حاکم نیشابوری می گوید: « ولادت علی(ع) در داخل کعبه به طور تواتر به ما رسیده است.»(مستدرک حاکم، ج3، ص483)
آلوسی بغداد صاحب تفسیر معروف می نویسد: «تولد علی در کعبه در میان ملل جهان مشهور و معروف است و تا کنون کسی به این فضیلت دست نیافته است.»(شرح قصیده عبدالباقی افندی، ص15)
فلسفه تولد علی(ع) در خانه خدا:
در واقع این فضیلت اختصاصی، موهبتی از طرف خدای متعال برای شخص حضرت علی(ع) است، و ما به طور دقیق نمی دانیم، خداوند بر اساس چه حکمتی این فضیلت را از میان تمام انبیاء و اولیاء به آن حضرت اختصاص داده است. البته تردیدی نیست که مقام پیامبر اکرم(ص) از امیرالمؤمنین(ع) بالاتر است، اما چه فلسفه و حکمتی اقتضا کرد که خداوند این فضیلت را حتی برای ایشان نیز قرار نداد، خدا خود بهتر می داند.
مثلا حضرت عیسی(ع) پس از تولد، در گهواره لب به سخن گشوده و فرمود: « انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا؛ من بنده خدا هستم، خدا مرا پیامبر قرار داده و به من کتاب عطا کرده است.»(مریم/30) و در شب ولادت رسول مکرم اسلام(ص) حوداث مهم اتفاق افتاد: تمام بت ها به رو افتادند، ایوان کسری در ایران به لرزه آمده و از وسط شکست و چهارده کنگره از آن شکست خورد، دریاچه ساوه خشکید و وادی ساوه(بیابانی بین کوفه و تام) پر آب شد. آتشکده فارس بعد از هزار سال خاموش شد و … .»(صدوق، آمالی، مجلس48، ص285 و بحار، ج15، ص257)
از آن جا که حضرت علی(ع) می بایست بعد از پیامبر(ص) بار رسالت آن حضرت را به منزل برساند و الگوی کاملی از حکومت اسلامی را ارائه کند. حکومت الهی اقتضا می کرد که آن بزرگوار از آغاز تولد به گونه ای باشد که مورد توجه قرار گیرد و همگان بدانند که او دارای جایگاه ارزنده ای است که شایستگی برای خلافت امت اسلامی را دارد. و لذا در روایات آمده است که : مثل علی(ع) در میان مردم، مثل ملکه زنبور عسل نسبت به سایر زنبورها است، گرچه همه زنبورها از یک جنس هستند، اما ملکه با دیگر زنبورها تفاوت دارد. همه زنبورها به طفیل ملکه به وجود می آیند و همه خدمت گزار او هستند.(بحارالانوار، ج8، باب25، روایت7)
به هر صورت فضیلت های غیراکتسابی حضرت علی(ع) مانند تولد در کعبه و فضیلت های اکتسابی آن حضرت؛ بیانگر شخصیت عظیم و آسمانی آن حضرت است، تا دریابیم که رهبری او برای انسان ها به اندازه ای اهمیت دارد که خداوند تولد او را نیز به گونه ای دیگر قرار داده است.