خانه » همه » مذهبی » چرا کاسب حبیب خداست؟ در صورتی که هر جامعه ای (حتی جامعه هم در عصر ۱۴ معصوم) به پزشک و معلم احتیاج دارد؟

چرا کاسب حبیب خداست؟ در صورتی که هر جامعه ای (حتی جامعه هم در عصر ۱۴ معصوم) به پزشک و معلم احتیاج دارد؟

بررسی مفهوم لغوی واژه «کسب» و « کاسب » بیانگر این است که در زبان عرب کسب به معنای طلب معاش یا تحصیل علم است و بنا بر این کاسب به معنای کسی است که برای گذران معیشت خود زحمت می کشد و این موضوع اختصاصی به حرفه ای خاص نظیر تجارت ندارد بلکه شامل تمامی حرفه ها و مشاغلی که تامین کننده نیازهای زندگی اجتماعی بوده و در رشد مادی و معنوی جامعه مؤثر است ، نیز می شود.
به صورت کلی اسلام چون یک نظام کامل اعتقادی، عبادی سیاسی، اجتماعی است تنظیم یک برنامه، اقتصادی کامل و صحیح از ضرورتهای اولیه آن به شمار می رود، تا بتواند امت اسلام را به خوبی اداره نموده و موجبات تکامل مادی و معنوی افراد را به صورت توأمان فراهم سازد لذا با دستورهای اخلاقی به طور گسترده در تمام ابعاد مختلف اقتصادی دخالت نموده و از مسلمانان می خواهد تا ضمن تامین احتیاجات مختلف زندگی بشر همه را به عنوان عبادت و به قصد تقرب انجام دهند. به عنوان نمونه به چند مورد از این احادیث اشاره می شود:
1ـ تشویق به کار:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: العبادة سبعون جزءا افضلها طلب الحلال (کافی ج 5 ص 78)
عن ابی عبدالله علیه السلام قال: الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله (کافی ج 5 ص 88)
عن ابی عبدالله علیه السلام ان الله یبغض کثرة النوم و کثرة الفراغ (کافی ج 5 ص 84)
2ـ تشویق کشاورزی:
عن ابی عبدالله علیه السلام یقول: الزارعون کنوز الانام یزرعون طیبا اخرجه الله عزوجل و هم یوم القیامة احسن الناس مقاما و اقربهم منزلة یدعون المبارکین (کافی ج 5 ص 261)
قال ابو جعفر علیه السلام: کان ابی یقول خیر الاعمال الحرث تزرعه فیأکل منه البر و الفاجر، اما البر فما اکل من شیی ء استغفر لک و اما الفاجر فما اکل منه من شیی ء لعنه، و یأکل منه البهائم و الطیر (کافی ج 5 ص 260)
3ـ درختکاری و دامداری
عن ابی عبد الله علیه السلام قال سأل النبی صلی الله علیه و آله: ای المال خیر؟ قال : الزرع زرعه صاحبه و اصلحه و ادی حقه یوم حصاده. قال فای المال بعد الزرع خیر؟ قال: رجل فی غنم له قد تبع بها مواضع القطر، یقیم الصلوة و یؤتی الزکوة قال: فای المال بعد الغنم خیر؟ قال: البقر تغدو بخیر و تروح بخیر. قال فای المال بعد البقر خیر؟ قال: الراسیات فی الوحل و المطعمات فی المحل، نعم الشیی ء النخل من باعه فانما ثمنه بمنزلة رماد علی رأس شاهق اشتدت به الریح فی یوم عاصف الا ان یخلف فی مکانها. (کافی ج 5 ص 260)
4ـ حرفه و صنعت:
عن ابی عبد الله علیه السلام قال: قال امیر المؤمنین علیه السلام: ان الله عز و جل یحب المحترف الامین. (کافی ج 5 ص 113)
5ـ تجارت و کسب
کان ابو الحسن علیه السلام یقول لمصادف: اغد الی عزک یعنی السوق (کافی ج 5 ص 149) قال امیر المؤمنین علیه السلام: تعرضوا للتجارة فان فیها غنی لکم عما فی ایدی الناس (کافی ج 5 ص 149)
عن ابی عبد الله علیه السلام قال: التجارة تزید فی العقل (کافی ج 5 ص 148)
6 . علم پزشکی :
قال رسولاللّه(صلی الله علیه وآله): العِلْمُ عِلْمانِ: عِلمُ الاَْدْیانِ وَ عِلْمُ الاَْبْدانِ.
