خانه » همه » مذهبی » پاسخ قرآن به بعضی شبهات قرآنی (10)

پاسخ قرآن به بعضی شبهات قرآنی (10)

پاسخ قرآن به بعضی شبهات قرآنی (10)

وتو کردن راه حل اختلافی که آن اختلاف مخل صلح و امنیت بین المللی است توسط عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ( یا ممانعت عضو دائمی شورای مذکور از به تصویب رسیدن تصمیمی عادلانه ) و یا اتخاذ بعضی تصمیمات تبعیض آمیز

493fce4a e131 4ea2 a61f ebf2a9ffb268 - پاسخ قرآن به بعضی شبهات قرآنی (10)
SA1859 - پاسخ قرآن به بعضی شبهات قرآنی (10)
 


 

نویسنده: محمود جاویدان

 

5- لزوم بازنگری در منشور ملل متحد، حذف اختیار وتو و افزایش صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری:
 

وتو کردن راه حل اختلافی که آن اختلاف مخل صلح و امنیت بین المللی است توسط عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ( یا ممانعت عضو دائمی شورای مذکور از به تصویب رسیدن تصمیمی عادلانه ) و یا اتخاذ بعضی تصمیمات تبعیض آمیز و ناروا در شورای امنیت، از اقداماتی می باشند که علاوه بر ناهماهنگی با آموزشهای قرآن و سایر کتابهای الهی، با مقاصد و بعضی اصول مقید در منشور ملل متحد ( مبنی بر حفظ صلح و امنیت ) هماهنگی ندارند و ممکن است خود آنها محرکی برای بعضی جنگها و پشتوانه برخی ستمها نظیر کشتار و بیرون راندن گروههایی از مردم فلسطین بوده و در افزایش کینه ورزی و رفتارهای انتقام جویانه و ناامنی مناطق مختلف جهان موثر باشند، لذا می باید با بازنگری در منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری و با اصلاح بعضی مواد آنها ( بخصوص مواد 23، 27، 109،108،منشور که طبق آنها پنج عضو از پانزده عضو شورای امنیت شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، شوروی و چین عضو دائمی این شورا بوده و جزو موارد استثنائی بدون موافقت تمامی 5 عضو مزبور صدور قطعنامه از شورای امنیت و اصلاح منشور و به تبع آن اصلاح اساسنامه دیوان ناممکن گشته است ) ترتیبی اتخاذ شود که ضمن غیر دائمی شدن کلیه اعضاء شورای امنیت و حذف اختیار و تو، به موارد و میزان صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری نیز افزوده گردد و دادگاههای بین المللی علاوه بر بعضی مسائل دولتها، به اتهامات و دعاوی مهمی که در دادگاههای محلی رسیدگی عادلانه آنها مقدور نباشد، بطور بیطرفانه و عادلانه رسیدگی نمایند تا با گسترش دامنه عدالت در جهان، حکم قرآنی «… لا تظلمون و لا تظلمون- نه ظلم کنید و نه مورد ظلم قرار گیرید (279 سوره بقره ) »
– در نقاط مختلف بصورت اصلی تخلف ناپذیر مورد پذیرش و عمل قرار گیرد و همه ملل جهان اعم از قوی و ضعیف با حسن همجواری و احترام متقابل و با اطمینان به اینکه هیچ ستمگر و متجاوزی از تعقیب عادلانه مصون نخواهد ماند از تهیه و انبار وسایل کشتار جمعی خودداری نمایند و کارخانه های اسلحه سازی با تغییر مقادیر قابل توجهی از محصولات خود به وسائل رفاهی، و ارتش کشورها با پرداختن به کارهای آبادانی و عام المنفعه، و دولتها و مدیران جوامع با صرف امکانات موجود در مسیر سازندگی و در جهت رفع نیازمندیهای اساسی مستضعفین، کلیه نقاط قابل سکونت جهان را از تسهیلات مناسب رفاهی برخوردار کنند و با تقسیم عادلانه امتیازات مادی و معنوی میان همه ملل و مناطق جهان و با تعقیب تجاوزکنندگان به حقوق انسانها توسط دادگاههای ملی و بین المللی و با فراهم کردن امکانات بهره مندی عموم افراد از آزادیهای عادلانه، موجبات ظهور جنگهای مختلف برطرف شود و صلح و امنیت در کل جهان برقرار و مداوم باشد…

5/1- نمونه ای از آیات قرآن در رابطه با ممنوعیت ایجاد ناامنی و هر نوع اقدام ناعادلانه دیگر:
 

