خانه » همه » مذهبی » نسل سوم ۳

نسل سوم ۳


تعریف نسل سوم و رابطه آن با انقلاب

در دو شماره قبل مورد بررسی قرار گرفت.در این مقاله که آخرین مقاله از این سلسله

است، خواسته های نسل سوم مورد بررسی قرار می گیرند.

 




خواسته های نسل

سوم


نسل سوم اگر

درک شود، مشکلات و نیازهایشان شناخته شود و بستر مناسبی برای رفع خواسته هایشان

فراهم گردد، مجال خودشکوفایی خواهند یافت.کاوشی گذرا در متون روان شناسی، بیانگر

این واقعیت است که نسل جوان و نوجوان دارای نیازهای خاصی می باشند از قبیل: 1.نیاز به دوستی و مهربانی 2.نیاز به امنیّت و آسایش 3.نیاز به احساس تعلّق  4.نیاز به مقبولیّت و احترام 5.نیاز به استقلال 6.نیاز به قدردانی 7.نیاز به

داشتن هدفی مشخص در زندگی 8.نیاز به احساس هویت و شناخت خود 9.نیاز به احساس

رشد، کمال و خودشکوفایی 10.نیاز به معنویت و مذهب






[1]


از دیدگاه

«آبراهام مَزلُوْ » نیازهای انسانی اهمّیت نهادی داشته و دارای سلسله مراتب می

باشند.«سلسله مراتب نیازها»ی مزلو، شامل نیازهای: فیزیولوژیکی (طبیعی)، نیازهای

ایمنی، نیاز به تعلق و عشق، نیازهای حرمت (عزت نفس و احترام) و نیاز به خودْشکوفایی

هستند.و برای رسیدن به این «خودشکوفایی»، ابتدا باید با فراهم بودن شرایط اجتماعی،

اقتصادی و سیاسی مناسب جوان از درگیری با نیازهای رده هی پایین تر رها شود تا

بتواند به نیازهای عالی فکر کند.
[2]


اگر به صورت

دقیقتر بخواهیم نیازها و خواسته های نسل سوم را شناسایی کنیم می توان این نیازها را

در سه بُعد فرهنگی، اقتصادی اجتماعی و سیاسی دسته بندی نمود:




نیازهای

فرهنگی


نسل سوم همه

نیازهای نسل هی قبلی از نیازهای پایه ی سطح اوّل تا نیازهای عالی انسانی را

داراست ولی اگر این نیازها را اولویت بندی کنیم، مهم ترین آنها این است که یک جوان،

نیاز دارد تا به رسمیت شناخته شود و او را باور کنیم.نیاز دارد که شنیده شود و در

عصر کنونی که عصر تکنولوژی و سرعت است، به مسائل فکری و عاطفی روانی و شخصیتی وی

توجّه بیشتری شود.جوان

به اقتضای خصلت غریزی و طبع جوانی در طلب آگاهی، نشاط، آزادی و زیبایی است؛ در

قرآن کریم، متجاوز از ششصد بار به علم و آگاهی توصیه شده است، اما در بیان راه و

هدف از تحصیل علم، به هیچ قید و محدودیتی جز خیر و صلاح انسانها در این جهان و

سعادت ابدی در آن جهان، وجود ندارد.
از این رو آگاهی و شناخت صحیح پیرامون تمامی موضوعات از مسائل دینی گرفته تا مسائل

مربوط به جامعه،حق و نیاز نسل سوم است و«باید با اطلاع‌رسانی به ج، درست، صادقانه

و مهربانانه نسل سوم انقلاب را از حوادث پیش از انقلاب و جریانات پس از آن آگاه

کرد.»
[3]

