این روایت نورانی در صدد بیان این مطلب است که برخی بلاها با ایمان رابطه مستقیم دارد و ثمره و زاییده ایمان و ولای ایمانی و قرب به خداوند است . طبیعی است که همان طوری که ایمان درجات بسیار و متفاوتی دارد بلای متناسب باآن نیز درجات متعدد و فراونی دارد . بنابر این این روایت تنها بیانگر ارتباط تنگاتنگ میان ایمان و بلا است و به نوع خاصی از ایمان اشاره ندارد و شامل همه درجات ایمانی می باشد . این حقیقت در روایتی از حضرت صادق –ع- چنین بیان شده است : ان اشد الناس بلاء الانبیاء ثم الذین یلونهم ثم الامثل فالامثل ؛ شدید ترین درجه بلا از آن پیامبران است و در درجه بعد از آن کسانی است که از نظر فضیلت پس از آنها قرار دارند و پس از آن نصیب کسانی است که در درجات بعد قرا دارند . ( عدل الهی ، شهید مطهری ، بخش : اثر تربیتی بلا ) .
اما در پاسخ به بخش دوم پرسش شما باید گفت که نباید تصور کرد که فرج و نصرت و گشایش لزوما و در همه موارد به معنای راحتی و عافیت و رهایی از بلا و گرفتاری است بلکه نصرت و فرج و ظفری که خداوند به مومنان وعده داده با گرفتار بودن و در معرض بلا بودن آنها منافاتی ندارد زیرا بلا و گرفتاری که موجب ترفیع درجه و یا پاک شدن و رشد و کمال مومن باشد خود یاری و نصرت الهی است . فرج و گشایش واقعی برای مومن آن است که در فتنه ها و آزمایشاتی که برای او پیش می آید ایمانش محفوظ بماند و ارتقا یابد و در نزد خدایش سر بلند و آبرومند باشد . با این دید و نگاه شهادت انبیا و اولیا و بندگان صالح خداوند و شهادت سالار شهیدان عالم ، حضرت ابا عبدالله الحسین –ع- خود بالاترین نصرت الهی بوده و برای آن حضرت –ع- عالی ترین ظفر و فرج و گشایش بوده است .
ر. ک : عدل الهی ، شهید مطهری ، بحش : فوائد شرور
اما در پاسخ به بخش دوم پرسش شما باید گفت که نباید تصور کرد که فرج و نصرت و گشایش لزوما و در همه موارد به معنای راحتی و عافیت و رهایی از بلا و گرفتاری است بلکه نصرت و فرج و ظفری که خداوند به مومنان وعده داده با گرفتار بودن و در معرض بلا بودن آنها منافاتی ندارد زیرا بلا و گرفتاری که موجب ترفیع درجه و یا پاک شدن و رشد و کمال مومن باشد خود یاری و نصرت الهی است . فرج و گشایش واقعی برای مومن آن است که در فتنه ها و آزمایشاتی که برای او پیش می آید ایمانش محفوظ بماند و ارتقا یابد و در نزد خدایش سر بلند و آبرومند باشد . با این دید و نگاه شهادت انبیا و اولیا و بندگان صالح خداوند و شهادت سالار شهیدان عالم ، حضرت ابا عبدالله الحسین –ع- خود بالاترین نصرت الهی بوده و برای آن حضرت –ع- عالی ترین ظفر و فرج و گشایش بوده است .
ر. ک : عدل الهی ، شهید مطهری ، بحش : فوائد شرور