در تحلیل اوضاع زمان حکومت امام علی -علیه السلام- باید به این نکته توجه کرد که امام علی- علیه السلام -وارث حکومتی شد که پر از فتنه ها و آشوبها و اختلافات داخلی بود .هر کس با نیت وانگیزه خاصی با آن حضرت در آن شرایط بحرانی بیعت کرده بود لذا وقتی عدالت امام -علیه السلام- را دیدند سر به مخالفت و شورش برخواستند و هرکدام شهری را مقر مخالفت خود قرار دادند این امر به دلیل این بود که هر کدام از بزرگان صحابه پیامبر اکرم بدلیل تعصبات قوم و قبیله ای هواداران خاص خود را داشتند .
فتنه عایشه همسر پیامبر در مکه ، معاویه در شام و دیگر بزرگان ، امام را به شهری سوق می داد که بسیاری از بزرگان صحابی رسول خدا قبل از خلافت امام علی- علیه السلام- به آنجا رفته و سکونت کرده بودند تا از فتنه های حکومت عثمان در امان بمانند لذا با اعلان حمایتهای همه جانبه خود از امام علیه السلام و آماده کردن لشکرهای بیشمار در حمایت از امام علی علیه السلام جهت مبارزه با مخالفان طبیعی است که هر حاکم و خلیفه آینده نگری به سوی مردمی برود که بیشترین حمایت را از او اعلان می کنند بدین ترتیب چون مقبولیت عمومی و حمایتهای مردمی کوفه بدلیل ساختار شکل گیری آن شهر از امام علی فراوان بود امام آن شهر را بهترین گزینه برای خلافت خود دیدند .
جهت مطالعه بیشتر به کتاب زیر مراجعه شود :
امام علی بن ابیطالب ،ج 2 ، نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود ، ترجمه سید محمد جعفری
ص 102 الی 207
ص 240 الی 254
ص 304 الی 342
ص 390 الی 463
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
فتنه عایشه همسر پیامبر در مکه ، معاویه در شام و دیگر بزرگان ، امام را به شهری سوق می داد که بسیاری از بزرگان صحابی رسول خدا قبل از خلافت امام علی- علیه السلام- به آنجا رفته و سکونت کرده بودند تا از فتنه های حکومت عثمان در امان بمانند لذا با اعلان حمایتهای همه جانبه خود از امام علیه السلام و آماده کردن لشکرهای بیشمار در حمایت از امام علی علیه السلام جهت مبارزه با مخالفان طبیعی است که هر حاکم و خلیفه آینده نگری به سوی مردمی برود که بیشترین حمایت را از او اعلان می کنند بدین ترتیب چون مقبولیت عمومی و حمایتهای مردمی کوفه بدلیل ساختار شکل گیری آن شهر از امام علی فراوان بود امام آن شهر را بهترین گزینه برای خلافت خود دیدند .
جهت مطالعه بیشتر به کتاب زیر مراجعه شود :
امام علی بن ابیطالب ،ج 2 ، نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود ، ترجمه سید محمد جعفری
ص 102 الی 207
ص 240 الی 254
ص 304 الی 342
ص 390 الی 463
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی