آیتالله قرهی در درس اخلاق خود به نقلی از مرحوم آیتالله مقدس اردبیلی(ره) اشاره کرد و گفت: محبانی که میخواهند نامشان در فهرست سربازان امام زمان(عج) ثبت شود، دائما مراقبند که گناهی از آنها سر نزند.
جلسه این هفته درس اخلاق آیتالله روحالله قرهی در مسجد و حوزه علمیه امام مهدی(عج) واقع در حکیمیه تهران با موضوع «آمادگی برای سربازی امام زمان(ع) قبل از ظهور و پرهیز از غیبتکردن و تهمتزدن» برگزار شد که مشروح سخنان این وی در پی میآید.
* گناه باعث کمشدن حب امام زمان(عج) در دل انسان میشود
یکی از خصایص یاران امام زمان(عج) دوری جستن از هر نوع گناه است و همه اولیای الهی بر این مطلب اتفاق نظر دارند که گناه، انسان را از رسیدن به مقام سربازی آقا امام زمان(عج) سلب توفیق میکند، مگر به وسیله توبهکردن که همان برنگشتن به گناه است اما هر گناهی باعث کمشدن حب وجود امام زمان(عج) در دل انسان میشود.
در روایتی از حضرت ولیعصر(عج) آمده است، کسانی محب ما اهلبیت(ع) هستند که مواظب اعمالشان باشند و گناهی از آنها سر نزند و سپس فرمودند که ظهور من ناگهانی رخ میدهد؛ و چه بسا افرادی به واسطه گناه کردن، جزو کسانی نباشند که ادعای حب و سربازی امام زمان(عج) را میکردند.
از آیتالله مقدس اردبیلی(ره) نقل شده است؛ محبانی که دوست دارند اسمشان در طومار آقا امام زمان(عج) ثبت شود، دائما مراقبند که گناهی از آنها سر نزند و از انجامدادن گناه فراری هستند.
روایتی از امام زمان(عج) در جلد دوم کتاب «احتجاج» طبرسی نقل شده است «فلیعمل کل امرىء منکم بما یقربه من محبتنا و یتجنب ما یدنیه من کراهتنا و سخطنا، فاءن اءمرنا بغته فجاءه حین لاتنفعه توبه و لا ینجیه من عقابنا ندم على حوبه، والله یلهمکم الرشد و یلطف لکم فى التوفیق برحمته.» یعنی؛ «از این رو هر یک از شما باید با همه وجود و امکانات به کارهایى بپردازید که او را به دوستى ما نزدیک مىسازد و از کارهایى که ناخوشایند و موجب خشم و ناراحتى ما مىشود بـه شدت دورى جویید، چرا که فـرمان ما به طور ناگهانى فرا مىرسد، در شرایطى که بازگشت و توبه سودى نبخشیده و پشیمانى از گناه و زشتکارى، او را از کیفر عادلانه ما، رهایى نخواهد داد.
خداوند، راه رشد و رستگارى را بـه شما الهام بخـشد و وسایل پیروزى به مهر و لطف خویش را برایتان فراهم آورد.»؛
و خداوند در آیه ۳۱ سوره آلعمران میفرماید: «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» یعنی «بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است».
بنابراین باید هشیار و بیدار بود، تا هشدار آقا امام زمان(عج) را بتوان خوب فهمید، زیرا امر ظهور حضرت ولیعصر(عج) به طور ناگهانی رخ میدهد و امام زمان(عج)، سربازان و یارانشان را قبل از ظهور انتخاب میکنند و هیهات که کسی در زمان ظهور بخواهد اسمش را در طومار یاران حضرت بنویسد.
* کسانی که برای ظهور امام زمان(عج) وقت تعیین میکنند، دروغگویان عالمند
امام زمان(عج) در روایتی فرمودند: ظهور من علاماتی دارد اما هیچ کسی نمیتواند وقت ظهور من را دقیقا تعیین کند و کسانی که برای ظهور من زمان تعیین میکنند، بنابر آنچه که در روایات آمده است «کذب الوقاتون» یعنی دروغگویان عالم هستند.
از آیتالله مقدس اردبیلی(ره) نقل شده است که به شاگردانش میگفت: «اجتنبوا من الذنوب و انتم انصار مولانا صاحبالعصر(عج)» یعنی از گناهان بپرهیزید زیرا شما از یاوران امام زمان(عج) هستید و کسی که گناه میکند اسمش در طومار سربازی امام زمان(عج) نوشته نمیشود.
بنابراین باید از هر چیزی که محبوب دل از آن بدش میآید، دوری کرد حتی اگر آن چیز گناه نباشد و از طرفی گناه نزد اولیای الهی، صغیره و کبیره ندارد.
