طلسمات

خانه » همه » مذهبی » ولایت تکوینی وحضرت سلیمان علیه السلام غذای مریم و تخت بلقیس

ولایت تکوینی وحضرت سلیمان علیه السلام غذای مریم و تخت بلقیس

سرپرستی موجودات جهان و تصرف در آنها ولایت تکوینی است این نوع از ولایت نیاز به قانون و قرارداد ندارد ، بلکه نوعی رابطه علت و معلول است که هر علتی ولی و سرپرستی معلول خود است و هر معلولی سرپرستی شده و تحت ولایت و تصرف علت خویش خواهد بود از این رو هیچ گاه تخلف بردار نبوده و با اراده انجام می پذیرد .هر یک از ما بر قوای درونی خود چنین ولایتی را داریم و با ارایه ده تصویری در ذهن آن صورت در ذهن ما تسری می شود هرگاه به چشم دستور دیدن دهیم می بیند و اطاعت می کند و چون دست خود را از عمل نهی کنیم متابعت می کند بی گمان این پدیده و تاثیر آن گاه خواهد بود که اعضای ما هر یک سالم باشند .
چنین تصرف و ولایتی درمقیاس محدود اندک است و نفس انسان مظهر خدایی است که هرگاه چیزی را اراده کند و بخواهد باشد آن چیز با همین اراده و خواست در گستره نفس موجود می باشد .
«انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» (1)
چه خواهد که خلقت نماید خدا بود امر او نافذ اندر قضا
چو فرمان دهد باش ، خود می شود که فرمان او هر کجا می رود (2)
ولی واقعی و حقیقی اشیاء و اشخاص ، تنها پروردگار حکیم است چنانکه قرآن کریم به این حقیقت صراحت دارد فالله هو الولی ( خداوند تنها ولی هستی است )
اما خدای متعال مرتبه و پرتوی از این ولایت را به برخی از بندگان خود عطا می کند معجزات و کرامات انبیاء الهی . اولیا «علیهم السلام» و پاکان از آثار ولایت تکوینی در واقع تمام کارهای که پیامبران و امامان انجام می دهند و در نزد ما خارق العاده حساب می شود و یا کرامتی انجام می دهد همه اینها از ولایت تکوینی آنها سرچشمه می گیرد حال به صورت ید بیضای موسی «علیه السلام» باشد یا اینکه طی الارض سلیمان نبی باشد که تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن در نزد خود حاضر نموده یا به صورت مائده الهی باشد که خداوند به حضرت مریم عطا فرمود یا اینکه آن مائده الهی که خداوند به دست پیامبر برای خاندانش آورد همه اینها از آثار ولایت تکوینی می باشد اختیاراتی که آنان خود به مستقل نبودن و تاثیرات اعتراف کرده و تمامی این آثار از سوی خداوند می دانند یعنی گرچه آنها اینکارها را انجام می داند ولی اراده آنها در طول اراده خداوندو با اذن او بوده است نه در عرض اراده خداوند و بدون اذن بوده است .
منابع :
1- قرآن مجید ، سوره یس 82.
2- ترجمه منظوم قرآن ،ص 445 امید مجد .
3- جوانان ،ج 2 احمد لقمانی ،ص 206.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد