پيش از رسيدن به پاسخ سؤال ذكر اين مطلب ضروري به نظر مي رسد كه يكي از مهم ترين آداب عبادت و نماز كه آثار مهمي دارد اين است كه انسان عبادت را از روي نشاط قلب و انبساط خاطر به جا بياورد و از كسالت و إدبار نفس در وقت عبادت احتراز كند. وقتي را كه براي انجام عمل عبادي مثل نماز انتخاب مي كند وقتي باشد كه نفس داراي نشاط و تازگي بوده و خسته نباشد و گرنه نتيجه مطلوب را نخواهد داشت چون عبادت غذاي روح است و اگر در حال اشتياق و آمادگي ادا شود آثار آن در قلب زودتر رسوخ نموده و قلب بهتر تصفيه مي شود.
چنان كه غذاي بدن اگر در حال سرور و بهجت ميل گردد زودتر هضم مي گردد.
دليل اين امر حديثي است از امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ كه مي فرمايد: «هنگامي كه قلوب نشاط دارند به آن ها امانت بسپاريد و وقتي كه گريزان اند آن ها را واگذاريد.»[1] بنابراين به هر يك از بدن و روح بايد غذاي مناسب و در شرائطي كه اشتياق به آن دارند، خورانيد و نياز آن ها را بر آورده نمود و غذاي مناسب روح انسان غذائي است كه از تصرفات شيطان محافظت شده باشد و با چنين غذاست كه نموّ معنوي و ترقي و كمال باطني به دست مي ايد و در غير اين صورت عبادت و اطاعتي كه انجام مي شود عبادتي خواهد بود كه قرآن كريم در تكذيب كفار و منافقين مي فرمايد: « وَلا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلا وَهُمْ كُسَالَى وَلا يُنْفِقُونَ إِلا وَهُمْ كَارِهُونَ؛ نماز نمي گزارند جز در حال ملال و كسالت…».[2]از اين آيه شريفه استفاده مي شود كه عبادت در حال كسالت و بي حالي مذموم مي باشد.
امّا آن چه در سؤال بدان اشاره شده است مضمون حديثي است كه در باب مكروهات نماز در منابع روايي ما آمده است كه: «همانا خداوند عطسه را دوست مي دارد و خميازه را در نماز دوست نمي دارد.»[3]خميازه حالتي است كه در اثر سستي اعضاء بدن و در حال كسلي و بي حالي بر انسان عارض و بدون اختيار دهان انسان گشوده مي شود و خود اين بي حالي و كسالت معلول عواملي است كه آن ها از امور اختياري به شمار مي رود هر چند خود «خميازه» امر غير اختياري است ولي از عوارض و آثار اموري اختياري مي باشد كه شيطان مي تواند در آن تصرف كند و آن كسي كه انسان را وادار به موجبات و عوامل خميازه مي كند و كسالت، سستي، افراط در برآوردن خواسته هاي نفساني را دوست مي دارد و از همين طرق انسان را گمراه نموده و بر او مسلط مي شود تا از عبادت و طاعت خداوند باز دارد؛ شيطان است و به همين دليل از خميازه (يعني از موجبات آن) بايد پرهيز كرد.
وقتي انسان در اثر عواملي كه خميازه معلول آن است آمادگي براي عبادت نداشت محال است با حضور قلب و خضوع و خشوع خدا را پرستش كند و لذا خميازه در نماز و طواف از جمله مكروهات به شمار آمده و گفته شده انسان در حال خواب آلودگي و در حال كسالت و شرائطي كه شكم پر است مكروه است به نماز بايستد و همان طوري كه گفته شد خود خميازه غير اختياري است بنابراين پرهيز از آن و كراهت آن وجهي ندارد ولي اموري كه باعث آن مي شود در اختيار انسان است و او مي تواند از آنها خودداري نمايد تا به اين عارضه گرفتار نشود و اگر هم مبتلا شد در آن حال مكروه است به عبادت بپردازد.
روايتي كه بدان اشاره كرديم دلالت مي كند كه خميازه در نماز و درحال عبادت كراهت دارد هر چند روايات ديگري به اين مضمون در كتاب هاي روائي آمده است كه: «خميازه از شيطان و عطسه از خدا است»[4] كه اين قبيل روايات دلالت دارد بر كراهت خميازه هر چند در حال نماز نباشد به هر حال موجبات خميازه از قبيل كسلي و تنبلي، پرخوري و افراط در شهوات نفساني در روايات شديداً مورد مذمت قرار گرفته و در هر حال مذموم و ناپسند است كه شايسته است يك انسان به عنوان آن كه انسان است در مورد آن ها راه اعتدال و ميانه را در پيش گيرد. پس در نتيجه مي توان گفت كه شيطان خميازه در حال نماز را دوست مي دارد تا نمازگزار با حضور قلب نتواند نماز بخواند و عوامل اختياري آن از اموري ناشي مي شود كه خواست شيطان و هوا و هوس مي باشد.
معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ محمدي ري شهري، محمد، الصلاة في الكتاب و السنه، ترجمه مسعودي، ص97.
پي نوشت ها:
[1]. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج67، ص60.
[2]. توبه / 54.
[3]. نمازي شاهرودي، علي، مستدرك سفينه البحار، قم، مؤسسه نشر الاسلامي، 1419ق، ج1، ص501.
[4]. مستدرك سفينه البحار، ج1، ص501.