میکائیل، فرشتهی رزقیکی از رؤسای چهارگانهی ملائکه، میکائیل است.
قرآن مجید در آیهی 98 سورهی بقره، از میکائیل به عنوان «میکال» یاد فرموده و دشمنی با او را در ردیف دشمنی با خدا و ملائکه و انبیا قرارداده و دشمنِ او را، متهم به کفر کرده است.
«من کان عدوالله و ملائکه و رسله و جبرئیل و میکال فان الله عدو الکافرین»
میکائیل موکل ارزاق موجودات بوده و اعوان و یاران نیز در جمیع عالم دارد.
امیرالمؤمنین، علیهالسلام، میفرمایند: «جبرئیل مؤذن اهل آسمانها و میکائیل امام آنهاست، که در بیتالمأمور به او اقتدا میکنند. امامت مقام بلندی است که شایستهی آن نیست؛ مگر کسی که مقام بالاتر و دارای شرایط جامعتری باشد».
سید نعمت ا… جزایری میگوید: «میکائیل از«کیل» است یعنی اندازهکردن. کار و عمل او، پیمانهکردن آب در وقت نزول است و آن موکل ابرهاست و همیشه نزول مطر از ابر به اندازی پیمانهای است؛ مگر در زمان نوح نبی، علیهالسلام، که در آن روز، پیمانه و اندازه نبوده. اما این مطلب بعید است؛ زیرا «میکائیل در لفظی عبرانی است نه عربی».
امام زینالعابدین، علیهالسلام، در دعای سوم صحیفهی سجادیه میفرمایند: «و میکائیل ذوالجاه عندک و المکان الرفیع من طاعتک؛ و درود فرست بر میکائیل که نزد تو دارای منزلت و در طاعت و بندگی، دارای مقام بلند است».
اسرافیل و نفخ صور
اسرافیل در زبان سریانی به معنای بندهی خداوند متعال است.
از حضرت سجاد، علیهالسلام، رسیده: «هر چه به « ایل» اضافه شود به معنی «عبدالله» است». (2)
او نخستین فرشتهای بود که برای حضرت آدم، علیهالسلام، سجده کرد.
در روایتی از امام سجاد، علیهالسلام، آمدهاست که فرمودند: «نفخهی مرگ را اسرافیل انجام میدهد و بعد از آن، اسرافیل هم میمیرد و آنگه خدا همهی موجودات را زنده میکند، یعنی نفخهی حیات در دست اوست. (3)
از رسول خدا، صلیالله و علیه و آله، پرسیدند: صور چیست؟ فرمودند: «شیپوری است از نور که اسرافیل آن را به دهان دارد». و در حدیث دیگر فرمودند: « (صور) شاخی است از نور که در آن سوراخهایی به تعداد ارواج بندگان میباشد.(4)
مآخذ:
2. ریاض السالکین، ج2، ص21، 26.
3. پیام قرآن، ناصرمکارم شیرازی، ج6، ص72.
4. علم الیقین، محسن فیضکاشانی، ص892.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
قرآن مجید در آیهی 98 سورهی بقره، از میکائیل به عنوان «میکال» یاد فرموده و دشمنی با او را در ردیف دشمنی با خدا و ملائکه و انبیا قرارداده و دشمنِ او را، متهم به کفر کرده است.
«من کان عدوالله و ملائکه و رسله و جبرئیل و میکال فان الله عدو الکافرین»
میکائیل موکل ارزاق موجودات بوده و اعوان و یاران نیز در جمیع عالم دارد.
امیرالمؤمنین، علیهالسلام، میفرمایند: «جبرئیل مؤذن اهل آسمانها و میکائیل امام آنهاست، که در بیتالمأمور به او اقتدا میکنند. امامت مقام بلندی است که شایستهی آن نیست؛ مگر کسی که مقام بالاتر و دارای شرایط جامعتری باشد».
سید نعمت ا… جزایری میگوید: «میکائیل از«کیل» است یعنی اندازهکردن. کار و عمل او، پیمانهکردن آب در وقت نزول است و آن موکل ابرهاست و همیشه نزول مطر از ابر به اندازی پیمانهای است؛ مگر در زمان نوح نبی، علیهالسلام، که در آن روز، پیمانه و اندازه نبوده. اما این مطلب بعید است؛ زیرا «میکائیل در لفظی عبرانی است نه عربی».
امام زینالعابدین، علیهالسلام، در دعای سوم صحیفهی سجادیه میفرمایند: «و میکائیل ذوالجاه عندک و المکان الرفیع من طاعتک؛ و درود فرست بر میکائیل که نزد تو دارای منزلت و در طاعت و بندگی، دارای مقام بلند است».
اسرافیل و نفخ صور
اسرافیل در زبان سریانی به معنای بندهی خداوند متعال است.
از حضرت سجاد، علیهالسلام، رسیده: «هر چه به « ایل» اضافه شود به معنی «عبدالله» است». (2)
او نخستین فرشتهای بود که برای حضرت آدم، علیهالسلام، سجده کرد.
در روایتی از امام سجاد، علیهالسلام، آمدهاست که فرمودند: «نفخهی مرگ را اسرافیل انجام میدهد و بعد از آن، اسرافیل هم میمیرد و آنگه خدا همهی موجودات را زنده میکند، یعنی نفخهی حیات در دست اوست. (3)
از رسول خدا، صلیالله و علیه و آله، پرسیدند: صور چیست؟ فرمودند: «شیپوری است از نور که اسرافیل آن را به دهان دارد». و در حدیث دیگر فرمودند: « (صور) شاخی است از نور که در آن سوراخهایی به تعداد ارواج بندگان میباشد.(4)
مآخذ:
2. ریاض السالکین، ج2، ص21، 26.
3. پیام قرآن، ناصرمکارم شیرازی، ج6، ص72.
4. علم الیقین، محسن فیضکاشانی، ص892.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی