سوره عبارت است از يك مجموعه واحد، مجموعه اى كه داراى كميّت و كيفيّت خاصّى شده است، چه از نظر مراد آيات و چه از نظر لحن آيات و چه از نظر سنخيت آيات.بنابراين، لازم است در بين آيات يك سوره، وحدت جامعى كه تمام آيات را فرا گيرد وجود داشته باشد. طبيعتا و قهرا يك سوره از نظر كلى داراى مقاصد خاصّ و مقدمات ويژه، و خاتمه مناسبى خواهد بود و در نتيجه هر سوره وحدت خاص خود را دارد و در نهايت هدفي دارد كه براي نيل به آن هدف موضوعات به ظاهر مختلف را در يك سوره جمع كرده است.
اين وحدت و انسجام، در تمام سوره ها موجود است؛ اعم از اينكه كوچك باشند يا طولانى. و اگر هر سوره فى حدّ ذاته، داراى هدف و غرض عقلايى نباشد، كه براى آن هدف و تأمين آن، نازل شده باشد، پس بنا بر چه اساس و معيارى، مجموعه اى از آيات داخل يك سوره و مجموعه اى ديگر، سوره ديگر را تشكيل داده اند؟
اين واقعيّت براى همگان معلوم است كه رسول خدا- صلى اللّه عليه و آله و سلم- دستور مى دادند آياتى كه تدريجا بر او نازل مى شد، در مواضع و جاى هاى ويژه خود در ضمن «سوره ها» قرار داده شود. و اين دستور طبق وحيى بود كه آن حضرت از جبرئيل- عليه السلام- دريافت مى كرد. و جبرئيل- عليه السلام- نيز به نوبه خود از پيشگاه خداوند متعال اين دستور را به آن حضرت ابلاغ مى نمود. بنابراين حتما هدف، انگيزه و مقصودى در اين دستور وجود داشت و خداوند متعال براى قرار دادن آياتى در ضمن سوره اى و قرار دادن آياتى ديگر در ضمن سوره اى ديگر، حكمتى را مدّ نظر داشت.
به عبارت ديگر هر يك از سور قرآنى، داراى يك جدول بزرگ و هيكل عظيمى است كه از اغراض و اهدافى كه در تمام آيات آن گسترده شده شكل مى گيرد، و اين رابطه و هماهنگى به حدّى است كه به مجرّد تكميل آن، رسالت و هدفهاى مشخص سوره نيز خاتمه مى يابد، تا به دنبالش رسالت و اهداف جديدى مطرح شود و سوره ديگرى، آن رسالت و پيام و اهداف را به دوش كشد.
اما متاسفانه برخي در بى خبرى و ناآگاهى از اين نكته اساسى (موضوع و پيام كلى سورهها) بسر برده و مى برند. و چون با ديد سطحى چنان پنداشته اند كه تجانس و سنخيت و پيوند و ارتباط طبيعى و متداول ميان موادى كه در سوره هاى قرآن كريم راه يافته است، وجود ندارد، برآن شده اند كه بگويند: قرآن كريم جز پيام ها و نظريات پراكنده و پريشانى كه از مطالبى متنوع تشكل يافته است، چيز ديگرى نيست. اين گروه پراكندگى مطالب قرآن كريم را چنين توجيه مى كنند كه اين تنوع و پراكندگى، باعث كاهش ملال خاطر و مانع پديد آمدن حالت دلزدگى مى گردد؛ چون مطالب يكپارچه و مربوط به هم، و سنخيّت و تجانس موضوعات، موجب ملال خاطر و عارضه دلزدگى در ادامه قرائت و خواندن مطلب مى گردد. اما بايد دانست كه يك طرح و نقشه پردازى واقعى و تعيين كننده حدود و مرزها براى «سوره» وجود داشته است.و اين طرح در رابطه با هر سورهاى از قرآن كريم، متشكل از ديباچه و موضوع و خاتمه مى باشد. و اين طرح از سوى خدا به پيامبرش ابلاغ گرديده و دست هيچ بشرى براى ترتيب آيات در «سوره ها» و چنان طرح و نقشه پردازى، دخالت نداشته است.
و همچنين بى هيچ ترديد و هيچگونه نزاع و اختلاف، روش قرآن كريم (با همين ترتيب چنين طرحى) در كنار هر كتابى، چه در ادبيات و چه در هر عرصه ديگر علمى، بى نظير مى باشد. و تاكنون هيچ نوشتارى بدين نحو تأليف نشده و نخواهد شد.
اما اين اشتباه است كه وحدت موضوعي سوره را بدينگونه تفسير و تحليل كنيم كه سوره، بسان يك موضوع مستقل و يا مانند فصلى از يك باب و يا به منزله بحث خاصّى از يك كتاب مى باشد؛ چرا كه مى دانيم در اين جهت، امتياز بزرگى ميان روش ترتيب قرآن كريم و روش تأليف متداول، وجود دارد.[1] برخي معتقدند سوره هاى قرآن از نظر سير بيان موضوع بر دو نوعند:
1- برخى از آنها گرچه گاهي نظراتى جانبى را مطرح كرده اند، امّا به طور كلّى يك هدف دارند. اين نوع سوره ها، بيشتر در ميان (مفصّلات) به چشم مى خورد. البته نبايد فراموش كرد كه بعضى از سوره هاى مفصّل، داراى دو موضوع اساسى است. سوره علق، از اين نمونه هاست كه مطلب نخست آن تا (علّم الانسان مالم يعلم) ادامه دارد و مطلب بعدى تا پايان سوره.
2- دسته دوّم به يك هدف اكتفا نكرده اند، بلكه يكجا چندين غرض را در كنار هم نشانده و از موضوعات گوناگونى بحث كرده است. اما بايد توجه داشت كه اين سوره ها هم در اصل يك هدف و نهايت كلّى را مدّ نظر دارند. اين خود، از شگفتي هاى اعجاز قرآن است كه ظهور و برجستگى خاصى نيز دارد.سوره نساء، از اين گونه سوره هاست كه از آغاز تا پايان خود، صرفا به يك هدف كلّى نظر دارد. اين هدف عبارت است از: استقرار امنيت براى حكومت، در سايه قانونگذارى صحيح و ثابت.
بنابراين بايد دانست قرآن كتاب هدايت است و هدف كلى آن راهنمايى نوع بشر به راه فلاح و رستگارى مى باشد. هر يك از سوره ها با پيش كشيدن موضوعات مختلف، گوشه اى از اين هدف كلى را محقق ساخته اند؛ موضوعاتى كه در برآوردن هدف سوره، هماهنگى و اتفاق كامل دارند.[2]
پي نوشت:
[1].تناسب آيات، محمدهادي معرفت، ترجمه عزت الله مولائي نيا، بنياد معارف اسلامي، قم،1373، ص19 و صص31-35
[2].محمد محمود حجازى، الوحدة الموضوعيّة فى القرآن الكريم ، دار الكتب الحديثة، قاهرة، 1360 ه. ق، ص 41 و 42؛ به نقل ازپژوهشى در نظم قرآن، عبد الهادى فقهى زاده، جهاد دانشگاهي، تهران،1374، ص: 162