معانی گوناگونی برای تحریف گفته شده است. علمای اسلام بر عدم وقوع تحریف به نقیصه و زیاده آن در قرآن اتفاق نظر دارند. به این معنا که نه چیزی از قرآن کاسته شده و نه چیزی از خارج به آن اضافه شده که در قرآن اصلی نبوده است. اما نسبت به کاسته یا افزوده شدن حرکات و مصوتها، باید گفت که هیچ گونه تحریفی در حروف و مصوت های قرآن واقع نشده است؛ زیرا قرائت متداول امروزی همان قرائتی است که از صدر اسلام مرسوم بوده و قرائتهای دیگر نوعی اجتهاد بوده که هیچ گاه متداول نشده است.
به هر حال حتی اگر این حرف را نپذیریم این مسلم است که قرآن اصلی یکی از همین قرائتهای موجود است و هیچ ضرری به جاودانگی قرآن نمی زند.