غالب علماى اهل سنّت به لزوم عصمت امام اعتقاد نداشته و پیشوایان و خلفاى مورد قبول خود را نیز معصوم نمى انگارند. البته برخى از منصفان آنان با توجّه به مبانى عقلى و نقلى عصمت و شخصیت اهل بیت (علیهم السلام) به عصمت آنان معتقد شده و آن را سازگار با خاتمیت دانسته اند. براى نمونه مى توان از افراد زیر یاد کرد:
الف. ابن ابى الحدید معتزلى به عصمت امام على (علیه السلام) اعتقاد دارد و معتقد بود. شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 276، خطبه 86.
ب. ابن عربى عارف نامى جهان اسلام عصمت پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) و اهل بیت آن حضرت را باور داشته و مى گوید: «قد طهّره (صلى الله علیه و آله) و اهل بیته تطهیرا و اذهب عنهم الرجس و هو کل ما یشینهم»؛ الفتوحات المکیة، ج 1، ص 196.؛ «همانا خداوند پیامبر (صلى الله علیه و آله) و اهل بیت او را به طور کامل پاک و منزّه داشته و رجس یعنى هر آنچه بر ایشان عار آید را از آنان زدوده است».
جالب اینجا است که او اهل بیت را نه تنها مطهّر و پیراسته، که عین طهارت و پاکیزگى مى داند: «فهم المطهّرون بل هم عین الطّهارة»؛ همان..
ابن عربى همچنین با تمسّک به حدیث نبوى درباره سلمان «سلمان منّا اهل البیت»؛ سیره ابن هشام، ج 1، ص 70؛ تاریخ طبرى، ج 2، ص 568، دارالتراث بیروت. او را نیز به معصومان ملحق مى کند. همان. ق: امامت، محمدحسن قدردان قراملکى، ص 156، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، چاپ اول، 1388.
ج. استاد توفیق ابوعلم نویسنده و دانشمند مصرى، به استناد حدیث ثقلین که به صورت متواتر در منابع شیعه و سنّى نقل شده است، اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه و آله) را معصوم و پیروى از آنان را سبب نجات از ضلالت و گمراهى مى داند. فاطمة (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان، مکارم شیرازى، ص 75.
الف. ابن ابى الحدید معتزلى به عصمت امام على (علیه السلام) اعتقاد دارد و معتقد بود. شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 276، خطبه 86.
ب. ابن عربى عارف نامى جهان اسلام عصمت پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) و اهل بیت آن حضرت را باور داشته و مى گوید: «قد طهّره (صلى الله علیه و آله) و اهل بیته تطهیرا و اذهب عنهم الرجس و هو کل ما یشینهم»؛ الفتوحات المکیة، ج 1، ص 196.؛ «همانا خداوند پیامبر (صلى الله علیه و آله) و اهل بیت او را به طور کامل پاک و منزّه داشته و رجس یعنى هر آنچه بر ایشان عار آید را از آنان زدوده است».
جالب اینجا است که او اهل بیت را نه تنها مطهّر و پیراسته، که عین طهارت و پاکیزگى مى داند: «فهم المطهّرون بل هم عین الطّهارة»؛ همان..
ابن عربى همچنین با تمسّک به حدیث نبوى درباره سلمان «سلمان منّا اهل البیت»؛ سیره ابن هشام، ج 1، ص 70؛ تاریخ طبرى، ج 2، ص 568، دارالتراث بیروت. او را نیز به معصومان ملحق مى کند. همان. ق: امامت، محمدحسن قدردان قراملکى، ص 156، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، چاپ اول، 1388.
ج. استاد توفیق ابوعلم نویسنده و دانشمند مصرى، به استناد حدیث ثقلین که به صورت متواتر در منابع شیعه و سنّى نقل شده است، اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه و آله) را معصوم و پیروى از آنان را سبب نجات از ضلالت و گمراهى مى داند. فاطمة (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان، مکارم شیرازى، ص 75.