با استنباط از آیاتی نظیر آیه هی 204 و 205 سوره بقره مشعر به: « و من الناس من یعجبک قوله فی الحیاه الدنیا و یشهد الله علی ما فی قلبه و هو الد الخصام * و اذا تولی سعی فی الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل و الله لا یحب الفساد » بعضی مردمان با ظاهری خیرخواه و گفتاری بشر دوستانه خود را طرفدار عدالت و امنیت و خواهان صلح و دوستی جلوه می دهند، اما از تجاوز به حقوق دیگران و ایجاد ناامنی و فساد پروا نمی کنند و با بهانه های مختلف به نابودی کشت و زرع و هلاک کردن انسانها و به ایجاد فساد میپردازند، در حالیکه خداوند فساد را دوست نمی دارد و در آیاتی مانند آیه 135 سوره نساء با بیان «.. . کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الا قربین… » خواسته است قیام کننده به عدالت و شهادت دهنده برای رضای خدا باشیم حتی اگر در دنیا به زیان ما یا به زیان پدر و مادر و نزدیکانمان باشد و در آیه 8 سوره مائده می فرماید: « و لا یجرمنکم شنان قوم علی الا تعدلوا… – دشمنی قومی موجب بی عدالتی و مجرمیت شما نشود، باید در همه موارد عدالت کنید… » و در آیه 152 سوره انعام با تاکید به اینکه: «… و اذا قلتم فاعدلوا ولو کان ذا قربی…- وقتی سخنی می گوئید عدالت کنید اگر چه به زیان نزدیکان باشد » و در آیه 151 و 152 سوره شعرا با بیان: « ولا تطیعوا امر المسرفین- و دستور اسرافکاران را اطاعت نکنید. » « الذین یفسدون فی الارض و لا یصلحون- آنان که در زمین فساد می کنند و اصلاح می کنند و اصلاح نمی نمایند » همچنین با واجب نمودن امر به معروف و نهی از منکر و بیان: « و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون (104، آل عمران ) »، و علاوه بر آنکه شخص ما را از هر نوع بی عدالتی و تبعیض ناروا و فساد منع فرموده است، می خواهد قیام کننده به عدالت بوده و مانع بی عدالتی و فساد دیگران نیز باشیم…

5/2- موافقت اجمالی منشور ملل متحد با حفظ صلح و امنیت عادلانه بین المللی:
 

