خانه » همه » مذهبی » چرا شيعيان در اذان و اقامه ذکر «حي علي خير العمل» را اضافه مي کنند؟

چرا شيعيان در اذان و اقامه ذکر «حي علي خير العمل» را اضافه مي کنند؟

از ديگر شبهاتي که پيروان وهابيت در مسائل فقهي به شيعه وارد مي کنند اين شبهه مي باشد که چرا شيعيان در اذان و اقامه، ذکر «حي علي خير العمل» را اضافه مي کنند؟
کسي که مطالعه اي در کتب سيره و تاريخ و حديث داشته باشد پي به اسامي عده اي از صحابه و تابعين و تابعين تابعين و اهل بيت رسول خدا | مي برد که همگي در اذان خود «حي علي خير العمل» را قرائت مي کرده اند. اينک به اسامي برخي از آنان به صورت فهرست وار اشاره مي کنيم:
الف) در «کنز العمال» آمده است: «بلال هميشه در اذان صبح «حي علي خير العمل» مي گفت».[1] پيامبر | فرمود: «بهترين اعمال شما نماز است. آنگاه امر کرد بلال را تا در اذان «حي علي خير العمل» بگويد».[2] ب) امام مؤيد بالله زيدي در کتاب «شرح تجريد» به سند خود از امام علي × نقل مي کند که فرمود: از رسول خدا | شنيدم که مي فرمود: «بهترين اعمال شما نماز است. آنگاه بلال را امر کرد تا در اذان «حي علي خير العمل» بگويد».[3] ج) حافظ علوي زيدي به سند خود از ابي رافع نقل کرده هرگاه رسول خدا | در اذان به «حي علي خير العمل» مي رسيد، «لا حول و لا قوة الّا بالله» مي گفت.[4] از طرفي ديگر در عصر خليفه دوم، «مصلحت انديشي» از رواج بيشتري برخودار بود چه بسا مصلحت انديشي، بر حکم خدا و قرآن و سنت مقدم مي شد؛ فلذا جمله «حي علي خير العمل» که از فصول قطعي اذان بوده است و مؤذنان در عصر پيامبر | و مدتي پس از آن حضرت، اين جمله را ضمن فصول ديگر مي گفتند؛ بعد از مدتي به علت و يا عللي از اذان حذف گرديد.
علماي اماميه به تبعيت از ادله اي که از رسول خدا | و اهل بيت ^ به آنها رسيده، اتفاق نظر دارند که «حي علي خير العمل» جزء اذان و اقامه است.
الف) سيد مرتضي در الانتصار مي گويد: از جمله اموري که مختص به اماميه است اين است که در اذان و اقامه بعد از «حي علي الفلاح»، «حي علي خير العمل» گفته مي شود، و علت اين مسئله، اجماع اماميه است.[5] ب) صاحب جواهر مي فرمايد: بنابر قول اشهر نزد ما از حيث فتوا، ولو شهرت روايي عظيم نباشد، تا ادعاي اجماع با آن ممکن باشد «حي علي خير العمل» جزء اذان است.[6] ج) علامه حلي مي گويد: اهل سنت همگي از گفتن حي علي خير العمل منع کرده اند، ولي اماميه بر استحباب آن به دليل تواتر آن از ائمه ^ اتفاق نظر دارند.[7] بنابراين نبايد در اصل مشروعيت اين فصل از اذان شک کرد. در واقع کساني که آن را از فصول اذان حذف کرده اند، بايد علت آن را بيان کنند. که متأسفانه اين کار جز «مصلحت انديشي شخصي» دليل ديگري نداشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد