خانه » همه » مذهبی » چت با نامحرم

چت با نامحرم

پرسشگر گرامی ! مکاتبه شما با این مرکز گویای حُسن اعتماد شما به ماست. قدر این اعتماد را می دانیم و امیدواریم راهنمای خوبی برای شما باشیم.

نامه شما را با دقت خواندیم و از اینکه با جوان مومن و خوشفکری چون شما که علاقمند است رفتارهای خود را در چارچوب آموزه های دین، به مقصد موفقیت و سعادت برساند ارتباط داریم بسیار خرسندیم. مطمئن باشید افرادی که با آگاهی و دلسوزی در این سامانه به پاسخگویی مشغولند از کنار هیچ سوالی بی توجه عبور نمی کنند و به همه سوالات در حد توان پاسخ می گویند. علاوه بر این مطمئن باشید که ما در هر حال محرم اسرار شما خواهیم بود و این جزء وظایف هر مشاوری است که رازدار باشد.

در پاسخ به متن شما ابتدا توجه تان را به احکام چت جلب می کنیم:

در زمینه چت با نامحرم گفتنی است اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد و الا حرام است.

احکام چت به قرار زیر است :

چت (Chat) در اینترنت به صورت گفتارى و یا نوشتارى با جنس مخالف – با این شرط که از حدود شرعى خارج نشویم (مثلاً براى تبادل نظر،مسائل علمی) – چه حکمى دارد؟اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.

تبصره:اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفت وگو با او [هر چند بدون قصد لذت هم باشد] ترک شود.

چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت هاى معمولى، چه حکمى دارد؟ در صورتى که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، جایز نیست.

در ادامه مطالب زیر تقدیم نگاهتان می شود:

هرچند ارتباط ایمیلی و چت در اینترنت به صورت گفتارى و یا نوشتارى چه با جنس موافق و چه با جنس مخالف، با این شرط که از حدود شرعى خارج نشویم (مثلاً براى تبادل نظر یا صله رحم و…) اشکال ندارد؛ اما باید توجه داشت که این موضوع خود تابع برخی ضوابط شرعی و عرفی بوده و به هیچ وجه مطلق نمی باشد.

دانشجوی گرامی،

شما خوب مى دانید که جاذبه بین دو جنس مخالف (زن و مرد) بسیار فراوان است. این جاذبه و حساسیت به گونه ای است که هر چند فرد بخواهد رعایت مسایل شرعى و عرفى را در ارتباط خود با جنس مخالف بنماید، اما تمایلات نفسانى و وسوسه هاى شیطانى قوى تر از آنند که انسان گرفتار خطرهاى بزرگ نشود. به همین جهت عقل اقتضا مى کند انسان خود را در معرض خطرى که بسیارى از خوش باوران را گرفتار کرده قرار ندهد. توصیه اکید ما به جوانان و از جمله شما خواهر گرامی این است که تا حد امکان خود را از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که احتمال وقوع گناه وجود دارد دور نگه دارید.

گاه هوای نفس راهی برای موجه ساختن این گونه روابط جلوی انسان قرار می‌دهد مثلا فرد رابطه خود را به عنوان راهنمایی دیگران و ارشاد آنان، و یا گفتگوی علمی و بدون حاشیه، انجام می‌دهد در حالی که اگر او عمق ذهن خود را کاوش کند خواهد دید که منظور او چیزی جز رابطه با آنان و گفتگو با آنان و در گامهای بعدی بهره‌گیری شهوانی از این گفتگو نیست. پس توصیه اکید ما این است که تا حد امکان خود را از اینگونه روابط دور نگه دارید.