عن امیرالمؤمنین(علیه السلام): الْعِلْمُ ثلاثَةٌ: الْفِقْهُ لِلاَْدْیَانِ؛ وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدَانِ؛ وَ النَّحْوُ لِلِّسَانِ.
عن الباقر(علیه السلام): وَ اعْلَمْ، أَنَّهُ لا عِلْمَ کَطَلَبِ الْسَّلامَة.
(ر.ک :آداب طب و پزشکی در اسلام با مختصری از تاریخ طب ، علامه سید جعفر مرتصی عاملی ) علم طب پس از علم الهی، از چند جهت اشرف جمیع علوم است :اول از جهت موضوع، که آن بدن انسان است و او اشرف مخلوقات در این عالم است. دوم از جهت غایت، که آن صحت بدن است که بهترین نعمت و کمالات دنیوی است؛ زیرا که تحصیل سعادت و خیرات در دنیا موقوف به صحّت است. سوم از جهت احتیاج به علم طب، واضح است که جمیع اهل عالم به طبیب محتاجند. چهارم از جهت منافع اخروی، چه بسا باشد که طبیب مرضی را به سبب معالجه زایل گرداند و از فرح و خوشحالی مریض و دعای خیر او، طبیب آمرزیده شود.( ر.ک : میرزا احمد تنکابنی، طب، مقدمه کتاب. )
7 . تعلیم و تعلّم :
« طالب العلم کالصائم نهاره ، والقائم لیله . و ان بابا من العلم یتعلمه الرجل خیر له من ان یکون ابوقبیس ذهبا فانفقه فی سبیل الله » (منیة المرید ص 7، بحار 2/184) ؛یعنی «دانش جو و شاگرد دوستدار علم ، همانند کسی است که روزها روزه دار و شبها بیدار و سرگرم عبادت بوده (و دارای اجر و پاداشی همسان او می باشد) و هر بابی از علم – که دانشجو بدان دست می یابد و آنرا فرامی گیرد از کوه ابوقبیس – که اگر سراسر آن طلا باشد و آنرا در راه خدا انفاق کند – بهتر و سودمندتر است »
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) به معاذ فرمود: « « لان یهدی الله بک رجلا واحدا خیر لک من الدنیا و ما فیها ؛ اگر خداوند متعال یک فرد را بدست تو هدایت کند چنین کاری از دنیا و آنچه در آن است مهمتر و پرارزش تر است » (منیة المرید ص 8 کنز 10/140) و همچنین : « ان الملائکة لتضع اجنحتها لطالب العلم رضی بما یصنع ؛ فرشتگان آسمانی – برای ابراز رضایت و شادمانی نسبت به کار دانشجویان و علم آموزی طالبان علم – پر و بال خویش را فرو می نهند » منیة المرید ص 9. کنز 10/147).(جهت آشنایی بیشتر ر.ک : آداب تعلیم و تعلم در اسلام ، دکتر سید محمد باقر حجتی)
بنا بر این همانگونه مشاهده می نمایید در نظام ارزشی اسلام بر تمامی حرفه ها و علوم مورد نیاز جامعه بشری تاکید شده است البته در برخی حرفه ها جنبه توکل به خدا بیشتر است.لذا سفارش بیش تر شده , تجارت از این گونه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد