در مورد حديث معراج، از ياران پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، رواياتي رسيده است كه همة آنها را از خود پيامبرـ صلّي الله عليه و آله ـ آورده اند و مفاهيم آنها بر چهار بخش قابل تقسيم است:
1. بخشي از مطالب و مفاهيم اين روايات به خاطر تواتر آنها ترديد ناپذير است.
2. بخش دوم، مفاهيمي است كه با خرد سالم سازگار است و با اصول و ضوابط ديني نيز ناهماهنگي ندارد. ما اين دو دسته روايات و مفاهيم آنها را باور داريم.
3. پاره اي از مفاهيم آنها با اصول و ضوابط روشن دين سازگار به نظر نمي رسد، اما ممكن است آنها را به گونه اي تأويل و تفسير نماييم كه با دين ناسازگار به نظر نرسد.
4. پاره اي از روايات و مفهوم آنها نادرست به نظر مي رسد و نمي توان آنها را تاويل كرد، و به نظر ما نبايد آنها را پذيرفت.[1]داستان مذكور در سؤال در مصادر فريقين (شيعه و سني) كه در دسترس بوده جستجو شد، اما هيچگونه روايت يا حديثي در اثبات آن يافت نشد.
در مورد ديدار پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و اميرالمؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ به روايتي كه معتبر است و در كتب معتبر آورده شده است تبرك مي جوييم:
وقتي پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ به آسمان پنجم رسيدند صورت علي بن ابيطالب را مشاهده كردند، جبرائيل به پيامبر عرضه داشت كه يا محمّد، ملائكه دوست داشتند كه به صورت علي ـ عليه السّلام ـ نگاه كنند پس گفتند: خدايا، همانا بني آدم در دنيا روز و شب از نظاره به صورت علي لذّت مي برند؛ ما را نيز به اندازة اهل دنيا از لذت نظاره به صورت علي ـ عليه السّلام ـ بهره مند ساز. خداوند از نور قدسي خود صورت علي را براي ملائكه آفريد.[2]
پي نوشت ها:
[1] . مجمع البيان، چاپ سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران، ج 15، ص 41.
[2] . بحارالانوار، چاپخانه خورشيد تهران، دارالكتب اسلاميه، 1362، ج 18، ص 386.
خانه » همه » مذهبی » وقتي كه پيامبر اسلام در معراج صرف طعام فرمودند باز هم دست علي ظاهر شد و پيامبر متحير شد كه علي بر زمين بود چطور اينجا آمده است؟