خانه » همه » مذهبی » چگونه می توان از فتنه های ماقبل ظهور نجات یافت ؟ آیا راهی برای این کار وجود دارد؟

چگونه می توان از فتنه های ماقبل ظهور نجات یافت ؟ آیا راهی برای این کار وجود دارد؟


چگونه می توان از فتنه های ماقبل ظهور نجات یافت ؟ آیا راهی برای این کار وجود دارد؟

۱۳۹۵/۰۲/۰۹


۸۲ بازدید

یاد داشت اختصاصی : ساین پرسمان مهدویت

فتنه های ماقبل ظهور و نجات یافتگان از آن با بصیرت منتظرانه !!

دکتر رحیم کارگر

چگونه می توان از فتنه های ماقبل ظهور نجات یافت ؟ آیا راهی برای این کار وجود دارد؟

خبر برای نگارنده خیلی شنیدنی وعجیب بود ودر عین حال زیبا و باشکوه. « امیر سامانی: ارتش در فتنه ۸۸ یک ریزش هم نداشت ».بله خبر این بود که در فتنه ای که پای خیلی از افراد حتی منتسبین خط ولایت و رهبری لغزید ؛ قظب مهم نظامی و دفاعی کشور با افتخار اعلام می کند که حتی یک ریزش هم در فتنه خطرناک و فاجعه بار و انحرافی کشور نداشتند!

یاد داشت اختصاصی : ساین پرسمان مهدویت

فتنه های ماقبل ظهور و نجات یافتگان از آن با بصیرت منتظرانه !!

دکتر رحیم کارگر

چگونه می توان از فتنه های ماقبل ظهور نجات یافت ؟ آیا راهی برای این کار وجود دارد؟

خبر برای نگارنده خیلی شنیدنی وعجیب بود ودر عین حال زیبا و باشکوه. « امیر سامانی: ارتش در فتنه ۸۸ یک ریزش هم نداشت ».بله خبر این بود که در فتنه ای که پای خیلی از افراد حتی منتسبین خط ولایت و رهبری لغزید ؛ قظب مهم نظامی و دفاعی کشور با افتخار اعلام می کند که حتی یک ریزش هم در فتنه خطرناک و فاجعه بار و انحرافی کشور نداشتند!

خبرگزاری جهان می نویسد: امیر سرتیپ علی سامانی، بعد از ظهر شنبه در دیدار فرماندهان ارتش فارس با نماینده ولی فقیه در استان، گفت: «آموزش‌ها در ارتش، فرهنگی و سیاسی است و البته فعالیت‌ آموزش سیاسی نه به واسطه تفکرات حزبی و جناحی، بلکه با هدف افزایش بصیرت پرسنل و خانواده‌ها، انجام می‌شود و به همین دلیل در رویدادهایی نظیر فتنه ۸۸ ارتش حتی یک نفر ریزش هم نداشت.

در ارتش، مدیریت و فرماندهی اسلامی، اعمال می‌شود که فراتر از تمام مکاتب مدیریتی است. فرمانده ارشد ارتش در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: در جمهوری اسلامی این باور زنده شد که نیروی انسانی متعهد و آموزش‌دیده مهمترین مولفه در کارآمدی است.آموزش‌ها در ارتش محدود و معطوف به نیروهای کادر افسری، درجه‌داری و رده‌های سربازی نیست بلکه خانواده‌های نظامیان نیز برنامه‌های آموزشی مدونی را طی می کنند». (28فروردین 1395 )

این معیار و خط اصلی جامعه منتظر در عصر فتنه ها و مهلکه هاست ؛ یعنی منتظران در راه ولایت حتی یک ریزش هم نداشته باشند ؛ بخصوص جایی که حق با باطل آمیخته می شود و عده زیادی از مردم و بخشی از متدینان فریب آن فتنه را می خورند!! در واقع جامعه منتظر ، جامعه ای با بصیرت و تقوا و ئلایت مدار است که با تمام توان در راهی که برگزیده است ، ثابت قدم مانده و دچار تزلزل و عقبگرد و چندگانگی نمی شود !! از جمله ویژگی های زمان فتنه، همان گونه که در خطبه 93 نهج البلاغه آمده چنین است: «فتنه ها چون روی آورند، باطل را به صورت حق آرایند، و چون پشت کنند حقیقت چنان که هست، نماید. فتنه ها چون روی آورند آن را نشناسند، و چون بازگردند آن را بدانند.»

امام حسین (علیه السلام) در خطبه ای خطاب به اصحابش، با خاطر نشان نمودن آسیبهای آخرالزمان به برخی از نشانه های پایانی عصر فترت و زمان غیبت منجی اشاره فرموده و با استشهاد به آیات کتاب وحی رویدادهای پایانی تاریخ را چنان تفسیر می کند که زنگ امتحان و آزمایش الهی را در گوش یکایک انسانهای آخرالزمانی به صدا در می آورد:«پیش از ظهور قائم (عج) علاماتى از جانب خداوند براى مؤمنین مى باشد و آنها قول خداوند است (بقره آیه 155) که مى فرماید:وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ (شما را مى آزماییم) یعنى مؤمنین را قبل از ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف-.«بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ» (با ترس) یعنى خوف از پادشاهان بنى عباس در آخر سلطنتشان. «و الجوع» (و گرسنگى) [یعنى ] بخاطر گرانى قیمتها و نرخها. «وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ» (کمبود مالى) [یعنى ] فساد تجارتها و کمى منفعت و سود. «وَ الْأَنْفُسِ» (کم شدن جانها) [یعنى ] مرگهاى سریع و پى در پى. «و الثمرات» (کم شدن میوه ها و زراعات) [یعنى ] کم رشدى و پژمردگى حبوبات و بى برکتى میوه هاست. «و بشر الصابرین» (صابران را مژده بده) [یعنى ] در این هنگام نزدیک بودن ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- است» (جلوه هاى اعجاز معصومین علیهم السلام، ص 80)

