جفر علمى است که به وسیله آن حوادث جهان تا هنگام انقراض آن شناخته مى شود. این دانش در اختیار امیرالمؤمنین و امامان معصوم – علیهم السلام- بوده و دانشمندان مغرب زمین آن را منسوب به اهل بیت(ع) مى دانند. علامه دهخدا گوید: «در کتاب کشاف اصطلاحات الفنون آمده است: علم جفر و جامعه دو موضوعى است که امیرالمومنین(ع) آن را به روش حروف در دو کتاب تدوین نمودند و حوادث جهان را تا انقراض عالم آوردند و مسلما امامان معصوم(ع) بعد از آن بزرگوار از این دانش اطلاع داشته اند و مسائل مربوط به آینده را از آن استخراج مى کردند. آنچه را امام هشتم(ع) در جواب مأمون از جهت قبولى ولایت عهدى فرمودند: که من این تکلیف را که بعد از تو جانشین و خلیفه باشم مى پذیرم ولیکن این امر تحقق پیدا نخواهد کرد؛ یعنى قبل از آن من از دنیا خواهم رفت. سید سند این پیشگویى را منتسب به علم جفر و جامع مى داند، (لغت نامه دهخدا ج 5 ص 6852). امام صادق(ع) نیز فرمود: ان عندنا الجفر الاحمر و الابیض و مصحف فاطمه(س) و عندنا الجامعه فیها جمیع ما تحتاج الناس الیه… ،(بحار الانوار ج 26 ص 18 – ارشاد شیخ مفید ص 257 احتجاج طبرسى ج 2 ص 132). در رابطه با میزان صحت این علم طبیعى است که اصول بنیادین آن که در اختیار معصومین است قطعى و مصون از خطاست. اما همین که از آن دایره خارج شود و جنبه آموزشى پیدا کند – به فرض امکان – مانند دیگر علوم ظنى خواهد بود. پایه هاى این دانش بر نوعى ریاضیات پیچیده استوار است. و برای افراد عادی رسیدن به آن غیر ممکن است لذا مدعیان آن زیاد ولی افرادی که واقعا به آن آگاه باشند، اندک هستند و شما هم نباید در مورد یک کار خطیر مثل ازدواج به اینگونه حرفها گوش دهید. البته پیگیرى آن را به شما توصیه نمى کنیم ولى مى توانید در منابع زیر، اطلاعاتى در مورد آن تحصیل کنید:
1- نفایس الفنون، شمس الدین آملى
2- سرمایه سخنوران، ج 1، مقدم
3- گلزار اکبرى، نهاوندى
4- انواع و اشکال شناخت، آل اسحاق
5- خزائن نراقی
6- علامه حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، نکته های 355، 382 و نکته های دیگر رجوع شود.
1- نفایس الفنون، شمس الدین آملى
2- سرمایه سخنوران، ج 1، مقدم
3- گلزار اکبرى، نهاوندى
4- انواع و اشکال شناخت، آل اسحاق
5- خزائن نراقی
6- علامه حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، نکته های 355، 382 و نکته های دیگر رجوع شود.