کلیه فرزندان هاشم بن عبدمناف، هاشمى بوده و همه آنها از جمله بنى العباس از نظر فقهى سید محسوب مى شوند. شرافت سیادت از طریق مادر نیز سرایت مى کند؛ بنابراین کسى که مادرش سید باشد، او نیز شرافت سیادت را داراست اما از نظر فقهى حکم سید را ندارد. علامت خاندان علوى، در صدراسلام رنگ سبز بود؛ ولى خاندان بنى العباس رنگ سیاه را براى خود برگزیده بودند. ظاهراً این کار به جهت اعلام عزا به جهت مصائبى بوده که بر خاندان پیامبر(ص) وارد شده بود. مانند شهادت امام حسین(ع)«؛ گرچه بنى العباس وقتى به حکومت رسیدند، خود نیز راه بنى امیه را در پیش گرفتند. در هر صورت، مسأله علامت عمامه سیاه به عنوان علامت خاندان هاشمى، ظاهراً از زمان خلفاى بنى العباس در ایران – که عمدتاً طرفدار آنان بودند – مطرح شد و تاکنون نیز باقى مانده است. البته ما دلیلى شرعى براى عمامه سیاه گذاشتن سادات در دست نداریم.ولی در حال حاضر یک سنت پذیرفته شده اجتماعى است. و از نشانه هاى شناخته شدن علویین، از دیگران است. براى مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: آشنایى با قرآن ج 3 ص 83 ، شهید مطهرى .بعدها که مرز بین لباس روحانیان و غیرروحانیان مشخص تر گردید. سادات غیرروحانی نیز به تدریج مانند مردم عادی لباس پوشیدند (شما در بین سادات مسن تر، افرادی که کلاه یا شال سبز دارند را مشاهده می کنید) اما سادات روحانی لباس خاص سیادت خود را حفظ نمودند. بنابراین این تفاوت در رنگ نشان دهنده تفاوت در کارکرد نیست.