خانه » همه » مذهبی » چرا در قرآن كريم، براي خداوند متعال ضمير بصورت مذكر آمده است؟

چرا در قرآن كريم، براي خداوند متعال ضمير بصورت مذكر آمده است؟

اين‌كه خداوند متعال در قرآن كريم، براي خود از ضميرهاي مذكر استفاده كرده براساس قواعد زبان عربي است، و زبان قرآن كريم نيز عربي مي‌باشد، چنان كه خداوند مي‌فرمايد: « إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ؛[1] ما آن را قرآني عربي قرارداديم، باشد كه بينديشيد» چون قرآن عربي است پس بايد از قواعد اين زبان هم استفاده شود، از طرفي بر اساس دستور زبان و ادبيات عربي، لفظي كه مؤنث حقيقي و يا مؤنث مجازي نبوده و يا لفظاً مؤنث نباشد، مذكر به حساب مي‌آيد، و مثل مذكر با آن برخورد مي‌شودو در حقيقت تمام مواردي كه مذكر و مؤنث ندارد و از نظر لفظي هم علامت تأنيث را به همراه ندارد، مي‌توان گفت كه در حكم مذكر است و مذکر و مونث مربوط به موجودات مادي است و خداوند نيز مجرد است ولذا در باره خداوند متعال مذکر و مونث معني ندارد و ادبيات عربي همين است که در اين موارد از ضمير مذکر استفاده کند.
الفاظي مانند: لفظ مبارك «الله»، «قرآن» و… از همين قبيل هستند، با مراجعه به آيات قرآن مجيد مي‌توان مواردي را يافت كه مؤيد اين حقيقت باشند، مثلاً خورشيد كه مظهر نور و زيبايي است در قرآن به صورت مؤنث آمده و ماه با لفظ مذكر آمده است چنان كه مي‌فرمايد: « وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا  . وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا[2]؛ سوگند به خورشيد و تابندگي‌اش و سوگند به ماه چون از پي (خورشيد) رود».[3]

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. عبدالغني الدقر، معجم‌ القواعد العربيه، (بيروت) مادة تأنيث.
2. ابن هشام، مغني‌اللبيب، انتشارات علامه، قم.
3. سميع عالف الزين، الاعراب في القرآن الكريم، (بيروت، دارالكتاب).

پي نوشت ها:
[1] . زخرف/ 3.
[2] . شمس/ 2 – 1 .
[3]  . رک : الدرويش، محي الدين، اعراب القرآن، دمشق، انتشارات ابن كثير، ج8، ص327ـ 329.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد