خانه » همه » مذهبی » کسی که حج کند مانند کسی است که تازه متولد می شود. عاری از گناه و نیز مورد آمرزش قرار می گیرد. آیا این حدیث یا سخن فقط در مورد حج تمتع می باشد یا عمره مفرده یا تمتع نیز می باشد؟

کسی که حج کند مانند کسی است که تازه متولد می شود. عاری از گناه و نیز مورد آمرزش قرار می گیرد. آیا این حدیث یا سخن فقط در مورد حج تمتع می باشد یا عمره مفرده یا تمتع نیز می باشد؟

براساس روایات متعدد از «عمره» به حج اصغر یاد شده و آثار و فواید حج بر آن مترتب شده است. چنان که از پیامبر(ص) روایت شده: «للحاج والمعتمر احدی ثلاث حضال: اما یقال له: قد غفر لک ما مضی و ما بقی و اما بقال له: قد غفرلک ما مضی فأستأنف العمل و اما بقال له: قد حفظت فی اهلک و ولدک و هی أخسهن ؛ برای حاجی و عمره گذار سه ویژگی است یا به او گفته می شود: گذشته و آینده تو آمرزیده شد و یا به او گفته می شود گذشته تو آمرزیده شد و از نو زندگی را شروع کن و یا به او گفته می شود؛ همسر و فرزندانت در پناه خدا بودند و این کمترین فایده حج و عمر ماست» (وسایل الشیعه، ج 11، ص 106).گفتنی است این تفاوت ها براساس کیفیت برگزاری حج و عمره و شدت و ضعف معرفت و عمل حاجی و عمره گذار است.
البته حج و عمره دارای فوائد و آثار و دستاوردهای مهم و ارزشمندی است که به برخی اشاره می شود:
1-کسب تقوا و توشه و اندوخته معنوی و روحی. «الحج اشهر معلومات … و تزودوا فان خیر الزاد التقوی؛ یعنی در سفر حج موارد زیادی برای تهیه زاد و توشه معنوی و روحانی وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد».
در آنجا تاریخ مجسم اسلام و صحنه های فداکاری ابراهیم(ع) قهرمان توحید و جلوه های خاصی از پروردگار دیده می شود که در هیچ جای دیگر یافت نمی شود و آنهایی که روحی بیدار و اندیشه ای زنده دارند می توانند از این سفر روحانی و چند بعدی، برای یک عمر، توشه معنوی فراهم سازند.
2-مهمترین فلسفه حج و عمره و دستاورد آن، دگرگونی اخلاقی و انقلاب و تحول روحی است که در انسان به وجودمی آورد. مراسم احرام انسان را از تمنیات مادی و امتیاز ظاهری و لباس های رنگارنگی که مایه تفاخر بشر است بیرون می برد و با تحریم لذائذ و پرداختن به خودسازی که از وظایف فرد محرم است او را از تعلقات مادی و جهان ماده جدا کرده و در عالم نور روحانیت و صفا پرواز می دهد. مراسم حج و عمره یکی پس از دیگری، علاقه های معنوی انسان را لحظه به لحظه با خدایش محکم تر و رابطه او را نزدیک تر می سازد، او را از گذشته تاریک و گناه آلودش بریده و به آینده ای روشن و پر از صفا و نور پیوند می زند. همه این امور زمینه یک انفلاب اخلاقی را در دل های آماده فراهم می سازد و صفحه نوینی را در حیات او آغاز می کنند. به همین جهت است که در روایات می خوانیم: «کسی که حج را به طور کامل انجام دهد، همانند روزی که از مادر متولد شده از گناهان خود بیرون می آید» (بحار الانوار، ج99، ص26، و تفسیر نمونه، ج14، ص77).
3-از ره آوردهای حج، تواضع و فروتنی در برابر عظمت خداوند و اعتراف به بزرگی و قدرت او و تسلیم در برابر فرامین و دستورات و احکام الهی است. امیر مؤمنان(ع) در خطبه اول نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی) در فراز 51 می فرماید: «و جعله سبحانه علامه لتواضعهم لعظمته و اذعانهم لعزته و …».
4-امیر مؤمنان(ع) در خطبه 110 نهج البلاغه درباره آثار حج و عمره می فرماید: «حج البیت و اعتماره فانهما ینفیان الفقر و یرحضان الذنب؛ حج و عمره نابود کننده فقر و شستشو دهنده گناهان است» و نیز باعث وسعت رزق و روزی و سلامتی بدن و تقویت ایمان می شود. (میزان الحکمه، ج2، ص266، ح3271)
5-از آثار حج و تداوم بخشیدن به آن، دفع سختی ها و گرفتاری های دنیا و روز قیامت است. (میزان الحکمه، ج2، ص266، ح3269)
6-آشنایی با فرهنگ ملل اسلامی و تبادل نظر و فکر و اندیشه با آنان و انتقال یافتن اخبار اهل بیت(ع) توسط حاجیان به سایر نقاط و نواحی و آشنا شدن آنها با مکتب اهل بیت (ع) و ایجاد همبستگی و یکدلی و صمیمیت بین مسلمانان. (همان، ح3272)
جهت اطلاعات بیشتر می توانید ر . ک به:
1-صهبای صفا: آیت الله جوادی آملی
2- عمره دانشجویی: حجه الاسلام نجفی
3-حج عارفان: رحیم کارگر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد