قبل از اسلام مانند بعد از اسلام، کعبه مکانی بسیار مقدس بوده است. مکه به یُمن حضور کعبه ارزشمند شده بود و اعراب که از سرزمینهای مختلف برای طواف کعبه به آنجا میآمدند به این مسئله آگاهی داشتند؛ لذا شهر مکه را شهری ارزشمند میدانستند. همین سبب میشد که بتهایی که در آنجا بود، ارزشمند گشته و مورد احترام قرار گیرند.
این موقعیت کعبه باعث شد لشکری از یمن به فرماندهی ابرهه برای نابودی آن عازم مکه شوند. اما این لشکر با معجزهای نابود شد؛ در اینکه این معجزه در حفاظت از چه چیزی بوده، اختلافی وجود ندارد. همگان، حتی بتپرستان مکه و غیر مکه نیز نابودی سپاه ابرهه را به کعبه نسبت دادند؛ زیرا ابرهه برای نابود کردن کعبه آمده بود؛ لذا اگر فعلی از جانب مخالف و برعلیه ابرهه سرزده، از طرف صاحب کعبه بوده است. لذا اهل مکه این معجزه را به پای بتها نگذاشتند، بلکه آن را به صاحب کعبه برگشت دادند. این مطلب شواهد بسیاری دارد که در پاسخ تفصیلی و در لابلای مباحث آمده است.
در مورد پرسش دوم باید گفت؛ در واقعه اصحاب فیل، ابرهه به قصد خرابی کعبه بدانجا آمده بود و تصمیم داشت سنگهای کعبه را خرد کرده و از مکه خارج کند؛ لذا خداوند او را نابود کرد. اما در وقایع دیگر که کعبه نیز مورد خشونت قرار گرفت خود کعبه مقصود مخالفان نبوده، بلکه افرادی که در مکه زندگی میکردند یا عوامل دیگر، سبب رخدادن جنگ شدهاند. برای توضیح این مطالب به پاسخ تفصیلی رجوع کنید.