در معاشرت و استفاده از اموال کسانی که خمس مال خود را نمی دهند تا علم به بودن خمس در مال مورد ابتلا ندارید تصرف در آنها مانعی ندارد لذا اگر یقین ندارید که به غذا یا چیزی که برای شما می آورند خمس تعلق گرفته می توانید تصرف کنید.آنچه گفته شد از جهت حکم فقهی است اما باید دانست فقه بیانگر مرز بین حلال و حرام است و همانند قوانین حقوقی، حداقل ها را بیان می کند. اما در اخلاق و نزد اهل معرفت توقف در مصرف شبهه ناک و حتی رعایت اندازه در مصرف حلال مطرح می شود که به هر میزان آدمی بیشتر رعایت کند مراتب ورع و تقوا را بیشتر دارا خواهد بود.
البته تقوی در مستحبات را باید به گونه ای رعایت کرد که موجب حساسیت و ناراحتی دیگران نشود.
به طور مثال به حداقل خوردن غذا اکتفا کرد و یا پس از خوردن برای احتیاط مقدار خمس آن پرداخت شود و یا به جای نهار و شام به صله رحم عصرانه اکتفا کرد.
البته تقوی در مستحبات را باید به گونه ای رعایت کرد که موجب حساسیت و ناراحتی دیگران نشود.
به طور مثال به حداقل خوردن غذا اکتفا کرد و یا پس از خوردن برای احتیاط مقدار خمس آن پرداخت شود و یا به جای نهار و شام به صله رحم عصرانه اکتفا کرد.