خانه » همه » مذهبی » کبوتر با کبوتر، باز با باز

کبوتر با کبوتر، باز با باز

«الْخَبِیثَاتُ
لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ
وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ أُوْلَئِکَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُم
مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ» [1] ؛
زنان پلید (از نظر فساد اعتقاد و اخلاق و عمل) براى مردان پلید، و مردان پلید براى
زنان پلیدند (به اقتضاى جاذبه ذاتى نارى همدیگر را مى یابند) و زنان پاک (از فساد
اعتقاد و اخلاق و عمل) براى مردان پاک، و مردان پاک براى زنان پاکند (طبق جاذبه
فطرى نورى یکدیگر را مى یابند) آنها از آنچه (دیگران به تهمت درباره آنان) مى گویند
پاک و منزه اند، براى آنها آمرزش و روزیى گرانمایه (در دنیا و آخرت) است.
1- از دو امام
راستین حضرت امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) نیز روایت شده است؛
و این دو بزرگوار برآنند که آیه مورد بحث بسان این آیه است که مى فرماید:
«الزّانى لا ینکح الاّ زانیة او مشرکة و الزانیة لا
ینکحها الاّ زان او مشرک…» [2] ؛
مرد زشتکار جز زن زشت کردار و یا شرک گرا را به همسرى نمى گیرد و زن زشتکار و بى
عفت را نیز جز مرد زشتکار و شرک گرا به همسرى نمى گیرد… آرى! آیه مورد بحث، نظیر
آیه اى است که ترسیم گردید و این آیه هنگامى فرود آمد که گروهى بر آن شدند که با
زنان آلوده دامان پیمان زندگى مشترک ببندند و خدا با فروفرستادن آیه مورد بحث، آنان
را از این کار هشدار داد و این را کارى ناپسند شمرد.

«وَالْطَّیِّبَاتُ
لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ» ؛
و در برابر آنها، زنان پاک و پاکدامن نیز از آن مردان پاک، و مردان پاک و درستکار
براى زنان پاکدامن هستند.

«اُولئِکَ
مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ» ؛
این زنان و مردان پاک و پاکدامن از نسبتهاى ناروایى که پلیدان به آنها مى دهند
برکنارند.
2- ذرّه اى که در
همه ارض و سماست***جنس خود را همچو کاه و کهرباست
ناریان مر ناریان
را جاذبند***نوریان مر نوریان را طالبند
3-
«خبیثات» و «خبیثون»
اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است، به عکس «طیبات»
و «طیبون» که به زنان و مردان پاکدامن اشاره
مى کند و ظاهرا منظور از آیه همین است، زیرا قرائنى در دست است که معنى اخیر را
تاءیید مى کند: این آیات به دنبال آیات افک و همچنین آیه
«الزانى لا ینکح الا زانیة او مشرکة و الزانیة لا ینکحها
الا زان او مشرک و حرم ذلک على المؤ منین» آمده و این تفسیر هماهنگ با
مفهوم آن آیات است.
4- آیا این یک حکم
تکوینى است یا تشریعى بدون شک قانون «نوریان مر نوریان را طالبند» و «ناریان مر
ناریان را جاذبند» و ضرب المثل معروف «کند همجنس با همجنس پرواز» و همچنین ضرب
المثلى که در عربى معروف است: «السنخیة علة الانضمام» همه اشاره به یک سنت تکوینى
است.

پاسخ به یک پرسش:
در اینجا سؤالى مطرح است و آن اینکه در طول تاریخ یا در محیط زندگى خود گاه مواردى
را مى بینیم که با این قانون هماهنگ نیست، به عنوان مثال در خود قرآن آمده است که
همسر نوح و همسر لوط زنان بدى بودند و به آنها خیانت کردند[3]
و در مقابل، همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامنى بود که گرفتار چنگال آن طاغوت
بى ایمان گشته بود[4] .
در مورد پیشوایان بزرگ اسلام نیز کم و بیش نمونه هائى از این قبیل دیده شده است که
تاریخ اسلام گواه آن مى باشد.
در پاسخ علاوه بر
اینکه هر قانون کلى استثناهائى دارد باید به دو نکته توجه داشت:
1 – در تفسیر آیه
گفتیم که منظور اصلى از «خباثت» همان آلودگى به اعمال منافى عفت است و «طیب» بودن
نقطه مقابل آن مى باشد، به این ترتیب پاسخ سؤال روشن مى شود، زیرا هیچیک از همسران
پیامبران و امامان به طور قطع انحراف و آلودگى جنسى نداشتند، و منظور از خیانت در
داستان نوح و لوط جاسوسى کردن به نفع کفار است نه خیانت ناموسى. اصولا این عیب از
عیوب تنفر آمیز محسوب مى شود و مى دانیم محیط زندگى شخصى پیامبران باید از اوصافى
که موجب نفرت مردم است پاک باشد تا هدف نبوت که جذب مردم به آئین خدا است عقیم
نماند.
2 – از این گذشته
همسران پیامبران و امامان در آغاز کار حتى کافر و بى ایمان هم نبودند و گاه بعد از
نبوت به گمراهى کشیده مى شدند که مسلما آنها نیز روابط خود را مانند سابق با آنها
ادامه نمى دادند، همانگونه که همسر فرعون در آغاز که با فرعون ازدواج کرد به موسى
ایمان نیاورده بود، اصولا موسى هنوز متولد نشده بود، بعدا که موسى مبعوث شد ایمان
آورد و چاره اى جز ادامه زندگى تواءم با مبارزه نداشت مبارزه اى که سرانجامش شهادت
این زن با ایمان بود.
سؤال :
به نظر شما آیا همین یک دلیل برای جواب سوال قبلی از آیه 5 سوره مائده و آیه 25
سوره نساء کافی نیست؟
آیا کمترین آسیب
دوستیهای قبل از ازدواج ایجاد شک و تردید نسبت به یکدیگر در ابراز عشق و علاقه
واقعی نیست؟
چند درصد از طلاق
ها به خاطر عدم اعتماد زوجین یه یکدیگر اتفاق می افتد؟
آیا این آمار مورد
قبول شما هست: «بیشترین آمار طلاق مختص زوجهایی است که دوستیهای قبل از ازدواج و
خیابانی داشته اند.» ؟
 

پاورقی ها:

[1]
(سوره نور، آیه 26)

[2]
(سوره نور، آیه 3)

[3]
 (سوره تحریم،ل آیه 10)

[4]
(سوره تحریم، آیه 11)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد