اندیشمندان اسلامی این روایت را از روایات مشکل میدانند که نیاز به تفسیر و توضیح دارد. در اینجا دو تفسیر از اندیشمندان اسلامی را بیان میکنیم:
1. علامه طباطبایی با استناد به قرائن موجود در این روایت میگوید؛ منظور پاداش و کیفر نیست، بلکه مقصود این است که عنوان صواب و خطا هر عملی به هم سنخ و هم جنس خود برگشت میکند. 2. علامه مجلسی در توضیح این روایت میگوید؛ ممکن است منظور این باشد که حاکمان ظالم و پیروان آنها زمینه گناهان را فراهم میکنند و مؤمنان به دلیل حاکمیت طاغوت و محرومیت از حاکمیت ائمه حق دچار این گناهان شدند، در نتیجه حاکمان ظالم و پیروان آنها علاوه بر گناهان خود باید بار گناه مؤمنان را نیز بر دوش بکشند. مشروح این مطالب را در پاسخ تفصیلی مطالعه فرمایید.