( یه بار که از یاهو مسنجر باهاش حرف می زدم حواسم به صفحه سایت ارشد هم بود ومتوجه شدم هم زمان با من با چند نفر دیگه هم صحبت میکنه هر چند این موضوع خیلی برام سخته و توی این مسایل خیلی حساس و حسودم ولی با این هم کنار اومدم.) یکبار دیگر این جمله از نامه تان را با دقت بخوانید. آیا نامی جز دوستی بر این ارتباط می توان گذاشت؟

) نکنه من عاملی برای برای بی قیدشدن بیشتر اون در مسایل دختر و پسر باشم دارم .( چرا به قضیه این طور نگاه نمی کنید : ) نکند این ارتباط باعث بی قیدی من در ارتباط با جنس مخالف شود و قبح این رابطه را در نظرم از بین ببرد.(

خواهر خوبم قبل از آنکه به فکر نجات دیگران باشید، به فکر نجات خودتان باشید و خود را از این مهلکه که به یقین شیطانی و برخاسته از هوای نفس است نجات دهید. مطمئن باشید هیچ راهی برای توجیه اینگونه روابط که یقینا انسان را به تدریج به سوی گناه و فساد سوق خواهد داد وجود ندارد.

بیش از حد به خود اعتماد نداشته باشید چرا که همین اعتماد بیش از حد به توانایی خود در دوری از گناه، بهترین سلاح شیطان برای گمراه ساختن انسان است. همواره به نفس خود بی‌اعتماد باشید و به این شیوه خود را از مکر و کید شیطان حفظ کنید.

همانطور که گفته شد ارتباط اینترنتی اگر از حدود شرعی خارج نشویم ایرادی ندارد اما این امر خود تابع برخی ضوابط شرعی و عرفی بوده و به هیچ وجه مطلق نمی باشد. برای توضیح بیشتر توجه شما را به این ضوابط جلب می کنیم:

1. ضابطه شرعی:

از نظر شرعی، زندگی انسان تنها در آن چه مسلما حرام و گناه است خلاصه نمی شود تا فقط با شناسایی آن و با اجتناب از آن، بتوان سلامت روانی و جسمانی خود را تضمین کرد، بلکه گاهی لازم است آن چه مقدمات گناه و حرام را نیز فراهم می کند مورد شناسایی قرار داد و از نزدیک شدن به آن گناه قطعی اجتناب کرد. از این رو در برقراری ارتباط گفتاری یا نوشتاری با جنس مخالف باید توجه داشت که هیچ گونه قصد لذت و ترس افتادن به حرام وجود نداشته باشد، ولی اگر این مساله باعث ترس افتادن به گناه باشد و یا با قصد لذت انجام گیرد و یا باعث علاقه به جنس مخالف شود (که تجربه ثابت کرده این ارتباط معمولا سرانجام به علاقه منتهی می شود ) و او را به تدریج به گناه بکشاند حرام است.

