پاسخ دریافتی از دفاتر مراجع عظام به این شرح است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر جهت منزل مسکونی شما باشد خمس آن را به شما می بخشیم، در غیر اینصورت کل مبلغ زمین وساختمان آن خمس دارد.
وام خمس ندارد مگر آن مقدار از وام که اقساط آن پرداخت شده و معادل آن تا پایان سال خمسى موجود باشد.
پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) نیز در خصوص سؤال مذکور به این شرح است:
1. گرفتن پول اسکونتی (پول ربوی که صحیح آن دیسکونتی است) حرام است و معامله (مربوطه به قرض پول به این شکل) باطل است. ولی این امر هیچ تأثیری در صحت معامله زمین ندارد و معامله زمین صحیح و بلا اشکال است.
2. اگر زمین زائد بر موارد مورد نیاز زندگی است، باید خمس آن بر اساس ارزش فعلی پرداخت شود و اگر چنین نیست، یعنی مثلاً زمین را برای ساختن خانه مسکونی مورد نیاز خود و خانواده واجب النفقه خود تهیه کرده است، خمس به آن تعلق نمی گیرد.
3. پولی که وام گرفته شده اگر یکسال از گرفتن آن بگذرد و زائد بر مخارج مورد نیاز زندگی چیزی از آن باقی بماند باید خمس آن پرداخت شود.
برای آگاهی بیشتر به نمایه های زیر مراجعه شود:
1. نمایه: مصرف خمس در خرید مسکن، سؤال شماره 1042 (سایت: 1108)
.
2. نمایه: خمس پس انداز، سؤال شماره 696، (سایت: 744)
.
3. نمایه: خمس پس انداز برای سفر حج، خرید مسکن و مایحتاج زندگی، سؤال شماره 3311 (سایت: 5888)
.
4. نمایه: خرید منزل مسکونی و خمس پول آن، سؤال شماره 2721 (سایت: 2978)
.
5. نمایه: خمس قرض، سؤال شماره 2851 (سایت: 3085)
.
6. نمایه: علت تحریم ربای معاملی، سؤال شماره 1275 (سایت: 1259)
.