اولاً، خدا را درست بشناسید و وجود و حضور او را در هستی و تمامی امور دریابید. ثانیا، مخلصانه و به دور از هرگونه شائبه شرک او را بخوانید؛ به ویژه پس از نمازها و نیز نیمه شب ها. مسلما خداوند دعاهای خالصانه را مستجاب خواهد کرد، البته عجول هم نباشید.آشنایی و نزدیکی بیشتر با خدا از راه های متعددی امکان پذیر است؛ از جمله:
الف) سیر و مطالعه در جهان (آیات آفاقی و انفسی)؛ از دیدگاه عاِلم هر جزء عالَم نشانه و آیتی از خدای حکیم است. به قول سعدی:
آفرینش همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار،
ب ) مطالعات فلسفی و تأملات عقلانی،
ج ) عرفان نظری و عملی و کشف و شهود باطنی از طریق تصفیه نفس انجام ریاضات شرعیه و پالاییدن دل از زنگار هواها و تعلقات دنیوی.
د ) مطالعه و تدبر در متون دینی؛ مانند قرآن احادیث و دعاها که عالی ترین و بهترین گنجینه های معرفت الهی هستند و راه های ارزشمند و بی نظیری در جهت شناخت و تقرب به حق تعالی به روی انسان می گشایند. امتیاز این راه بر دیگر راه ها چند چیز است:
1) سهولت و دسترس پذیری،
2) فقدان خطا،
3) ایجاد انس و ارتباط بین فرد و خالق علاوه بر ثمره علمی و معرفتی.
خلاصه مطلب این که هر کس خواهان آن است که در دنیا و آخرت به لقاء پروردگار برسد و همراهی خداوند را درک نموده و بی واسطه با او سخن بگوید و از جانب او پاسخ بشنود و حاجاتش برآورده شود، می بایست ایمان بیاورد و موحد باشد و اعمال شایسته انجام دهد. «… فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحا ولا یشرک بعبادة ربه احدا»؛ (کهف، آیه 110).
الف) سیر و مطالعه در جهان (آیات آفاقی و انفسی)؛ از دیدگاه عاِلم هر جزء عالَم نشانه و آیتی از خدای حکیم است. به قول سعدی:
آفرینش همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار،
ب ) مطالعات فلسفی و تأملات عقلانی،
ج ) عرفان نظری و عملی و کشف و شهود باطنی از طریق تصفیه نفس انجام ریاضات شرعیه و پالاییدن دل از زنگار هواها و تعلقات دنیوی.
د ) مطالعه و تدبر در متون دینی؛ مانند قرآن احادیث و دعاها که عالی ترین و بهترین گنجینه های معرفت الهی هستند و راه های ارزشمند و بی نظیری در جهت شناخت و تقرب به حق تعالی به روی انسان می گشایند. امتیاز این راه بر دیگر راه ها چند چیز است:
1) سهولت و دسترس پذیری،
2) فقدان خطا،
3) ایجاد انس و ارتباط بین فرد و خالق علاوه بر ثمره علمی و معرفتی.
خلاصه مطلب این که هر کس خواهان آن است که در دنیا و آخرت به لقاء پروردگار برسد و همراهی خداوند را درک نموده و بی واسطه با او سخن بگوید و از جانب او پاسخ بشنود و حاجاتش برآورده شود، می بایست ایمان بیاورد و موحد باشد و اعمال شایسته انجام دهد. «… فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحا ولا یشرک بعبادة ربه احدا»؛ (کهف، آیه 110).