منظور از


آزادی، رهایی از قید و بندهای اخلاقی

نیست؛

آزادی، بر ترین ساز و کار فعال کردن همه توانایی‌ها و ظرفیتهای انسانی است.به گفته

امام موسی صدر:« آزادی حقیقی، دقیقا رهایی از عوامل فشار خارجی و عوامل فشار داخلی

است و به تعبیر امام علی (ع ) : «من ترک الشهوات کان حرا» یعنی، آزاده کسی است که

شهوات را ترک کند…آزادی والاترین شیوه برای شکوفا کردن قابلیته، ظرفیتها و

استعدادهای جامعه است…».
[4]


شادی، نشاط

و تفریحات سالم  هم موجب فعالیت بیشتر و بهتر انسان می شود؛ چون در




حالت

انبساط و شادی و نشاط، انسان کارش بهتر پیش می رود؛ چه کار بدنی، چه کار روحی




و چه کار

فکری.اگر فرح و انبساطی باشد که طبعا از حصول نعمتی و مطلوبی حاصل




می شود،

موجب این می شود که انسان به فعالیت بیشتری بپردازد؛ بدیهی است که منظور از نشاط،

عیش و طربهای تهوع آور نیست.


آفرینندگی،

که از صفات ذات باری است و در وجود انسان به ودیعه نهاده شده است، در هنر به معنای

عام آن تجلی می‌یابد.هر تولید هنری، که تجلی روح آفریدگاری انسان است، نمی‌تواند

از زیبایی بی بهره باشد.خلق یک تابلوی زیب، ایجاد یک کالای نفیس و دلآویز، تصنیف

یک سمفونی با شکوه و یا یک سروده دل انگیز و نیز بنیاد یک بنای مسحور کننده و یک

اثر هوش ربا و نظایر آن، تماما جلوه‌هایی از روح زیبای خلاقیت انسان است.
[5]






نیازهای اقتصادی و اجتماعی


نسل سوم به

برقراری عدالت، استقلال و آبادانی  کشور می اندیشد.و بر اساس تحقیقات ازدواج،

اشتغال و تامین مسکن ادامه تحصیل و رسیدن به مدارج بالای علمی،


برنامه ریزی مفید برای اوقات فراغت


و سایر



 
خواسته

های

اولیه

برای تشکیل یک


زندگی

معقول و آبرومند، از ابتدائی ترین خواسته های این نسل است
.[6]




نیاز

های سیاسی


نسل سوم نسلی

سیاسی و خواستار مشارکت و ایفای نقش بیشتر  در جامعه است
؛ نسل امروز به برکت استقلال و آزادی پدید آمده از انقلاب اسلامی نه تنها در فضای

مدارس و دانشگاهها حضوری فعال و موثر دارد ،بلکه در عرصه های سیاسی واجتماعی جامعه، انتخابات متعدد خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس، شوراها و…حضوری

تعیین کننده دارند.این نسل که در دوران پرشور و تحرک و تلاطم  دوران بیست ساله پس

از پیروزی انقلاب رشد کرده، حضور در عرصه های مختلف اجتماعی  و دخالت در تعیین

سرنوشت  کشور را حق خود می داند.و با توجه به جمعیت به شدت رشد یافته خود با

استفاده از آزادی و اختیاری که از مواهب انقلاب  به اوست، بیش ترین نقش را در

بسیاری از تصمیم گیری های مبتنی بر آرای مردم به دست آورده است.
[7]

 این نسل که  اکنون 65 تا 70  در صد از جامعه ایرانی را تشکیل می دهد ودر آینده

بدنه اصلی نظام را بوجود خواهد آورد، و به دلیل برخورداری از قدرت تحلیل و آگاهی به

تحولات سیاسی، امید می رود که بهتر از دو نسل پیشین، کشور را در جهت تحقق اهداف

انقلاب اداره نماید.
[8]

از منظر اندیشمندان سیاسی یکی از معیارهای نهادمندی یک سازمان یا نظام سیاسی ، پشت

سر گذاشتن نسل های پی در پی است؛ و« هرچه یک سازمان مساله جانشینی مسالمت آمیز را

بیشتر پشت سر گذاشته باشد و رهبری بیشتری را به خود دیده باشد، درجه نهادمندی آن

نیز بیشتر است.»
[9] 


از سوی دیگر

چشم

انداز 20 ساله در حقیقت سندی است که دو نسل گذشته آن را تنظیم کرده اند.ولی باید

با کمک نسل سومی ها آن را پیاده کرد نهایتا کسانی که باید دراین 20 سال آنرا تحقق

بخشند، همین جوانهای امروز  هستند.


