در این باره، توجه به چند نکته زیر لازم است: 1. این مطلب از نظر تاریخى ثابت نیست و به گفته دکتر احمد محمود صبحى، این ماجرا، ساخته افرادى از طرفداران ابوبکر است که خواسته اند نصى براى خلافت ابوبکر دست و پا کنند.سیره رسول خدا(صلى الله علیه وآله)، ص 676؛ به نقل از نظریة الامامة عند الاثنى عشریه، ص 22.
2. برخى از شواهد تاریخى نشان مى دهد، که چون پیامبر بر اثر شدت بیمارى در حالت اغما قرار گرفت، عایشه این موضوع را به ابوبکر خبر داد و از او خواست تا به مسجد برود و نماز جماعت را اقامه کند. و چون پیامبر به هوش آمد و از قضیه مطلع شد، به مسجد رفته، ابوبکر را کنار زد و خود نماز جماعت را اقامه کرد. امیرمؤمنان(علیه السلام) معتقد بود که عایشه به ظاهر از طرف پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفته بود که ابوبکر به جاى او نماز بخواند.شرح نهج البلاغه، ج 9، ص 197.
3. به فرض این که پیامبر(صلى الله علیه وآله)، ابوبکر را به مسجد فرستاده باشد، این مطلب، دلیل افضلیت وى بر على(علیه السلام) نیست؛ زیرا تعداد مواردى که حضرت على(علیه السلام) به جاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) نماز خواند، بیشتر است و آن حضرت بیش از هر کس دیگرى، به جاى پیامبر نماز خوانده و علاوه بر این، افراد متعدد دیگرى نیز به جاى پیامبر(صلى الله علیه وآله)، نماز جماعت اقامه کرده اند؛ در حالى که هیچ کسى از این مسئله براى آنان، فضیلتى ویژه و به خصوص در راستاى خلافت و ولایت، استنباط نکرده است. برخى از این افراد، عبارتند از: سعدبن عباده، زیدبن حارثه، اباسلمه مخزومى، ابولبابه، عثمان، عبداللَّه ام مکتوم.ر.ک: بحارالانوار، ج 22، ص 249.
2. برخى از شواهد تاریخى نشان مى دهد، که چون پیامبر بر اثر شدت بیمارى در حالت اغما قرار گرفت، عایشه این موضوع را به ابوبکر خبر داد و از او خواست تا به مسجد برود و نماز جماعت را اقامه کند. و چون پیامبر به هوش آمد و از قضیه مطلع شد، به مسجد رفته، ابوبکر را کنار زد و خود نماز جماعت را اقامه کرد. امیرمؤمنان(علیه السلام) معتقد بود که عایشه به ظاهر از طرف پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفته بود که ابوبکر به جاى او نماز بخواند.شرح نهج البلاغه، ج 9، ص 197.
3. به فرض این که پیامبر(صلى الله علیه وآله)، ابوبکر را به مسجد فرستاده باشد، این مطلب، دلیل افضلیت وى بر على(علیه السلام) نیست؛ زیرا تعداد مواردى که حضرت على(علیه السلام) به جاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) نماز خواند، بیشتر است و آن حضرت بیش از هر کس دیگرى، به جاى پیامبر نماز خوانده و علاوه بر این، افراد متعدد دیگرى نیز به جاى پیامبر(صلى الله علیه وآله)، نماز جماعت اقامه کرده اند؛ در حالى که هیچ کسى از این مسئله براى آنان، فضیلتى ویژه و به خصوص در راستاى خلافت و ولایت، استنباط نکرده است. برخى از این افراد، عبارتند از: سعدبن عباده، زیدبن حارثه، اباسلمه مخزومى، ابولبابه، عثمان، عبداللَّه ام مکتوم.ر.ک: بحارالانوار، ج 22، ص 249.