرم (ص) در کتابهای معروف شیعه و اهل سنت (و در منابع معروف دست اول) نقل شده است ، به طوری که تردیدی در صدور این حدیت از پیامبر(ص) باقی نمی ماند، و از مجموع این احادیث به خوبی استفاده می شود که پیامبر(ص) این حدیث را تنها یکبار بیان نفرموده که حدیث یکی، و راویان بسیار باشند، بلکه در موارد مختلف بیان فرموده است و روایات کاملاً متعدد است. پیام قرآن ج 9، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سایر همکاران به نقل از سایت تبیان مراداز ثقلین قرآن وعترت است آنچه از حدیث ثقلین استفاده می شود عبارتند از :1 ـ قرآن و اهلبیت (ع) همیشه همراه یکدیگرند و جدایی ناپذیرند ، و آنها که طالب حقایق قرآنند باید دست به دامن اهلبیت (ع) بزنند. 2 ـ همان گونه که پیروی از قرآن بدون هیچگونه قید و شرط بر همه مسلمین واجب است پیروی از اهلبیت (ع) نیز بدون قید و شرط واجب می باشد. 3 ـ اهلبیت (ع) معصومند، زیرا جدایی ناپذیر بودن آنها از قرآن از یکسو ، و لزوم پیروی بی قید و شرط از آنان از سوی دیگر، دلیل روشنی بر معصوم بودن آنها از خطا و اشتباه و گناه است ، چرا که اگر آنها گناه یا خطایی داشتند از قرآن جدا می شدند ، و پیروی از آنان ، مسلمانان را از ضلالت و گمراهی بیمه نمی کرد، و اینکه می فرماید با پیروی از آنان در برابر گمراهی ها مصونیت دارید، دلیل روشنی بر عصمت آنها است. 4 ـ از همه مهمتر اینکه پیامبر (ص) این برنامه را برای تمام ادوار تاریخ مسلمین تا روز قیامت تنظیم کرده ، می فرماید «این دو همیشه با هم هستند تا در کنار حوض کوثر نزد من آیند» این به خوبی نشان می دهد که در تمام طول تاریخ اسلام فردی از اهلبیت (ع) به عنوان پیشوای معصوم (ع) وجود دارد، و همان گونه که قرآن همیشه چراغ هدایت است، آنها نیز همیشه چراغ هدایتند ، پس باید کاوش کنیم و در هر عصر و زمان آنها را پیدا کنیم. 5 ـ از این حدیث شریف استفاده می شود که جدا شدن یا پیشی گرفتن از اهلبیت (ع) مایه گمراهی است ، و هیچ انتخابی را نباید بر انتخاب آنها مقدم داشت. آنها از همه افضل و اعلم و برترند. پیام قرآن ج 9، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سایر همکاران به نقل از سایت تبیان (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/100100279)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد