خداوند بر اساس حکمت از تمام اشکال پنج گانه نور، آتش، آب، خاک و هوا موجوداتی خلق نموده است؛ از حکمت الاهی برای این تخصیصها آگاهی نداریم. و این امر مهمّی نیست؛ مثلاً ملائک از نور و جنّها از آتش و حیوانات همه از خاک خلق شده اند؛ حتّی طبق روایات، موجوداتی در کرات دیگر هستند که از هوا آفریده شده اند. در روایات آمده که اگر خدا می خواست، می توانست آدم را از نور یا از عطری دل انگیز بیافریند تا ملائک و ابلیس در برابرش سر فرود آورند؛ امّا او را از خاک آفرید تا ابلیس را امتحان کند. لذا ابلیس به خاطر مادّه ی اوّلیّه ی آدم علیه السلام او را تحقیر نمود و در امتحان مردود شد. نیز خواست تا انسان بهانه برای کبر نیابد.