ماده 1 منشور ملل متحد مصوب 1945 میلادی: مقاصد ملل متحد به قرار زیر است: 1- حفظ صلح و امنیت بین المللی و بدین منظور بعمل آوردن اقدامات دسته جمعی موثر برای جلوگیری و برطرف کردن تهدیدات علیه صلح و متوقف ساختن هر گونه عمل تجاوز یا سایر کارهای ناقض صلح و فراهم آوردن موجبات تعدیل و تصفیه اختلافات بین المللی یا وضعیت هایی که ممکن است منجر به نقض صلح گردد با وسایل مسالمت آمیز و بر طبق اصول عدالت و حقوق بین الملل 2- توسعه روابط دوستانه در بین الملل بر مبنای احترام به اصل تساوی حقوق و خود مختاری ملل و انجام سایر اقدامات مقتضی برای تحکیم صلح جهانی 3- حصول همکاری بین المللی در حل مسائل بین المللی که دارای جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یا بشر دوستی است و در پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی برای همگان بدون تمایز از حیث نژاد، جنس، زبان یا مذهب و، 4- بودن مرکزی برای هماهنگ کردن اقداماتی که ملل جهت حصول این هدفهای مشترک معمول می دارند. » و…
در خاتمه: ما انسانها معمولاً عقاید و اعمال ناشی از عقاید خود را صحیح و حق می دانیم و در دنیا از داشتن آنها خوشحالی نیز می نمایم: «. .. کل حزب بما لدیهم فرحون » (53 سوره مومنون و 32 سوره روم ) در حالی که علاوه بر کتاب هدایت خدا که میزان تشخیص حق و باطل بوده و اعتقادات و اعمال ناصحیح را مشخص نموده است، اختلاف هایی که بین باورهای پیروان مذاهب و تضاد هایی که میان گروه های مختلف وجود دارد دلیلی واضح به ناصحیح بودن اکثر عقاید و اعمال ما جهانیان است و برای آنکه در آخرت دچار اندوه و مشکلاتی عظیم و خساراتی غیر قابل جبران نباشیم واجب است با استفاده از قرآن ( که تنها کتاب کامل برای هدایت بشر بوده که به نسبت کتاب هایی نظیر تورات و انجیل، از آمیخته شدن با روایات و تغییر و تبدیل مصون مانده است ) اعتقادات و اعمال خود را خردمندانه مورد رسیدگی ارزیابی قرار دهیم و ضمن مطالعه دقیق این کتاب الهی، در جهت کسب رضای خدا و با امید به برخورداری از یاری او، در رفع ایراد عقاید و اعمال خویش بکوشیم: « و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین » و کسانی که در راه ما کوشیدند ( و با تدبر در قرآن برای تشخیص حق و پذیرش و عمل آن تلاش نمودند ) آنان را به راه های خویش هدایت می کنیم، و محققاً خداوند با نیکوکاران است (69 عنکبوت ) » و علاوه بر اینکه نسبت به همه اعم از دوست و دشمن رفتارمان عادلانه باشد از نیکی به یکدیگر منجمله به کافرانی که در مورد دین با مسلمانان جنگ نکرده اند مضایقه ننمایم ( سوره ممتحنه ) و بخصوص نسبت به مسلمانان نه تنها کمترین دشمنی و کینه ای نداشته باشیم بلکه آنان را برادران ایمانی خود دانسته و همیشه خیرخواه و دعاگوی ایشان باشیم و به پیشگاه خداوند عرضه بداریم که: «… ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان و لا تجعل فی قلوبنا غلا الذین آمنوا ربنا انک رووف رحیم » پروردگار ما را و برادرانمان را که پیش از ما ایمان آورده اند ببخش و هیچ کینه ای نسبت به مومنین ( به قرآن ) در دل ما قرار مده، پروردگارا بدرستی که تو رئوف و رحیمی (10 حشر) » و توجه داشته باشیم که بعضی روایات و ساخته های خلاف قرآن علاوه بر افزایش تفرقه و خصومت و دامن زدن به ضعف و عقب ماندگی ها موجب تغییر دین اسلام، یا سبب مشکل شدن پذیرش آن و یا باعث سخت شدن اجرای دین و در جامعه می باشند و تبلیغ و پیروی آنها گناهی بزرگ و حتی ممکن است دروغ بستن به خدا و رسول و یا روی گردانی از قرآن محسوب شود و بدیهایی را از انواع ذلت و عذاب با خود نگه داشته باشد: « و من اضلم ممن افتری علی الله کذبا… » چه کسی ظالمتر است از آنکه به خدا دروغ بندد (21 انعام )… « اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم… » (12 حجرات ) « ولا تقف ما لیس لک به علم… » ( 36 اسرا) و آنچه را به آن علم نداری تبلیغ و پیروی مکن. « فاذا لم یاتوا بالشهدا فاولئک عند الله هم الکاذبون… » اگر ( اتهامی ناروا به کسی می زنند و برای اثبات آن ) تعداد شاهد نیاوردند ایشان نزد خدا دروغگو می باشند… «. .. تقولون بافواهکم ما لیس لکم به علم… » به زبانهایتان چیزی می گویید که به آن علم ندارید… ( 11 تا 21 نور ) و اذا نعمنا علی الانسان اعراض و نابجانبه و اذا مسه الشرکان یوسا…. هرگاه به انسان ( نعمتی همچون قرآن را ) انعام دادیم اعراض کرد و به کنارش نهاد و وقتی ( به علت گرایش به باطل ) شری به او رسید ناامیدانه دعا و فغان می کند… (82 تا 84 اسرا و 40 تا 52 فصلت ) هو الذی ینزل علی عبده ایات بینات لیخرجکم من الظلمات الی النور… خداوند بر بنده خود آیات روشن ( قرآن ) را نازل می کند تا شما را از تاریکیها خارج کند و به نور برساند ( 9 حدید )… و اوحی الی هذا القرآن لانذرکم به و من بلغ… و این قرآن به من وحی گردید تا ما و هر که را که قرآن به او برسد به وسیله آن هشدار بدهم (19 انعام) ان الذین فرقوا دینهم و اکانوا شیعا لست منهم فی شی ء… ( ای محمد) آنان که دین خود را جدا کردند و ( به جای آنکه پیرو تو و تابع قرآن باشند )
گروههای مختلفی تشکیل دادند نه تو از آنان هستی و نه آنان از تو می باشند ( 159 انعام) انما تنذر من اتبع الذکر و خشی الرحمن بالغیب.. به واقع تو کسی را بیم می دهی ( و به راه راست هدایت می کنی ) که از قرآن متابعت و از (من ) بخشنده پروا می کند (11یس) و من اعراض عن ذکری فان له معیشه ضنکا و نحشره یوم القیامه اعمی.. و کسی که از ذکر من ( قرآن ) روی بگرداند زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم (124 تا 126 طه). و الذین یمسکون بالکتاب و اقاموا الصلاه انا نضیع اجر المصلحین « و آنان که متمسک به کتاب خدا و اجرا کننده آنند و نماز ( و دعا به درگاه ) را برپا می دارند و (هرگز) اجر (اینچنین ) اصلاح کنندگان را ضایع نمی کنیم (170 اعراف) فاستمسک بالذی اوحی الیک علی صراط مستقیم- پس به آنچه به تو وحی شده چنگ بزن ( در این صورت تو بر راه راست هستی (43 زخرف) و انه لذکر و لقومک و سوف تسئلون – قطعاً این ( قرآن) قانون تو و قانون توست و به زودی ( در مورد نحوه عمل به آن ) مورد سئوال قرار خواهید گرفت (44 زخرف) انه من یات ربه مجرما فان له جهنم لا یموت فیها و لا یحیی
– و کسی که گنهکار نزد پروردگارش آید جهنم برای اوست که نه در آن می میرد و نه زندگی می کنند. ( 74 طه )… »
با تشکر از شما حق جویان عزیز که به احترام قرآن سخنان نارسای این نگارنده کوچک را تحمل فرموده اید و برای رفع نواقص آن و در جهت رستگاری خویش قرآن را مورد تدبر و تفکر قرار می دهید.
منبع: فصلنامه فکر و نظر شماره 14و15

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد