به منظور رفع لذت گناه گذشته ميتوان به راهكارهاي زير تمسك جست.
1. توجه به عظمت خدا:
هرگاه لذت و شيريني آن گناه به خاطر ميآيد و ناخودآگاه حداقل در فكر و انديشه به سوي آن عمل خلاف تحريك ميشود بلافاصله سعي شود عظمت و بزرگي خداوند را كه مالك هستي و جان ماست و بر تمام موجودات سلطه دارد به خاطر آورده و سرپيچي از فرمان او را ـ هر چند عمل خلاف، به نظر كوچك ميآيد ـ بسيار بزرگ و در نتيجه زشت و ناپسند بداند. همانطور كه در روايت آمده است:[1] «لاتَنْظُر اِلي الذَّنْبِ وَ صِغَرِهِ وَ لكِنْ اُنْظُر مَنْ تَعْصي بِهِ فَانَّهُ اللهَ الْعِليَ العَظيمَ» يعني به كوچكي گناه نگاه نكن بلكه نگاه كن كه از فرمان چه كسي سرپيچي ميكني كه او خداوند بزرگ مرتبه و عظيم است.
2. ياد آوري عذاب الهي:
به محض اينكه به ياد لذت ناشي از گناه در ذهن خويش افتاديد، ذهن خود را به سوي عواقب و پيامدهاي سوء دنيوي و بخصوص عذاب اخروي آن معطوف داريد و به خود بگوئيد: اگر اين عمل چنين لذت كوتاه مدت و اندك را دارد اما اي نفس! بدان كه عذاب دردناك الهي كه از خشم و غضب خداوند ناشي ميشود در انتظار كسي است كه مرتكب اين عمل است. بنابراين، چنين معاملهاي به سود من نيست بلكه به ضررم تمام ميشود پس از آن صرفنظر ميكنم. پس با يادآوري عذاب الهي در دنيا و قيامت، لذت گناه از ذائقه فرد زائل ميشود.
3. تنبيه خود:
هرگاه لذت گناه شما را به سوي خلاف و لغزش مجدد تحريك كرد، خود را تنبيه كنيد مثلاً با خود شرط كنيد كه اگر خواستيد به سوي گناهي كشيده شويد، مقداري پول به فقير بدهيد يا فرداي آن روز، روزه بگيريد و يا از لذت حلالي، خود را محروم كنيد و نظاير آن.
4. ياد آوري مكافات عمل در دنيا:
به ياد آوردن مكافات عمل راه ديگري است براي از بين بردن لذت گناه از ذائقه، زيرا وقتي فرد بداند هر علمي حتي در همين دنيا يك عكسالعمل دارد و باور داشته باشد نتيجه و پيامد مستقيم يا غير مستقم، آن دير يا زود در همين دنيا به فرد ميرسد همين باور باعث ميشود شخص خود را كنترل كند، اگر حقي را از ديگري ضايع كرد، در آيندة دور يا نزديك حقش توسط ديگري ضايع خواهد شد، اگر با دروغي توانست به يك لذت و سودي برسد ديگران با دروغي ديگر بر سر او كلاه خواهند گذاشت و يا حداقل با شيوع دروغ در جامعه، فضاي عدم اعتماد بوجود آمده و همه از جمله خود او ضرر خواهند كرد. اگر با نگاهي به ناموس ديگران لذت حرامي برد، ديگران به زن و فرزند و ناموس او نگاه خواهند كرد و همينطور ديگر گناهان.
5. لذت حلال:
چنانچه از طريق حلال ميتواند به آن لذت نايل شود سعي كند از اين راه به آن لذت برسد مثلاً اگر مجرد است و مرتكب گناهان غريزي و شهواني ميشود، ازدواج كند.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. گناهشناسي. نوشته محسن قرائتي، انتشارات درسهايي از قرآن.
2. استعاذه، نوشته شهيد دستغيب.
پي نوشت:
[1] . تحف العقول، ص 5.