خانه » همه » مذهبی » چه ارتباطی میان ناخن گرفتن در روز جمعه و عدم ابتلاء به برص وجود دارد؟ آیا علم روز قبول دارد؟ وظیفه ما در قبال احادیثی با چنین مضمونی چیست؟

چه ارتباطی میان ناخن گرفتن در روز جمعه و عدم ابتلاء به برص وجود دارد؟ آیا علم روز قبول دارد؟ وظیفه ما در قبال احادیثی با چنین مضمونی چیست؟

در مورد نظافت ناخن و اهمیت آن در جلوگیری از بیماری ها و زمان گرفتن ناخن روایات متعددی وجود داردکه برای نمونه از هر کدام مثالی می زنیم:
اهمیت گرفتن ناخن
نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می فرماید:گرفتن ناخن مانع از دردهای بزرگ است. [1]زمان ناخن گرفتن
از امام کاظم علیه السلام پرسیده شد؛ شنیده ایم باید ناخن ها را جمعه گرفت ؟! ایشان فرمودند : اگر می خواهی جمعه بگیر وگرنه صبر نباید کرد.
در روایت دیگر آمده است که هروقت بلند شد باید گرفت.[2]
در بعضی روایات هم اشاره شده که گرفتن ناخن در روز جمعه از برخی بیماری ها مانند پیسی و خوره جلو گیری می کند.
حکمت ها:
1.همانطور که از روایات مطرح شده واضح است اصل گرفتن ناخن امری لازم و ضروری است که حکمت های بهداشتی آن امروزه به وسیله علوم تجربی نیز ثابت شده است.
2. به دلیل اینکه بلند شدن ناخن باعث بیماری زایی است و فی حد نفسه دارای مفسده می باشد لذا همانطور که در روایات آمده است مقید به زمان خاصی نیست.
3. در بعضی روایات گفته شده است که گرفتن ناخن در روز جمعه بهتر است که برای آن حکمت هایی وجود دارد که به بعضی اشاره می کنیم.
الف) روز جمعه به عنوان روز تعطیل و روز نظافت معرفی شده است و مقید کردن برخی اعمال مانند استحباب غسل و نظافت در این روز از طرفی به لحاظ وجود فراغت از کارها و مشغله های روزهای دیگر هفته بوده و از طرف دیگر زمینه قانون مند و نظام مند کردن اعمال و رفتار های بهداشتی را فراهم می کند. اختصاص روز خاص مانند جمعه به نظافت و تقید به آن سبب عدم فراموشی یا تسهیل مسئله نظافت می شود.
ب) اثرگذاری روزها در اعمال:
علاوه بر حکمتی که تقیید به روز خاص در نظام مند کردن اعمال و رفتار دارد دانشمندان علوم غریبه و دانشمندان طب سنتی اعتقاد دارند ایام و زمان های مختلف یک نوع تاثیر گذاری مادی یا فراطبیعی بر حوادث دنیوی دارد.
تاثیر ماه یا روزخاص امر جدیدی نیست که فقط در اسلام مورد اشاره قرار گرفته باشد. روزهای مختلف هفته حکایت از یک ترتیب فلکی در ستاره ها و سیارات دارد.رابطه پزشکی با اختر شناسی و خصوصیات زمان و روزها از نکاتی بوده است که طب بقراطی و بسیاری از اندیشمندان طب سنتی در غرب به آن اعتقاد داشتند.
مانفرد اولمان از محققان برجسته تاریخ علوم پزشکی آلمان در کتاب ISLAMIC MEDICINE این مطلب را به طور مفصل بررسی کرده است.[3]ج) نکته آخر اینکه پی بردن به حکمت احکام اسلامی و از جمله حکمت تاثیر ناخن گرفتن در روز جمعه برای عدم ابتلا به برخی بیماری ها مانند برص ، اگر چه هنوز بر علم تجربی پوشیده است ولی عدم دست یابی علم تجربی در حال حاضر سبب نادرستی این احکام نیست چرا که اولا علم تجربی با تمام پیشرفت خود به بسیاری از حکمت ها و اسرار طبیعی دست نیافته است و نسبت مجهولات علم تجربی نسبت به معلومات آن بسیار وسیع تر است . در روایتی از امام معصوم علیه السلام می خوانیم که اگر علم 28 قسم باشد در زمان ظهور حضرت مهدی عج تنها 2 قسم آن کشف می شود.
ثانیا: حتی اگر علم تجربی به منتهای خود برسد و از همه مجهولات مادی پرده بردارد قادر به کشف مجهولات فرامادی و نحوه تاثیر علل و عوامل فرامادی بر طبیعت و دنیای مادی نیست چرا که ابزار علم تجربی ابزاری مادی و تجربی بوده و امور معنوی و علل فرامادی خارج از دسترسی ابزار مادی است.
با این بیان مشخص می شود عدم درک حکمت بعضی از احکام الهی با ابزارهای متعارف علم تجربی دلیل بر بی اعتباری حکم خاص نیست.
پی نوشت
[1] . حلیه المتقین. ص12
[2] . مراجعه کنید به همان و کتاب اولین دانشگاه و آخرین پیامبر ج 16 ص 91
[3] . این کتاب به وسیله دکتر فریدون بدره ای به فارسی برگردانده شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد