قرآن خواندن یک عمل مستحب است و هر عمل مستحبی برای خودش ثواب دارد و هدیه کردن هم برای خودش عمل مستحبی است ثواب جداگانه دارد؛ و وقتی که به پیامبر و ائمه(ع) هدیه می شود خداوند به احترام و عظمت آنان که در پیشگاه خداوند دارند خداوند ثواب ویژه ای به شخص عنایت می کند، همان طوری که اگر کسی در راه خدا قرضی بدهد چند برابر را از خدا می گیرد. از طرفی ائمه(ع) معصوم و حامل کتب آسمانی و قرآنند و مجرای فیض الهی می باشند و ریزش رحمت و فزونی ثواب به سبب برکات وجودی آنان می باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: در دعا ابتدا بر اهل بیت صلوات بفرستید تا در اثر ریزش رحمت الهی به شما هم برسد، (نهج البلاغه، حکمت 30، نقل از کتاب تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی، ج 8). در نتیجه هدیه صلوات و ختم قرآن به ارواح پاک آنان موجب فزونی رحمت و افزایش فیض الهی خواهد داشت. علامه مجلسی در بحارالانوار آورده است: شخصی به نام علی بن مغیره خدمت امام موسی بن جعفر عرض می کند در ماه رمضان چند بار قرآن را ختم می کنم، روز عید فطر که فرا می رسد یکی از آنها را به پیامبر، یکی را به علی، یکی را به فاطمه و بقیه را به سایر امامان تا برسد به شما، اهدا می کنم. در برابر این عمل چه پاداشی برای من است؟ امام هفتم(ع) فرمود: پاداش تو آن است که در روز قیامت با آن بزرگواران خواهی بود. عرض کردم: الله اکبر آیا چنین پاداشی برای من است؟ حضرت سه مرتبه فرمود: آری، (بحارالانوار، ج 98، ص 5، المکتبةالاسلامیه).