خانه » همه » مذهبی » چه روش هاي كاربردي براي جذب و تشويق بچه‌هاي ابتدايي به نماز، نماز جماعت و حجاب وجود دارد؟

چه روش هاي كاربردي براي جذب و تشويق بچه‌هاي ابتدايي به نماز، نماز جماعت و حجاب وجود دارد؟

به  اختصار به روش‌هاي جذب دانش‌آموزان ابتدائي به نماز و حجاب اشاره مي‌شود.
1. تشويق و تأييد كلامي و مادي
براي اينكه دانش‌آموزان به نماز و حجاب علاقه‌مند شوند بايد سعي كنيم آنان را مورد تشويق كلامي و مادي قرار دهيم. به عنوان مثال سعي شود دانش‌آموزاني كه اهل نماز و حجاب هستند، در مقابل ديگران مورد اكرام و تشويق قرار گيرند و اگر دانش‌آموزي قدمي بسوي نماز برداشت، مورد تأييد و تشويق قرار گيرد تا قدم بعدي را بردارد در اين رابطه بايد بسيار دقت نمود تا تشويقها به اندازه و حساب شده باشد و افراط وتفريط صورت نگيرد.
2. ارائه الگوهاي مناسب
نقش الگوهاي رفتاري براي كودكان و نوجوانان بسيار مهم است و لذا بايد در قدم اول والدين و بعد مربّيان و معلّمان بزرگوار خودشان در نمازها حاضر شوند و آن را جدي و مهم تلقي و از نماز به بزرگي و عظمت ياد كنند و با خوشحالي و نشاط در نماز حاضر شوند. همة اينها باعث جذب ديگران مخصوصا بچه ها بسوي نماز است.
3. ايجاد انس با دانش‌آموزان
براي اينكه در دانش‌آموزان تأثيرگزار باشيم و نفوذ كنيم، بايد در قدم اول با يكايك آنان مأنوس باشيم و با محبت و ادب آنان را به خود جلب كنيم، دانش‌آموزي كه مربي خود را دوست داشته باشد به حرفهاي او كاملاً گوش مي‌دهد و علاقه‌مند به رفتار و تقليد از كارهاي او مي‌شود.
4. ايجاد محيط و جو مناسب براي اقامه نماز
در رابطه با محيط و زمان اقامه نماز در مدارس بايد به چند نکته توجه نمود؛
الف. مكان نماز: بايد مكان نماز مناسب باشد، روشني و نور كافي، جذابيّت و تميزي، معطّر بودن، وجود فرشي مناسب و زيبا از جمله اموري است كه دانش‌آموزان را به نماز و نمازخانه جذب مي‌كنند.
ب. دلپسند کردن محيط نماز خانه و مسجد
ج. زمان نماز: برگزاري نماز در موقع خستگي و عجله دانش‌آموز نباشد و سعي شود نماز در موقع نشاط وعدم خستگي انجام گردد.
د. ناظمين نماز: متوليان امر نماز جماعت خوش اخلاق، مرتب، با ادب و اهل نماز باشند.
هـ . امام جماعت: امام جماعت بايد خوش برخورد، با ادب، تميز، زيبا، جذّاب، و با عاطفه باشد.
و . وضوخانه و دستشوئي‌ها: به اندازه كافي وضوخانه و دستشوئي در اختيار دانش‌آموزان باشد تا به زحمت نيافتند.
5. پرهيز از تحقير و تنبيه بچه هايي که نماز نمي خوانند:
6. برجسته ساختن نكات مثبت دانش‌آموزان
مربّي سعي كند نكات مثبت دانش‌آموز را برجسته كند مثلاً اگر دختري خوب درس مي‌خواند آن را برجسته كند و بگويد دختري با اين خوبي و زيركي چه بهتر كه حجابش هم كامل باشد.
7. برقراري ارتباط با والدين
مربي بايد با والدين دانش‌آموزان جلسات زياد و ارتباط عاطفي برقرار كند و از آنان كمك بگيرد و آنان را توجيه كند مثلاً اگر خانواده‌اي به حجاب اهميت ندهد و مربّي تأكيد به حجاب كند، دانش‌آموز با تعارض مواجه مي‌شود و بر اين اساس مربي بايد با سعة صدر و حوصله با والدين ارتباط داشته باشد و از آنان كمك و ياري بخواهد.
8. ارزش و احترام به افراد با نماز و باحجاب
در محيط مدرسه اگر تمام نيروهاي اجرايي و خدماتي به افراد با نماز و باحجاب احترام نمايند، ديگران هم به طور ناخود آگاه به سوي نماز كشيده مي‌شوند مخصوصاً برخورد نيروهاي خدماتي بايد حساب شده باشد چرا که دانش‌آموزان بيشترين برخورد و ارتباط را با آنان دارند و با آنان صميمي‌تر هستند.
9. استفاده از هنر در دعوت به نماز
سعي شود موقع نماز با صداي دلنشين اذان گفته شود و با رعايت ادب و با بيان عاطفي دانش‌آموزان به نماز دعوت شوند و در مواقع مناسب و با خوشروئي تذكراتي در رابطه با حجاب داده شود.
10. ادغام نماز ظهر و عصر و تسريع در اقامة نماز
بايد نمازهاي ظهر و عصر با هم خوانده شوند و نماز جماعت را طول ندهند و از كارهاي مستحب به خاطر خستگي بعضي دانش‌آموزان پرهيز شود. در مواقعي كه دانش‌آموز آمادگي روحي ندارند به نماز فراخوانده نشوند، مثلاً اگر جشن يا برنامه فيلم يا تئأتر برقرار است، در آن موقع نماز را به تأخر بيندازد.
11. بيان فوايد و آثار نماز و حجاب با زبان ساده و جذاب و دوستانه به دانش‌آموزان
در پايان بايد خاطر نشان شود که هرچند ممكن است انجام همة امور دشوار و يا دور از دسترس به شمار آيد ولي مي‌توان تا حد ممكن به فراهم ساختن برخي از آنها همت گماشت و راه را براي ايجاد ارتباط هرچه بيشتر دانش‌آموزان با نماز و حجاب هموار نمود.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مجلة نيايش، فصلنامه پژوهشي مطالعاتي نماز، صاحب امتياز ستاد اقامه نماز، تابستان 1378.
2. نماز و زندگي، مقالات برگزيده هشتمين اجلاس سراسري نماز، جلد اول، تابستان 1377.
3. قائمي، علي،‌ اقامه نماز در دوران كودكي و نوجواني، (اجلاس سال 70 بابلسر) ستاد اقامه نماز،‌ چاپ اول، 1372.
4. شيوه هاي گسترش فرهنگ نماز، رحيم نوبهار، قم، ستاد اقامه نماز، چاپ اول، 1380.
5. چگونگي تقويت و تثبيت نگرش و رفتار ديني در دانش آموزان، علي قائمي، چاپ ملک، 1376.
6. روش هاي پرورش احساس مذهبي. غلامعلي افروز، انتشارات تهران، انجمن اولياء و مربيان.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد