به حسب ظاهر و به حساب ما، مدت برزخ شاید زیاد بنماید؛ اما در واقع مدت برزخ، برای برزخیان از یک روز تجاوز نمی کند. قرآن کریم در این موضوع می فرماید: (قالَ کَمْ لَبِثْتُمْ فِی الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِینَ قالُوا لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ فَسْئَلِ الْعادِّینَ قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً لَوْ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ)؛ «[خداوند ]می فرماید: چند سال در روی زمین توقف کردید؟ می گویند: تنها به اندازه یک روز، یا قسمتی از یک روز! از آنها که می توانند بشمارند، بپرس؛ می گوید: شما مقادر کمی توقف نمودید، اگر می دانستید».مومنون (23)، آیات 112 – 114.
علامه طباطبائی تصریح دارد که مراد از درنگ در زمین، مدت درنگ در قبر و برزخ است و دلیل آن آیاتی است که بدان هااشاره می کنیم:تفسیر المیزان، ج 15، ص 72.
(وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَیْرَ ساعَةٍ کَذلِکَ کانُوا یُؤْفَکُونَ وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِیمانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِی کِتابِ اللَّهِ إِلی یَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا یَوْمُ الْبَعْثِ وَ لکِنَّکُمْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)؛ «و روزی که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد می کنند که جز ساعتی [در عالم برزخ ] درنگ نکردند! این چنین از درک حقیقت بازگردانده می شوند؛ ولی کسانی که علم و ایمان به آنان داده شده می گویند: شما به فرمان خدا تا روز قیامت [در عالم برزخ ] درنگ کردید، و اکنون روز رستاخیز است؛ اما شما نمی دانستید».روم (30)، آیات 55 و 56.
علامه طباطبائی تصریح دارد که مراد از درنگ در زمین، مدت درنگ در قبر و برزخ است و دلیل آن آیاتی است که بدان هااشاره می کنیم:تفسیر المیزان، ج 15، ص 72.
(وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَیْرَ ساعَةٍ کَذلِکَ کانُوا یُؤْفَکُونَ وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِیمانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِی کِتابِ اللَّهِ إِلی یَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا یَوْمُ الْبَعْثِ وَ لکِنَّکُمْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)؛ «و روزی که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد می کنند که جز ساعتی [در عالم برزخ ] درنگ نکردند! این چنین از درک حقیقت بازگردانده می شوند؛ ولی کسانی که علم و ایمان به آنان داده شده می گویند: شما به فرمان خدا تا روز قیامت [در عالم برزخ ] درنگ کردید، و اکنون روز رستاخیز است؛ اما شما نمی دانستید».روم (30)، آیات 55 و 56.