نام «اَلیَسَع» دو بار در قرآن مجید آمده است. ص/48 و انعام/86 تعبیر قرآن درباره او نشان می دهد که وی از پیامبران بزرگ الهی بوده است، و در زمره کسانی است که درباره آنها می فرماید:«هر یک از آنها را بر جهانیان برتری دادیم».انعام/86.بعضی معتقدند او همان «یوشع بن نون» پیامبر معروف بنی اسرائیل است، که «الف و لام» بر آن داخل شده، و «شین»، به «سین» تبدیل گردیده است، و داخل شدن الف و لام بر یک نام غیر عربی (و در اینجا عبری) چیز تازه ای نیست، همانگونه که عرب «اسکندر» را به عنوان «الاسکندر» می شناسند.
در حالی که بعضی آن را یک واژه عربی میدانند که از «یسع» (فعل مضارع از ماده وسعت) گرفته شده، و بعد از آنکه جنبه اسمی به خود گرفته «الف و لام» که از مشخصات اسم است بر آن وارد شده.
آیه سوره انعام نشان می دهد که او از دودمان ابراهیم است ،ولی روشن نمی سازد که از پیامبران بنی اسرائیل بوده یا نه؟در تورات در کتاب «پادشاهان» نام وی الیشع «شافات» ضبط شده و معنی الیشع در زبان عبری «ناجی» و معنی شافات «قاضی» است .
بعضی او را با «خضر» یکی دانسته اند، اما دلیل روشنی بر این معنی در دست نیست، و اینکه بعضی او را همان «ذالکفل» می دانند خلاف صریح آیه 48 سوره (صاد) است، چرا که ذالکفل را عطف بر الیسع کرده، به هر حال او پیامبری است والامقام و پراستقامت.
قصه های قرآن، حضرت آیت الله مکارم شیرازی
در حالی که بعضی آن را یک واژه عربی میدانند که از «یسع» (فعل مضارع از ماده وسعت) گرفته شده، و بعد از آنکه جنبه اسمی به خود گرفته «الف و لام» که از مشخصات اسم است بر آن وارد شده.
آیه سوره انعام نشان می دهد که او از دودمان ابراهیم است ،ولی روشن نمی سازد که از پیامبران بنی اسرائیل بوده یا نه؟در تورات در کتاب «پادشاهان» نام وی الیشع «شافات» ضبط شده و معنی الیشع در زبان عبری «ناجی» و معنی شافات «قاضی» است .
بعضی او را با «خضر» یکی دانسته اند، اما دلیل روشنی بر این معنی در دست نیست، و اینکه بعضی او را همان «ذالکفل» می دانند خلاف صریح آیه 48 سوره (صاد) است، چرا که ذالکفل را عطف بر الیسع کرده، به هر حال او پیامبری است والامقام و پراستقامت.
قصه های قرآن، حضرت آیت الله مکارم شیرازی