 




آسیب شناسی


نسل سوم  که

پس از انقلاب رشد کرده است داری تمایلات، آمال و آرزوهایی هستند که مقداری با

تمایلات نسل انقلابی و پیشتر از آن متفاوت است.به عبارت دیگر اگر چه جوانان هنوز به

انقلاب و مبانی آن وفادار هستند لیکن این امید تا زمانی است که واقعیتها و انتظارات

آنها تا حد قابل ملاحظه ی تحقق یابد در غیر اینصورت تضمینی وجود ندارد، همواره به

آنچه که شعار و هدف اصلی انقلابیون نسل اول انقلاب بوده است وفادار بمانند.نسل

فعلی از انقلاب اسلامی انتظاراتی دارد که اولی ترین آنها تأمین نیازهای مادی و

معنوی آنهاست.حال چنانچه این نسل در سالهی آینده بصورتی گسترده وارد سیستم اجرایی

و سیاسی کشور شود و نظام مبتنی بر انقلاب، نتواند جوابگوی نیازهای مادی و معنوی

آنها باشد شبهات و دغدغه هی فکری و روحی آنها را به نحو شایسته پاسخ ندهد و با نسل

انقلابی و جنگ دیده، ارتباط عاطفی و روحی صحیحی نداشته باشد، آیا در باور و اعتقاد

خود به انقلاب اسلامی تردید نخواهند کرد؟
[10]


در هر صورت 

برای جلوگیری از اینکه انقلاب اسلامی در اثر تحول و تبدیل نسل عامل انقلاب به نسل

وارث انقلاب، دچار آسیب نشود؛ نخست باید به همین واقعیت، یعنی تحول کمی و کیفی

جمعیت نوجوان و جوان جامعه توجه و اگاهی پیدا کنیم.گام بعدی شناخت صحیح نسل کنونی

جوانان و نیازهای واقعی آنان است؛ برای شناخت جوانان امروز باید با آنان معاصر شد

و فهمید که در ذهن نسل جوان امروز چه می گذرد، آنان چه پرسشهایی دارند و چه نگرانی

ها و دغدغه ها و حساسیت هایی؟پرسش های ذهنی جوانان امروز، همان پرسش های جوانان سی

سال پیش و بیست سال پیش نیست.در مباحث اعتقادی و دینی، آنچه که دیروز شبهه محسوب

می شد، از اذهان محو شده و در عوض شبهات جدید بسیاری پدید آمده که باید در دفاع از

اسلام و انقلاب اسلامی بدان پاسخ داده شود.علاوه بر ذهن جوانان زبان آنان نیز عوض

شده و لذا با آنان باید با زبان خودشان صحبت کرد.باید دانست که زبان امروز جوانان

از طریق چه عواملی شکل می گیرد و ساخته می شود؛ بخش عظیمی از جوانان امروز به شدت

تحت تاثیر اموری از قبیل هنر و ورزش قرار دارند و بدون آگاهی از این امور، آگاهی از

ذهن و زبان جوانان ممکن نیست.
[11]


وظیفه دیگری

که بر عهده دو نسل اول انقلاب است این که خود در نظر و عمل انقلابی باقی بمانند و

ارزش های انقلاب را در وجود خود و در زندگانی و رفتارخود، بر پایه همان شعارهای

اصیل انقلاب حفظ کنند تا نسل سوم انقلاب را در وچود نسل انقلاب کننده به صورت عینی

و واقعی دیده و آن را الگوی خود قرار دهد.چنانکه استاد  مطهری می فرماید : «اگر نسل سوم ما بین گفتار و کردار رهبران دینی

