گناه نابخشودنی
هر رفتارى از مجموعه رفتارهاى انسان كه در جامعه پديدار مىشود، به دو گونه قابل تفسير و برداشت است: برداشتى «خوب و مثبت»، و برداشتى «بد و منفى». در تهمت، انسان از رفتار، گفتار يا حالت ديگرى، برداشت «بد و منفى» مىكند كه البته اين برداشت، گاه به خود رفتار بازمىگردد به اين معنا كه خود رفتار، ناپسند و
گناه نابخشودنی
هر رفتارى از مجموعه رفتارهاى انسان كه در جامعه پديدار مىشود، به دو گونه قابل تفسير و برداشت است: برداشتى «خوب و مثبت»، و برداشتى «بد و منفى». در تهمت، انسان از رفتار، گفتار يا حالت ديگرى، برداشت «بد و منفى» مىكند كه البته اين برداشت، گاه به خود رفتار بازمىگردد به اين معنا كه خود رفتار، ناپسند و ناشايست تلقى مىشود، و گاه از آن رفتار، صفات درونى و ويژگىهاى ناپسند برداشت مىشود بىآنكه خود رفتار بد و ناپسند باشد كه در اين صورت، رفتار، فقط به منزله آينه و نماى آن صفت درونى گرفته مىشود؛ يعنى گاه «تهمت» درباره زشتى ذات عمل و خود رفتار است، و گاه عمل و رفتار پلى قرار داده مىشود تا برخى از زشتىهاى درونى به شخص نسبت داده شود.
تفاوت سوءظن با تهمت
هرگاه كسى از رفتار، گفتار يا حالات ديگران برداشت بدى داشته باشد، ولى اين برداشت، فقط در درونش پنهان بماند و آشكار نشود، به «سوءظن» (بدگمانى) مبتلا شده است؛ ولى اگر برداشت ناشايستش را اظهار كند، به رفتار او «تهمت» گفته مىشود؛ پس تفاوت «سوءظن» و «تهمت» در آشكار كردن گمانى است كه از رفتار ديگرى برداشت شده است.
تفاوت بهتان با تهمت
در «بهتان» انسان مىداند كسى كه به او نسبت ناروا مىدهد، كار نادرستى انجام نداده است؛ ولى از روى اغراض و خواستههاى نفسانى، همانند دشمنى، كينه و حسد، صفت يا رفتار ناشايستى را به او نسبت مىدهد؛ اما در تهمت، انسان برداشت خويش از رفتار ديگران را مدنظر قرار مىدهد و او را متهم مىسازد؛ در حالى كه نمىداند اين رفتار از او سرزده است؛ براى نمونه اگر انسان، شخصى را با سلاح گرم در كنار مقتولى مشاهده كند و به او نسبت قتل بدهد؛ در حالى كه مىداند قاتل نيست، رفتارش «بهتان» ناميده مىشود و اگر نداند او قاتل نيست، به رفتار او تهمت گفته مىشود.
سرچشمه تهمت، «سوءظن» است. بدگمانى به كردار، گفتار يا حالات ديگران ممكن است موجب شود شخص چه در حضور و چه در غياب ايشان تهمت بزند؛ پس سوءظن مىتواند به تهمت بينجامد؛ به اين گونه كه در سوءظن، برداشت انسان از عمل، سخن يا حالت ديگرى، برداشتى بد در درون خود او است و ممكن است به سبب عواملى از درون خود انسان به بيرون تراوش كند؛ يعنى به ديگران اظهار شود كه در اين صورت به تهمت تبديل مىشود.
منبع: اخلاق الهى (آفات زبان ) ج4 ص 144
/خ