1)چرا زن مسلمان باید پوشیده باشد ولی زن غیرمسلمان نه؟
همه انسانها چه مؤمن و غیرمؤمن و چه مسلمان و کافر در احکام الهی مشترک هستند و همگی نسبت به ان مکلف می باشند. یعنی کافران و کسانی که دین الهی و احکام خداوند را نپذیرفته اند در قیامت به دلیل تک تک احکامی که بر آن واجب بوده و آن را ترک کرده اند و یا بر آنها حرام بوده و مرتکب شده اند،مجازات و کیفر خواهند شد. اما چرا در آیات شریفه مخاطب مؤمنان و مؤمنات هستند، پاسخ این است که نمونه هایی از این قبیل در قرآن کریم فراوان است. مثلا سوره مبارکه بقره چنین آغاز می شود: « بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ× الم× ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدًى لِلْمُتَّقینَ» در این آیه این پرسش مطرح است که مگر قرآن کتاب هدایت جهانی برای همه مردم نیست، پس چرا در این آیه تنها به عنوان هدایتگر اهل تقوا و پرهیزگاران شمرده شده است؟
پاسخ این است که تا مرحله ای از تقوا در وجود انسان نباشد(مرحله تسلیم در مقابل حق و پذیرش آن هر چند هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان از هدایت کتاب های آسمانی و دعوت انبیاء بهره بگیرد. سرزمین وجود انسان تا از لجاجت ، عناد ، تعصب و کفر پاک نگردد، بذر هدایت را نمی پذیرد زمین شوره زار هرگز سنبل بر نیاورد، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد، بلکه باید زمین آماده باشد تا از قطرات زنده کننده باران بهره گیرد.
به تعبیر دیگر: علاوه بر «فاعلیت فاعل»، «قابلیت قابل» نیز شرط است، هم در هدایت تکوینی و هم در هدایت تشریعی و به همین دلیل خداوند می فرماید: « قرآن هادی، و راهنمای متقیان است.در آیه مورد بحث نیز پاسخ همین است؛ یعنی این اهل ایمان هستند که خطابات و دستورهای الهی را با گوش جان می شنوند و با دل و روح خود به آن عمل می کنند و تسلیم اوامر و فرامین الهی هستند. پس معنای خطاب به اهل ایمان در این گونه آیات، اختصاص داشتن دستور حکم الهی به این خطاب قرار گرفته اند و گرنه رعایت حجاب بر همه زنان لازم و واجب است و اگر زنی کافر و غیر مؤمن باشد و به این حکم الهی وقعی ننهد و عمل نکند بدون شک مشمول مجازات و کیفر الهی قرار خواهد گرفت .
2)- حکم نگاه به زن مسلمان و غیر مسلمان:
لازم است حکم چند مسئله در این بخش روشن شود
الف)نگاه شهوت آلود یا حتی نگاهی که احتمال بدهیم باعث طغیان شهوت و مفسده جنسی باشد به هر زن یا مرد ، مسلمان یا غیر مسلمان ،کودک یا بزرگ، محرم یا نامحرم ، باپوشش یا بدون پوشش مطلقا حرام است .
ب)نگاه بدون ریبه و شهوت جنسی به بدن عریان ویا نیمه عریان زن نامحرم چه مسلمان وچه غیر مسلمان حرام است.
وحکمت آن هم بر میگردد به همان مفسده جنسی که غالبا با نگاه به بدن عریان ونیمه عریان زن ایجاد می شود.پس از این جهت فرقی بین زن مسلمان وغیر مسلمان وجود ندارد.
ج)نگاه بدون ریبه و شهوت جنسی به مواضعی از بدن زنان غیر مسلمان که غالبا نمی پوشانند در صورتی که مستلزم مفسده جنسی نباشد اشکالی ندارد
آنچه در حکم فقهی در مورد مواضعی که معمولا زنان غیر مسلمان نمی پوشانند آمده است , مقصود موهای جلو سر و قسمتی از گردن و یا بالای مچ دست آنهاست , نه آن که جایز باشد به بدن نیمه عریان آنها نگاه کرد.
د) نگاه به زن نامحرم مسلمان یک محدودیت بیشتری نسبت به زن غیر مسلمان دارد و غیر از صورت و دو دست تا مچ اجازه نگاه برای مرد نامحرم وجود ندارد. و حکمت آن بر می گردد به حرمت واحترامی که شخصیت زن مسلمان نزد خداوند ودر جامعه اسلامی دارد.
وبایستی گوهر وجود او از نگاه نامحرم که ممکن است زمینه طغیان شهوت یا تجاوز به شخص یا شخصیت او با شد حفظ گردد. توضیح آن که همانطور که ما مسلمانان به ناموس خود حساس هستیم و غیرت اسلامی وفطری ما باعث می شود هر مانعی را که احتمال می دهیم سبب تعرض به نوامیس ما باشد برطرف کنیم؛ خداوند که خالق ماست نسبت به مخلوقین و خصوصا مسلمانان و زنان ایشان غیرت بیشتری دارد (ان الله غیور علی العباد) لذا برای حفظ حرمت و شخصیت زن از یک سو و از بین بردن زمینه های سوءاستفاده و گناه از سوی دیگر نگاه به غیر وجه وکفین زن مسلمان نامحرم را حرام نموده است.
ج)فلسفه وحکمت دیگری که می توان برای این حکم با استفاده ازروایات ذکرنمود این است که چون زنان غیرمسلمان نسبت به حجاب وپوشش اهمیت نداده وبی مبالات اند، اگر مرد مسلمان درنگاه کردن به این ها همان تکلیف رامی داشت که نسبت به زنان مسلمان دارند، بدون شک درمشقت شدیدی گرفتار می شدند ولذاشارع مقدس به خاطرسهولت درامر معاشرت وسهل گیری درروابط اجتما عی چنین تفاوت را قایل شده است.
ه)در آخر حکم نگاه به عکس زن نامحرم:
*نگاه کردن به عکس زن نامحرم چه مسلمان وچه غیر مسلمان با ریبه یا تلذذ مطلقا حرام است.
*نگاه کردن به عکس زن مسلمان بدون حجاب وبدون ریبه وقصد تلذذ در صورتی که او را نمی شناسد اشکال ندارد.
*نگاه کردن به عکس زن غیر مسلمان بی حجاب و بدون قصد تلذذ اشکالی ندارد (حتی در صورتی که او را می شناسد)
*نگاه کردن به عکس عریان زن نامحرم ، مسلمان یا غیر مسلمان ، با قصد تلذذ یا بدون قصد تلذذ حرام است.
برای توضیح بیشتر ر.ک : آیت الله فاضل لنکرانی،جامع المسایل ،ج1،ص485