تضادی ببیند، نمی تواند به اندیشه و فکر آنان اعتماد کند و از آنان پیروی نماید.پس باید

برای هدایت و رهبری نسل سوم گام های نظری و عملی برداریم تا بتوانیم نسل سوم را با

مسائل دینی آشنا سازیم.
»[12]


وظیفه مهم

دیگر نسل دیروز آگاه ساختن هرچه بیشتر و هرچه دقیق تر و صحیح تر نسل امروز از حقایق

و واقعیات مربوط به انقلاب اسلامی است.نسل سوم باید بداند که که در سالهای ستم شاهی

بر وطن او چه گذشته،چرا پدرانش انقلاب کردندو صدها هزار نفر جان خود را فدای انقلاب

کرده اند.او باید ضمن آگاهی از توطئه های دیروز و امروز انقلاب با دستاوردهای

درخشان انقلاب در عرصه های مختلف فکری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، صنعت و

تکنولوژی، امنیت و رفاه عمومی که به همت و تلاش خستگی ناپذیر مردان و زنان این مرز

وبوم در شهرها و روستاهای کشور پدید آمده با خبر شود، همچنین ضعف ها، کاستی ها و

اشکالات را بشناسد و خود را برای تحقق هرچه بهتر اهداف انقلاب اسلامی در جهت

شکوفایی و پیشرفت مادی و معنوی میهن اسلامی عزیزمان آماده سازد.


و بالآخره اینکه

برای تأمین نیازهای مادی و معنوی نسل سوم، برنامه ریزی هی جامعی لازم است،و

تمامی سیاست هی خُرد و کلان و برنامه ریزی ها باید در جهت شکوفا کردن ابعاد مثبت

شخصیتی نسل سوم باشد.و سیاست هی نظام باید به گونه ی باشد که بتواند حداقل ها را

برای تشکیل یک زندگی آبرومند، فراهم کند.البته در سال هی اخیر، جهش هی بسیار

خوبی در این زمینه صورت گرفته، ولیکن نیازمند شتاب بیشتری است.


پایان


پی نوشت ها:








[1]


– ر.ک: نیازهای نسل نو،گفتگو با  دکتر احمد بُرجعلی

،مجله حدیث زندگی، ش 17.


 








[2]


–  همان، و ر.ک: روان شناسی خودباوری و ارتباط آن با

موفقیت، تقی ابوطالبی احمدی، تهران: وحید، 1382.








[3]


– آیت‌الله جوادی آملی،




بازتاب، ۲۰


بهمن
۱۳۸۳.








[4]




صیانت از آزادی، امام موسی

صدر.






[5]


– ناز طلبی جوان، صادق طباطبایی، سایت

بازتاب،10/8/1383.








[6]




سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش

برنامه‌ای؛ و ر.ک : جوانان، اسیر چالش

های ناشی از سوء برنامه ریزی!، منبع: خبرگزاری مهر 24/5/1383.








[7]


– تحول جمعیتی جوانان جامعه ا
یران، غلامعلی حداد عادل، آسیب شناسی انقلاب اسلامی،تهران: نهاد نمایندگی مقام

معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف، 1379، ص 431.








[8]


– نسل‌


سوم، احمد

اسماعیل‌تبار
؛ خانواده سبز،

ش 81.








[9]


– سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ساموئل

هانتینگتون، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علم، 1375، ص 26.








[10]




جوانان و آینده انقلاب،

علی اکبر آقایی، کتاب راه انقلاب، ص 426.








[11]


– تحول جمعیتی جوانان جامعه ایران، غلامعلی حداد عادل، آسیب شناسی انقلاب اسلامی،تهران: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در

دانشگاه صنعتی شریف، 1379، ص 435.








[12]


– مرتضی مطهری؛ ده گفتار، تهران: صدرا.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد