پیش از پرداختن به جواب، توجه شما را به این خاطره از امام(ره) جلب مى کنیم که مرحوم حاج احمد آقا مى گفت: «من یک روزى مفاتیح الجنان را برداشتم به برخى از دعاها که رسیدم، براى من شک و تردید حاصل شد. رو کردم به امام(ره) و گفتم که آقا این چیزهایى که توى این مفاتیح الجنان است [آیا] درست است؟ یک وقت دیدم امام به من پرخاش کرد و گفت: احمد؛ یعنى، مرحوم شیخ عباس قمى دروغ مى گوید؟! به تو بگویم، مرحوم حاج شیخ عباس، به خود من گفت: در تمام عمرم یک مرتبه دروغ گفتم و بعد آن استغفار کردم. خیلى مسأله است که آدم بگوید من در تمام عمرم یک دروغ گفته ام، (فصلنامه بینات، شماره 22 و 23، ص 97).
درباره مفاتیح مى توان گفت که بیشتر مطالب و روایات آنها معتبر است. اساساً کسانى که به جعل حدیث مى پرداختند، چندان انگیزه اى براى جعل ادعیه نداشتند با این حال ممکن است بعضى از روایات در آن کتاب ها ضعیف باشدبا این حال مطالب و دعاهاى کتاب «مفاتیح الجنان» از کتاب هاى اولیه و نیز روایات جمع آورى شده است و بیشتر دعاهاى آن (به ویژه متن) مأثور است. اساسا مرحوم شیخ عباس قمى (مؤلف مفاتیح الجنان) این کتاب را به جهت تهذیب و تصفیه کتاب هاى دعا از مطالب ساختگى و تحریف شده تألیف کرده است. البته نمى توان ادعا کرد که همه مطالب آن از نظر سند صحیح است.محدث قمی استاد فن حدیث بوده وخود ایشان دعاهائی را که سند محکمی ندارد نقل نکرده یا اینکه در پایان دعا اشاره کرده که برای این دعا اینطوری که نقل کرده اند سند معتبری نیافتم وصحیح آن اینگونه است.عمده دعاهائی که در مناسبت ها مانند(جمعه,اعیاد,وفیات,وماههای شریف و.. )خوانده می شود سند درست دارد .
همچنین بعضى از احادیثى که در کتاب شریف بحارالانوار و هم چنین سایر کتاب هاى حدیث جمع آورى شده است از نظر سند و یا متن ضعیف و قابل بحث است و این کار متخصصین فن حدیث شناسى است که خود یکى از شاخه هاى مهم علوم اسلامى است، لذا هیچ کس نمى تواند به طور عام بگوید تمام احادیثى که در فلان کتاب وارد شده از نظر سند و متن تام و صحیح است ولى وجود برخى از روایات ضعیف در این کتاب ها نباید سبب مهجور و متروک شدن آنها بشود و در مجموع این کتاب ها حاوى بهترین و ناب ترین آثار از ائمه معصومین(ع) در مسائل اعتقادى، اخلاقى، ادعیه و سایر معارف دینى مى باشد.
درباره مفاتیح مى توان گفت که بیشتر مطالب و روایات آنها معتبر است. اساساً کسانى که به جعل حدیث مى پرداختند، چندان انگیزه اى براى جعل ادعیه نداشتند با این حال ممکن است بعضى از روایات در آن کتاب ها ضعیف باشدبا این حال مطالب و دعاهاى کتاب «مفاتیح الجنان» از کتاب هاى اولیه و نیز روایات جمع آورى شده است و بیشتر دعاهاى آن (به ویژه متن) مأثور است. اساسا مرحوم شیخ عباس قمى (مؤلف مفاتیح الجنان) این کتاب را به جهت تهذیب و تصفیه کتاب هاى دعا از مطالب ساختگى و تحریف شده تألیف کرده است. البته نمى توان ادعا کرد که همه مطالب آن از نظر سند صحیح است.محدث قمی استاد فن حدیث بوده وخود ایشان دعاهائی را که سند محکمی ندارد نقل نکرده یا اینکه در پایان دعا اشاره کرده که برای این دعا اینطوری که نقل کرده اند سند معتبری نیافتم وصحیح آن اینگونه است.عمده دعاهائی که در مناسبت ها مانند(جمعه,اعیاد,وفیات,وماههای شریف و.. )خوانده می شود سند درست دارد .
همچنین بعضى از احادیثى که در کتاب شریف بحارالانوار و هم چنین سایر کتاب هاى حدیث جمع آورى شده است از نظر سند و یا متن ضعیف و قابل بحث است و این کار متخصصین فن حدیث شناسى است که خود یکى از شاخه هاى مهم علوم اسلامى است، لذا هیچ کس نمى تواند به طور عام بگوید تمام احادیثى که در فلان کتاب وارد شده از نظر سند و متن تام و صحیح است ولى وجود برخى از روایات ضعیف در این کتاب ها نباید سبب مهجور و متروک شدن آنها بشود و در مجموع این کتاب ها حاوى بهترین و ناب ترین آثار از ائمه معصومین(ع) در مسائل اعتقادى، اخلاقى، ادعیه و سایر معارف دینى مى باشد.