قضیه فتنه 88 در جمهوری اسلامی یکی از هلاکت بارترین و کثیف ترین فتنه ها بود که هنوز هنوز هم ادامه دارد و رسما در حال تطهیر آن و برحق جلوه دادن آن هستند ! در حالی که خسارت بارتر و فاجعه بارتر از آن را نمی توان برای کشوری – بخصوص کشوری که ادعای پیروی از امام زمان را دارد – تصور کرد!! علاّمه طباطبائی (ره) درباره معنای اصطلاحی «فتنه» می‌فرماید: «فتنه عبارت از این است که بعضی از امّت با بعضی دیگر اختلاف می‌کنند در امری که تمامی‌امّت حقیقت امر را می‌فهمند که کدام است، ولیکن یک دسته از قبول آن سرپیچی، و آگاهانه به ظلم و منکَر اقدام می‌کنند و آن دستة دیگر هم که حقیقت امر را قبول کرده‌اند، آنان را نهی از منکر نمی‌کنند و در نتیجه، آثار سوء آن دامنگیر همه امّت می‌شود» (طباطبائی، 1374، ج 9: 64). فتنه یعنی پیدایش شرایطی که تشخیص حق از باطل بسیار دشوار شود. مقام معظم رهبری نیز می فرماید: “فتنه یعنی آن فضای غبارآلودی که چشم های انسان قادر به دیدن در آن فضای غبارآلود نیست – 1392” .

سوگمندانه باید گفت که در این فتنه پای خیلی ها لغزید و ولایت را تنها گذاشتند!! با تاسف باید بگویم که در حوزه های علمیه، در مراکز و نهادهای انقلابی و حتی در میان امامان جمعه و …خیلی ها در فتنه ساکت بودند یا با فتنه هم صدا گشتند!! اما تنها عنصری که جامعه را حفظ کرد ، بصیرت بالای مردم ایران و بصیرت عده کمی از وفادارن انقلاب و ولایت بود که می توان به ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که طبق بیا نیکی از فرماندهان عزیز آن در رویدادهایی نظیر فتنه ۸۸ ارتش حتی یک نفر ریزش هم نداشت. و حق هم همین است و راه درست را می توان چنین تشخیص داد و منتظران امام زمان نیز باید این مساله را همیشه مورد توجه جدی خود قرار دهند! بله در این فتنه هاست که می توان معنای انتظار واقعی و بصیرت و پایمردی و صبر و مقاومت را فهمید و بصیرت منتظرانه داشت. در این گونه شرایط سخت است که باید به تکالیف سخت و دشوار انقلابی گری خود عمل نمود و صف خود را از صف فتنه گران و دنیا طلبان و حق ستیزان جدا کرد. چنان که رهبر معظم انقلاب می فرمایند: “وقتی این پدیده (فتنه) در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که مرزشان را مشخص کنند، موضعشان را مشخص کنند، دوپهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگی فضاست.”

بر این اساس جامعه منتظر ، جامعه ای آگاه و مقاوم و شجاع است که با ترسیم راه درست خود ( در همراهی با ولی فقیه زمان ) ، از هر چه انحراف و فتنه و تباهی و…بیزاری جسته و از تضیف جبهه منتظران و حق طلبان دوری می کند! بصیرت موجب تشخیص راه درست و حق می‌گردد و از آنجا که امور حقّ و باطل به هنگام فتنه‌ها به هم آمیخته می شوند، بصیرت می‌تواند انسان را از گرفتاری در فتنه هابرهاند و به او مصونیّت‌ ببخشد . منتظر بصیر کسی است که بتواند در فتنه‌ها حق را از باطل بشناسد و رویکرد مناسب را در هنگام وقوع آن اتخاذ کند و به موقع وارد عرصه عمل و اقدام گردد . امیر مؤمنان علی (ع) دربارة ویژگی‌های فرد بصیر می‌فرماید: «فَإِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَکَ جَدَداً وَاضِحاً یَتَجَنَّبُ فِیهِ الصَّرْعَةَ فِی الْمَهَاوِی وَ الضَّلَالَ فِی الْمَغَاوِی: انسان بصیر و بینا کسی است که به درستی شنید و اندیشه کرد. پس به درستی نگریست و آگاه شد و از عبرت‌ها پند گرفت. سپس راه روشن را پیمود و از افتادن در پرتگاه‌ها و گم شدن در کوره‌راه‌ها دوری کرد».(نهج‌البلاغه/ خ 153).

باید بدانیم که هم اینک و هم در آینده فتنه هایی سخت در پیش است و ممکن است هر کسی را به وادی لغزش و ریزش بکشاند ؛ چنان که امام جواد (ع) می فرماید: « در عصر غیبت وقایع و حوادث رخ می دهد که انسان ها را پیر می کند، حتی انسان هایی که مانند کوه ثابت و پابرجا هستند از جایشان حرکت می کنند» !! پس باید با آمادگی کامل ، به مقابله و مدیریت آنها پرداخت و فرهنگ انتظار واقعی را در جامعه احیا کرد.

رحیم کارگر- استاد و پژوهشگر مهدویت

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد