مفهوم سئوال اينست كه پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ بايد خواندن و نوشتن را ميدانست، تا بتواند قرآن را حفظ كند و چون سواد خواندن و نوشتن نداشت پس نبايد بتواند قرآن را حفظ كند، در حالي كه اين طور نيست، زيرا در اين صورت آن حضرت را به مردم معمولي تشبيه كردهايم، بلكه در ميان افراد معمول نيز گاهي كساني پيدا ميشوند كه بدون كمترين بهرهاي از سواد خواندن و نوشتن، بيش از آنچه حافظان باسواد از قرآن ميدانند، از نورانيت قرآن كريم بهرهمندند، مثل مرحوم كربلايي كاظم ساروقي اراكي با اينكه بيسواد بوده، حافظ قرآن شده است. بنابراين اگر حفظ قرآن كريم براي برخي از افراد عادي، به قدرت خداوند امر محالي نيست، براي نبي اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه داراي علم لدني است به طريق اولي مشكلي ندارد.
توضيح اينكه علم لدني يعني دريافت بيواسطه علوم از خداوند متعال، و آورندة قرآن، پزشكي دردشناس و دلسوز است،[1] كه مكتب نرفته و همة علوم و دانش ها را يكجا از خداوند فراگرفته و گذشته و آينده را يكجا ميبيند و فراتر از زمان است. او در مكتب و مدرسة بشري درس نخوانده تا طي سال ها، فصلها و ماه ها بر علمش افزوده شود. او مخاطب به خطاب « وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ »[2] است، و كسي كه چيزي را از مقام «لدن» يعني بيواسطه از خداوند گرفتن، آموخت و علمش لدني شد، جهل و نسيان در او راه ندارد، و فراموشي از او بدورخواهد بود زيرا فرمود: « سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى»[3] [4]بنابراين هنگام نزول وحي عجله مكن، و هرگز نگران فراموش كردن آيات الهي مباش، كسي كه اين آيات بزرگ را براي هدايت انسانها بر تو فرستاده، هم او حافظ و نگهبان آنهاست.
آري او نقش اين آيات را در سينة پاك تو ثابت ميدارد، به طوري كه هرگز گرد و غبار نسيان بر آن نخواهد نشست… پس براي اثبات قدرت خداوند و اين كه هر خير و بركتي از ناحية اوست، ميافزايد: « إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَى »[5] تو چيزي از آيات الهي را فراموش نميكني، مگر آنچه خدا بخواهد كه او آشكار و پنهان را ميداند. البته مفهوم اين تعبير آن نيست كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ چيزي از آيات الهي را فراموش ميكند، و الا از گفتار او سلب اطمينان خواهد شد، بلكه هدف بيان اين حقيقت است كه موهبت حفظ آيات الهي از سوي خداست و لذا هر لحظه بخواهد ميتواند آن را از پيامبرش بگيرد و يا به تعبير ديگر هدف بيان تفاوت علم ذاتي و علم موهبتي (لدني) به پيامبرش ـ صلّي الله عليه و آله ـ ميباشد، از جمله اموري كه بر اين معنا گواهي ميدهد اين است كه حفظ بعضي از مسائل و فراموش كردن بعضي ديگر، اختصاص به پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ندارد تا خداوند آن را به عنوان يك موهبت بر پيامبرش ـ صلّي الله عليه و آله ـ بيان كند، بنابر اين منظور حفظ تمامي آيات و احكام و معارف اسلام است. از اين گذشته، بايد گفت: اگر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ ، سواد خواندن و نوشتن هم داشتند، لازم نبوده قرآن را آيه به آيه بخوانند تا آن را حفظ كنند، چون ايشان اين كتاب مبين را از نزد خداوند متعال آموخته است، و «لدي الله» (نزد خدا) نه جايي براي سهو و جهل و نسيان و نه جايي براي شيطان.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تفسير الميزان، محمد حسين طباطبائي، ترجمه محمد باقر موسوي همداني، ج20، ص438.
2. تفسير نمونه؛ ناصر مكارم شيرازي؛ ج26، ص392.
3. احسن الحديث؛ علي اكبر قرشي، ج12، ذيل آيه 7 اعلي.
پي نوشت ها:
[1] . نهج البلاغه، خ 108.
[2] . تواي پيامبر، نزد خداي حكيم و عليم قرآن را ميآموزي. نمل/6.
[3] . اعلي/2، ترجمه: ما بزودي (قرآن را) بر تو ميخوانيم و هرگز فراموش نخواهي كرد.
[4] . رك: جوادي آملي، عبدالله، تفسيرموضوعي قرآن كريم، نشر اسراء، چاپ اسوه، چاپ دوم، 1378، ج 1، قرآن در قرآن ص 54 و 168.
[5]. اعلي/7.