آیتالله مولوی قندهاری(ره) نقل میکند که آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) گفت: مکروهات را برای اهل علم حرام میپندارم، به ایشان گفتند که آقا جان! حرام و مکروه که با یکدیگر فرق میکنند و چطور است که میفرمایید مکروه برای اهل علم حرام است، سپس سید ابوالحسن گفت: برای اینکه مکروه باعث میشود که اسممان از طومار سربازی آقا امام زمان(عج) خط بخورد، سپس آیتالله مولوی قندهاری(ره) به نقل از آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) فرمود: حیف که مردم به عسر و حرج میافتند و گرنه فتوا میدادم و آن را برای همه مردم حرام میکردم.
شیخ مفید(ره) نقل کرده است منظور از بهرهوری از رحمتهای مولا همان استفاده از وجود مقدسشان است؛ اولیای الهی، «حجج بعد الحجه» هستند، زیرا آنها متصل به حجتالله یعنی امام زمان(عج) هستند، بنابراین میتوان از همین حالا تصمیم گرفت که آنچه که دل مولا را میلرزاند انجام نداد.
* خداوند «ستارالعیوب» در روز قیامت، تهمتزننده را با اسمش صدا میکند
از شیخ مفید(ره) نقل شده است آنچه که باعث دور شدن از مولا میشود به خاطر این است که ملَکی پرونده اعمال انسانها را دو بار در هفته نزد امام زمان(عج) میآورد و گاهی اوقات حضرت برای اینکه چشم ملک به پروندههایی که اعمال زشت در آن نوشته شده نیفتد، پرونده را به جهتی دیگر میگیرند و آرام آرام گریه میکنند که چرا ؟!
خداوند در قرآن کریم فرموده است با کسانی که تهمت میزنند، به شدت مبارزه میکند و تنفر خودش را نسبت به این عمل بیان میکند و بنابر روایات، غیبتکردن حتی از آن عمل خبیثه یعنی زنا کردن نیز بدتر، بلکه بدترین است زیرا در روایات تعبیر به «اشدّ منالزنا» شده است و «اشدّ» به معنای بدترین است.
ملا محسن فیض کاشانی(ره) نقل میکند زمانی که برای عمل غیبت «اشدّ» تعبیر شده است، برای تهمت چه چیزی میتوان گفت؟ یعنی عملی که فردی انجام نداده است را به او نسبت بدهند و طوری صحنهسازی کنند که همانا او انجام داده است و از طرفی میفرمودند که اگر عمل زنا در جامعه زیاد بشود حتی با وجود اولیای الهی نیز عذاب خداوند محقق میشود.
خداوند در آیه ۵۸ سوره احزاب درباره تهمت میفرماید: «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا» یعنی «و کسانى که مردان و زنان مؤمن را بى آنکه مرتکب عمل زشتى شده باشند، آزار مى رسانند قطعا تهمت و گناهى آشکار به گردن گرفته اند»،
و همچنین در آیه ۱۱۲ سوره نسا میفرماید: «وَمَن یَکْسِبْ خَطِیئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا» یعنی «و هر کس خطا یا گناهى مرتکب شود، سپس آن را به بى گناهى نسبت دهد قطعا بهتان و گناه آشکارى بر دوش کشیده است».
آیتالله سلطانآبادی(ره) نقل میکند خداوند در روز قیامت، تمام اعمال فردی را که به کسی تهمت زده است را به همه نشان میدهد و او را به اسم صدا میکند و به او میگوید این جزای تهمتی است که در دنیا به بندهام زدی، در حالی که خداوند «ارحمالراحمین» و «ستارالعیوب» است.
در روایتی آمده است که پیامبر(ص) به خداوند عرضه داشت که اگر کسی از امتم به خاطر سکرات مرگش، نتوانست استغفار کند، چه کار باید بکند؟ سپس خداوند به پیامبر(ص) گفت: ای حبیب من! شفاعت تو کجا و رحمت من کجا، فردای قیامت نیز کاری میکنم که نه فقط پیامبران گذشته، بلکه خود تو نیز از اعمال امتت با خبر نشوی زیرا آنها بندههای من هستند و من آنها را خلق کردهام.
از آیتالله شاهآبادی نقل شده است کسی که بیدلیل به فرد دیگری تهمت بزند و آبروی او را بریزد، خداوند ملائکهای را برای او در نظر گرفته است که در دنیا و آخرت او را لعنت کنند و در نتیجه مشمول لعنت الهی نیز میشوند و خداوند عذابی بزرگ برای آنها در نظر گرفته است.
بنابراین مواظب باشیم تا بیدلیل مطلبی را به کسی نسبت ندهیم تا مشمول افرادی که تهمت میزنند، باشیم.
مرجع : خبرگزاری فارس