گفتنی است که همین اندازه که ترس افتادن به گناه در بین باشد این ارتباط را حرام می کند هر چند به گناه کشیده نشود. حصوصا اگر دو طرف در سنین جوانی باشند و تمایل و علاقه نسبت به جنس مخالف جنبه افراطی پیدا کند و روی یک فرد خاصی متمرکز شود مشکل ساز می‌گردد و باعث گرفتاری می‌شود به گونه ای که خواب و خوراک را از انسان می گیرد و او را از هر کاری باز می دارد مضافا بر این که قدرت فکر کردن و انتخاب صحیح را نیز از انسان سلب می‌کند و فردی که در چنین حالتی قرار بگیرد در معرض آسیب های جدی روحی قرار می گیرد و دچار افت عملکرد در هر کار دیگری که مشغول است می شود. واقعیت اینست که بسیاری از این نوع علاقه ها برآیند غریزه جنسى است و تأثیر این غریزه چه آگاهانه باشد چه ناآگاهانه باید به شکلى معقول به کنترل درآید و با راهکارهاى شرعى و معقول تأمین شده و به سمت و سوئى صحیح هدایت گردد تا به مفاسد و انحرافات زیانبار منجر نشود اما این تمایلات گر چه در ابتدا به صورت یک گرایش پاک و به صورت رفتارهاى منطقی ، عاطفى، انسانى و معقول جلوه مى نماید ولى اندک اندک تمام ذهن و فضاى اندیشه فرد را به خود مشغول مى سازند و آنگاه که دست عقل و اندیشه بسته شد ثمره و فوائد صحیح ومعقول این گرایش ها کم کم کاهش پیدا مى کند تا آن جا که موجب رکود فعالیت هاى مثبت همانند تحصیل، کار، تولید و… مى شود و از جانب دیگر زبانه هاى این آتش به تدریج پر شراره گشته و کار را به آنجا مى کشانند که آدمى را به کمین گاه سرنوشتی شوم ره سپار مى سازد. بنابراین تمام سخن در زندگی تنها در آن چه مسلما حرام و گناه است خلاصه نمی شود تا فقط با شناسایی آن و با اجتناب از آن، سلامت روانی و جسمانی خود را تضمین کرد، بلکه گاهی لازم است آن چه مقدمات گناه و حرام را نیز فراهم می کند مورد شناسایی قرار داد و از نزدیک شدن به آن گناه قطعی اجتناب کرد. زمینه های گناه گاهی اوقات بسیار حساس و خطرناک است و انسان را به گونه ای نزدیک آن می کند و به تدریج او را به سقوط می کشاند و زندگی سالم فرد را تخریب می کند که حتی گاهی خود فرد متوجه نمی شود دلیلش هم آن است که به تدریج وارد صحنه گناه می شود و کسی آن را درک می کند که از بیرون او را نظاره گر باشد به همین دلیل با نگاهی دقیق و از بالا و با اشراف کامل و از دور باید به تمام مسیر و چگونگی عملکردهای خود نگاه کرد تا خدای نکرده گرفتار گناه و حرام قطعی نشود و زندگی را نبازد.

2.ضابطه عرفی:

علاوه بر ضوابط شرعی، نکته دیگری که در زندگی انسان و شرعی نمودن آن لازم است مورد توجه قرار گیرد موضع توجه به عرف در شیوه های ارتباطات اجتماعی است. از این منظر باید دقت شود تا از انجام برخی شیوه ها در برقراری ارتباطات سالم و مشروع نیز که در نظر عرف پسندیده نیست خودداری نماید؛ به عنوان نمونه در فرهنگ و عرف جامعه ما اینچنین است که روابط دو جوان از طریق خانواده ها و از روشهای مرسوم و علنی صورت پذیرد اما استفاده از ارتباطاتی که جنبه غیر علنی و مخفیانه دارد خصوصا در مواردی که دو طرف نامحرم و در سنین جوانی باشند و به علاوه چنین ارتباطی از نظر دفعات بیش از حد معمول و رایج صورت پذیرد؛ به هیچ وجه پسندیده نبوده و با دیده شک و تردید به آن نگریسته می شود. از این رو هرچند در صدد دفاع همه جانبه از آن چه که در فرهنگ و عرف رایج جامعه وجود دارد، نمی باشیم؛ اما بالاخره توجه به عرف صحیح و منطقی یکی از مواردی است که مورد اهتمام شرع نیز می باشد، که لازم است در تنظیم روابط اجتماعی مراعات شود. به همین دلیل، توصیة اکید ما این است که هر چه سریع‌تر به این روابط خاتمه دهید و خود را از خطراتی که ممکن است آیندة شما را تهدید ‌کند نجات دهید.

شما هم با ما موافقید که پیشگیری بهتر از درمان است. شیطان قدم به قدم جلو می آید و از روز اول به انسان پیشنهاد یک خلاف غیر اخلاقی را نمی دهد بلکه از موارد کوچک وجزیی کار خود را شروع می کند. آگاه باشید که اینترنت به دلیل تسهیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه با سرعت نور، در زمینه های جنسی بسیار مورد توجه قرار می گیرد؛ لذا ممکن است ناخواسته در دام افراد سودجو گرفتار آیید.

خواهر گرامی، شما به عنوان فردی معتقد به موازین دینی ، یقینا بیش از هر کس دیگری به فکر سعادت خود در دنیا و آخرت هستید و این بزرگترین سرمایه شما در طول زندگی خواهد بود.

موفق باشید.

نویسنده: فاطمه سادات حسین پور

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد