1. به نظر میرسد دلیل خطاب به فرزند آدم(ع) در احادیث قدسی میتواند چند چیز باشد:
الف. نوعی احترام به حضرت آدم از این جهت که سر سلسله نسل بشریت کنونی است؛ و اولین انسانی است که واسطهای بین او و خدا در خلقت نبوده است.
ب. توجه دادن به اینکه اصل و ریشه انسانها یکی است؛ و در نتیجه باید احترام یکدیگر را نگهدارند؛ و نباید به جهت ویژگیهای نژادی، محیطی و … بر یکدیگر فخر فروشی کنند.
ج. اشاره به اینکه این حکم یا موعظه اختصاص به گروه خاصی ندارد؛ هر فردی که فرزند آدم است صرف نظر از اینکه رنگ پوست او چگونه است؟ گویش او به چه زبان و لهجهای است؟ در چه محیط جغرافیایی زندگی میکند؟ از چه مذهب و آیینی پیروی میکند؟ مشمول این حکم است.
2. در مورد قسمت دوم پرسش متذکر میشویم که اگرچه انسان به دلایلی برتر از جن است،[1] اما اینکه در برخی آیات و احادیث، بنیآدم طرف خطاب قرار گرفتهاند، به تنهایی نمیتواند دلیل برتری آدمیان بر اجنه باشد.
الف. نوعی احترام به حضرت آدم از این جهت که سر سلسله نسل بشریت کنونی است؛ و اولین انسانی است که واسطهای بین او و خدا در خلقت نبوده است.
ب. توجه دادن به اینکه اصل و ریشه انسانها یکی است؛ و در نتیجه باید احترام یکدیگر را نگهدارند؛ و نباید به جهت ویژگیهای نژادی، محیطی و … بر یکدیگر فخر فروشی کنند.
ج. اشاره به اینکه این حکم یا موعظه اختصاص به گروه خاصی ندارد؛ هر فردی که فرزند آدم است صرف نظر از اینکه رنگ پوست او چگونه است؟ گویش او به چه زبان و لهجهای است؟ در چه محیط جغرافیایی زندگی میکند؟ از چه مذهب و آیینی پیروی میکند؟ مشمول این حکم است.
2. در مورد قسمت دوم پرسش متذکر میشویم که اگرچه انسان به دلایلی برتر از جن است،[1] اما اینکه در برخی آیات و احادیث، بنیآدم طرف خطاب قرار گرفتهاند، به تنهایی نمیتواند دلیل برتری آدمیان بر اجنه باشد.