الف) مفسران در معنای ( ( خبیثات ) ) و خبیثون و ( ( طیبات ) ) و ( ( طیبین ) ) بیانات مختلفی دارند:1. منظور سخنان پاک و تهمت ، افترا و دروغ است که به افراد آلوده و ناپاک تعلق دارد که به عکس سخنان پاک هم ، از آن افراد پاک و با تقوا است.
2. ( ( خبیثات ) ) به سییات و مطلق اعمال بد و کارهای ناپسنداست که برنامه مردان و زنان ناپاک است و به عکس ( ( حسنات ) ) به پاکان تعلق دارد.
3. ( ( خبیثات ) ) و ( ( خبیثون ) ) اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است به عکس ( ( طیبات ) ) و ( ( طیبون ) ) که به زنان و مردان پاکدامن اشاره می کند،( تفسیرنمونه ، ج 14، ص 422 ).
ب ) و منظور از آیه 26 سوره نور؛ ( ( الخبیثات للخبیثین و الخبیثون للخبیثات و الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات اولیک مبرون مما یقولون … ) ) با توجه به قراین ، معنای سوم را می گیرد .علامه طباطبایی می نویسد : آیه «اولیک مبرون مما یقولون ؛ زنان و مردان پاکدامن از نسبتهای ناروایی که به آنان داده می شود منزه و پاک اند»، دلیل بر آن است که منظور، مردان و زنان آلوده و پاک است و آیه متصل به آیات ( ( افک ) ) است ودر سیاق نیز با آن آیات مشترک می باشد ) ) ، (المیزان ، ج 15، ص 103). درحدیثی از امام باقر و امام صادق ( ع ) نقل شده که این آیه همانند آیه ً ( ( الزانی لاینکح الا زانیه او مشرکه ) ) می باشد .زیرا گروهی بودند که تصمیم گرفتند بازنان آلوده ازدواج کنند، خداوند آنها را از این کار نهی کرد، و این عمل راناپسند شمرد. (مجمع البیان ، 5 جلدی ، مجلد 7 – 8، ص 213).
ج) آیه 26سوره ( ( نور ) ) در واقع بیان گرایش سنخیت است ؛ هر چند که با توجه به موضوع بحث ، سنخیت در پاکی و آلودگی جنسی را می گوید .از طرفی درطول تاریخ یا در محیط زندگی خود گاهی مواردی را می بینیم که با این قانون هماهنگ نیست ؛ چنان که در خود قرآن آمده است ، همسران نوح و لوط زنان بدی بودند و به آن خیانت کردند، (سوره تحریم ، آیه 10). و یا همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامن بود، (همان ، آیه 11) و نیز در مورد همسران پیشوایان بزرگ اسلام ( مثل امام حسن ( ع ) ) نمونه های از این قبیل دیده می شود .در این رابطه باید گفت : اولا ، هر قانونی کلی استثنایی دارد؛ ثانیا ،همانطوری که در تفسیر آیه آمد، منظور اصلی از خباثت ، همان آلودگی به اعمال منافی عفت است و هیچ یک از همسران پیامبران و امامان ، به طورقطع انحراف به این معنا نداشتند و منظور از خباثت در داستان نوح و لوط،جاسوسی کردن همسران آن به نفع کافران است ، نه خیانت ناموسی.
ثالثا : همسران پیامبران و امامان ، از اول کافر و بی ایمان نبودند؛ بلکه بعدا در اثرسو اختیار به گمراهی کشیده شدند .و از مصادیق ( ( خبیثات ) ) به معنای دوم ( مطلق کار ناپسند ) به شمار آمدند، (تفسیر نمونه ، ج 14، ص 425 ).
به نقل از سایت تبیان
2. ( ( خبیثات ) ) به سییات و مطلق اعمال بد و کارهای ناپسنداست که برنامه مردان و زنان ناپاک است و به عکس ( ( حسنات ) ) به پاکان تعلق دارد.
3. ( ( خبیثات ) ) و ( ( خبیثون ) ) اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است به عکس ( ( طیبات ) ) و ( ( طیبون ) ) که به زنان و مردان پاکدامن اشاره می کند،( تفسیرنمونه ، ج 14، ص 422 ).
ب ) و منظور از آیه 26 سوره نور؛ ( ( الخبیثات للخبیثین و الخبیثون للخبیثات و الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات اولیک مبرون مما یقولون … ) ) با توجه به قراین ، معنای سوم را می گیرد .علامه طباطبایی می نویسد : آیه «اولیک مبرون مما یقولون ؛ زنان و مردان پاکدامن از نسبتهای ناروایی که به آنان داده می شود منزه و پاک اند»، دلیل بر آن است که منظور، مردان و زنان آلوده و پاک است و آیه متصل به آیات ( ( افک ) ) است ودر سیاق نیز با آن آیات مشترک می باشد ) ) ، (المیزان ، ج 15، ص 103). درحدیثی از امام باقر و امام صادق ( ع ) نقل شده که این آیه همانند آیه ً ( ( الزانی لاینکح الا زانیه او مشرکه ) ) می باشد .زیرا گروهی بودند که تصمیم گرفتند بازنان آلوده ازدواج کنند، خداوند آنها را از این کار نهی کرد، و این عمل راناپسند شمرد. (مجمع البیان ، 5 جلدی ، مجلد 7 – 8، ص 213).
ج) آیه 26سوره ( ( نور ) ) در واقع بیان گرایش سنخیت است ؛ هر چند که با توجه به موضوع بحث ، سنخیت در پاکی و آلودگی جنسی را می گوید .از طرفی درطول تاریخ یا در محیط زندگی خود گاهی مواردی را می بینیم که با این قانون هماهنگ نیست ؛ چنان که در خود قرآن آمده است ، همسران نوح و لوط زنان بدی بودند و به آن خیانت کردند، (سوره تحریم ، آیه 10). و یا همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامن بود، (همان ، آیه 11) و نیز در مورد همسران پیشوایان بزرگ اسلام ( مثل امام حسن ( ع ) ) نمونه های از این قبیل دیده می شود .در این رابطه باید گفت : اولا ، هر قانونی کلی استثنایی دارد؛ ثانیا ،همانطوری که در تفسیر آیه آمد، منظور اصلی از خباثت ، همان آلودگی به اعمال منافی عفت است و هیچ یک از همسران پیامبران و امامان ، به طورقطع انحراف به این معنا نداشتند و منظور از خباثت در داستان نوح و لوط،جاسوسی کردن همسران آن به نفع کافران است ، نه خیانت ناموسی.
ثالثا : همسران پیامبران و امامان ، از اول کافر و بی ایمان نبودند؛ بلکه بعدا در اثرسو اختیار به گمراهی کشیده شدند .و از مصادیق ( ( خبیثات ) ) به معنای دوم ( مطلق کار ناپسند ) به شمار آمدند، (تفسیر نمونه ، ج 14، ص 425 ).
به نقل از سایت تبیان